Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 231 - 252, 30.06.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1078956

Öz

The aim of the research is to reveal the current perception of reputation in order that family medicine practice, which is one of the primary health care services, can provide a service that can be preferred by people with approaches that can meet today's needs, and to determine the perceptions of stakeholders regarding corporate reputation in the formation and development of reputation by addressing the factors affecting the formation of corporate reputation. The validity and reliability of the research was measured with Cronbach's Alpha reliability analysis. Explanatory factor analysis was performed for the factor structure of the scales. Frequency and percentage analysis to examine the demographic distribution of the participants, Pearson correlation analysis as a result of the normal distribution of the data of the relations between the scales, and the structural equation model to test the findings as a result of the research model were used. It was determined that structural model established in accordance with the research model has an acceptable fit, and according to the result of the structural equation model applied to the hypotheses created, the independent variables in the model which are corporate environment, vision and leadership had a positive effect on the dependent variables; employees, corporate communication, identity and image, products and services and social responsibility attitudes. The hypotheses established were accepted.

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2005). Kurumsal İtibar ve Anadolu Üniversitesi İ.İ.BF Örneği. (Unpublished Master's Thesis). Eskişehir. Eskişehir Anadolu University Institute Of Social Sciences.
  • Alnıaçık E, Alnıaçık Ü, Genç N (2010). Kurumsal itibar Bileşenlerinin Algılanan Önemi Demografik Özelliklerden Etkilenmekte midir? Balıkesir University Institute Of Social Sciences Magazine, 13(23): 93-114.
  • Avcı, S. (2010). Aile Hekimliği Uygulaması Hakkında Kişilerin Bilgi Düzeylerinin Ölçülmesi ve Beklentilerinin Tespit Edilmesi. (Unpublished Master's Thesis). İstanbul: Beykent University Institute Of Social Sciences
  • Cengiz, G. (2016). Sağlık Kurumlarında Kurumsal İtibar Algısı (Unpublished Master's Thesis). Ankara. Ankara University Institute of Health Sciences
  • Çiçek Gemici, B. (2010). Kurumsal İmaj Ve İtibar Yönetiminde Güncel Bir İletişim Stratejisi Olarak Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri. (Unpublished Master's Thesis). Ankara: University Institute Of Social Sciences
  • Çakır, T., Özmen, A. ve Doğan, İ. (2014). The Relationship Between Employees’ Perceptions Towards Sectoral Reputation and Corporate Reputation in Health Care Institutions and the Effective Factors. Journal of Yaşar University, 9(33): 6083- 6098.
  • Dayanç Kıyat, G. Banu., (2012). Kurumsal İtibar Katsayısı Ve Marka Sadakati İlişkisi: Telekomünikasyon Sektöründe Faaliyet Gösteren Kurumlar Üzerine Bir Araştırma. (Phd Thesis). İstanbul: Marmara University, Institute Of Social Sciences Deniz,S.vd. (2017). Özel Hastane Çalışanlarının Kurumsal İtibar Algısının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Hacettepe Journal of Health Administration, 20(1): 37- 48.
  • Dikici, M.F. vd. (2007) . Aile Hekimliğinde Kavramlar, Görev Tanımı ve Disiplinin Tarihçesi. Türkiye Klinikleri j Med Sci. 27: 412-413-418. Dur, S. (2011). Çalışanların Kurumsal İtibarı Algılamasında İnsan Kaynakları Yöneticilerinin Rolü Ve Bir Araştırma. (Unpublished Master's Thesis). İstanbul: Yıldız Teknik University Institute Of Social Sciences. Fornell, C., ve Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA.
  • Güldal, D. ve Günvar, T. vd. (2012). ‘’Aile Hekimliği Çekirdek Yeterlilikleri Hastaların Beklentileri ile Uyuşmaktamıdır’’? Journal of Turkish Physicians:16 (39) :107-112 Geçikli, F. Erciş, M. S., ve Okumuş, M. (2016). “Kurumsal İtibarın Bileşenleri ve Parametreleri Üzerine Deneysel Bir Çalışma Türkiye’nin Öncü Kurumlarından Biri’’. Atatürk University Institute Of Social Sciences Magazine, 20(4), 1549-1562.
  • Güllüoğlu I.Ö (2015). “Kurumsal itibarın iç paydaşlar tarafından algılanması ve bir uygulama örneği. İçinde: Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal İtibar”, Ed.: M. Demirtaş. İstanbul: Derin Publications: 193-224.
  • Horwitz, J.R. (2005). Making profits and providing care: comparing nonprofit, for-profit, and government hospitals, Health Affairs, 24: 3, 790-801.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., ve Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis Joseph F. Hair Jr. William C. Black Barry J. Babin Rolph E. Anderson Seventh Edition (Seventh Ed.). Pearson Education Limited.
  • Karahan, A. (2009). ‘’Kurumsal İtibar ve Rekabet İlişkisi Üzerine Bir Araştırma’’. Pamukkale University Institute Of Social Sciences Magazine, 2(1): 1-18.
  • Karaköse, T. (2006), Eğitim Örgütlerindeki İç ve Dış Paydaşların Kurumsal İtibara İlişkin Algılamaları. (Unpublished Phd Dissertation), Elazığ: Fırat University Institute Of Social Sciences
  • Korkmazer, F. ve Saydan, R. (2018). Kurumsal İtibar Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Sağlık Sektöründe Bir Uygulama. Avrasya International Journal of Studies, 6(15): 542-561.
  • Kuru Y. (2010). “Alternatif Aile Hekimliği”, Turkish Information Bureau Publications, İstanbul. s.37
  • Lewellyn, P. G. (2002). Corporate Reputation: Focusing The Zeitgeist. Busıness & Socıety, Vol. 41 No. 4
  • Liu, X., vd. (2016). The Impact of Individual and Organizational Reputation on Physicians’ Appointments Online. International Journal of Electronic Commerce.20(4). https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10864415.2016.1171977[10 Şubat 2019].
  • Selvi, Ö. (2012). Özel Sağlık Kurumlarında İtibar Yönetimi ve Bir Uygulama Örneği. (Unpublished PhD Thesis). Konya: Selçuk University Institute Of Social Sciences Public Relations and Publicity Department
  • Scherer, Robert F.- Wiebe, Frank A.- Luther, David C. ve Adams, Janet S. (1988), “Dimensionality of Coping: Factor Stability Using the Ways of Coping Questionnaire”,Psychological Reports, Vol.62, No:3,s 763-770
  • Tekin, A.Ş. (2018).Batman’da Bulunan Sağlık İşletmelerin Kurumsal İtibar (Unpublished Master's Thesis).Batman: Batman University Institute Of Social Sciences.
  • Tüysüzoğulları, E. (2010). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetici ve Öğretmenlerin Kurumsal İtibara İlişkin Algılamaları: Kastamonu Uygulaması. (Unpublished Master's Thesis). Kütahya: Dumlupınar University Institute Of Social Sciences,
  • Yurt, İ. (2012).Kurumsal İtibar Yönetimi Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Düzce Üniversitesi Örneği.( Unpublished Master's Thesis), Düzce: Düzce University Institute Of Social Sciences
Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 231 - 252, 30.06.2022
https://doi.org/10.11611/yead.1078956

Öz

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2005). Kurumsal İtibar ve Anadolu Üniversitesi İ.İ.BF Örneği. (Unpublished Master's Thesis). Eskişehir. Eskişehir Anadolu University Institute Of Social Sciences.
  • Alnıaçık E, Alnıaçık Ü, Genç N (2010). Kurumsal itibar Bileşenlerinin Algılanan Önemi Demografik Özelliklerden Etkilenmekte midir? Balıkesir University Institute Of Social Sciences Magazine, 13(23): 93-114.
  • Avcı, S. (2010). Aile Hekimliği Uygulaması Hakkında Kişilerin Bilgi Düzeylerinin Ölçülmesi ve Beklentilerinin Tespit Edilmesi. (Unpublished Master's Thesis). İstanbul: Beykent University Institute Of Social Sciences
  • Cengiz, G. (2016). Sağlık Kurumlarında Kurumsal İtibar Algısı (Unpublished Master's Thesis). Ankara. Ankara University Institute of Health Sciences
  • Çiçek Gemici, B. (2010). Kurumsal İmaj Ve İtibar Yönetiminde Güncel Bir İletişim Stratejisi Olarak Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri. (Unpublished Master's Thesis). Ankara: University Institute Of Social Sciences
  • Çakır, T., Özmen, A. ve Doğan, İ. (2014). The Relationship Between Employees’ Perceptions Towards Sectoral Reputation and Corporate Reputation in Health Care Institutions and the Effective Factors. Journal of Yaşar University, 9(33): 6083- 6098.
  • Dayanç Kıyat, G. Banu., (2012). Kurumsal İtibar Katsayısı Ve Marka Sadakati İlişkisi: Telekomünikasyon Sektöründe Faaliyet Gösteren Kurumlar Üzerine Bir Araştırma. (Phd Thesis). İstanbul: Marmara University, Institute Of Social Sciences Deniz,S.vd. (2017). Özel Hastane Çalışanlarının Kurumsal İtibar Algısının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Hacettepe Journal of Health Administration, 20(1): 37- 48.
  • Dikici, M.F. vd. (2007) . Aile Hekimliğinde Kavramlar, Görev Tanımı ve Disiplinin Tarihçesi. Türkiye Klinikleri j Med Sci. 27: 412-413-418. Dur, S. (2011). Çalışanların Kurumsal İtibarı Algılamasında İnsan Kaynakları Yöneticilerinin Rolü Ve Bir Araştırma. (Unpublished Master's Thesis). İstanbul: Yıldız Teknik University Institute Of Social Sciences. Fornell, C., ve Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. SAGE Publications Sage CA: Los Angeles, CA.
  • Güldal, D. ve Günvar, T. vd. (2012). ‘’Aile Hekimliği Çekirdek Yeterlilikleri Hastaların Beklentileri ile Uyuşmaktamıdır’’? Journal of Turkish Physicians:16 (39) :107-112 Geçikli, F. Erciş, M. S., ve Okumuş, M. (2016). “Kurumsal İtibarın Bileşenleri ve Parametreleri Üzerine Deneysel Bir Çalışma Türkiye’nin Öncü Kurumlarından Biri’’. Atatürk University Institute Of Social Sciences Magazine, 20(4), 1549-1562.
  • Güllüoğlu I.Ö (2015). “Kurumsal itibarın iç paydaşlar tarafından algılanması ve bir uygulama örneği. İçinde: Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Kurumsal İtibar”, Ed.: M. Demirtaş. İstanbul: Derin Publications: 193-224.
  • Horwitz, J.R. (2005). Making profits and providing care: comparing nonprofit, for-profit, and government hospitals, Health Affairs, 24: 3, 790-801.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., ve Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis Joseph F. Hair Jr. William C. Black Barry J. Babin Rolph E. Anderson Seventh Edition (Seventh Ed.). Pearson Education Limited.
  • Karahan, A. (2009). ‘’Kurumsal İtibar ve Rekabet İlişkisi Üzerine Bir Araştırma’’. Pamukkale University Institute Of Social Sciences Magazine, 2(1): 1-18.
  • Karaköse, T. (2006), Eğitim Örgütlerindeki İç ve Dış Paydaşların Kurumsal İtibara İlişkin Algılamaları. (Unpublished Phd Dissertation), Elazığ: Fırat University Institute Of Social Sciences
  • Korkmazer, F. ve Saydan, R. (2018). Kurumsal İtibar Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Sağlık Sektöründe Bir Uygulama. Avrasya International Journal of Studies, 6(15): 542-561.
  • Kuru Y. (2010). “Alternatif Aile Hekimliği”, Turkish Information Bureau Publications, İstanbul. s.37
  • Lewellyn, P. G. (2002). Corporate Reputation: Focusing The Zeitgeist. Busıness & Socıety, Vol. 41 No. 4
  • Liu, X., vd. (2016). The Impact of Individual and Organizational Reputation on Physicians’ Appointments Online. International Journal of Electronic Commerce.20(4). https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10864415.2016.1171977[10 Şubat 2019].
  • Selvi, Ö. (2012). Özel Sağlık Kurumlarında İtibar Yönetimi ve Bir Uygulama Örneği. (Unpublished PhD Thesis). Konya: Selçuk University Institute Of Social Sciences Public Relations and Publicity Department
  • Scherer, Robert F.- Wiebe, Frank A.- Luther, David C. ve Adams, Janet S. (1988), “Dimensionality of Coping: Factor Stability Using the Ways of Coping Questionnaire”,Psychological Reports, Vol.62, No:3,s 763-770
  • Tekin, A.Ş. (2018).Batman’da Bulunan Sağlık İşletmelerin Kurumsal İtibar (Unpublished Master's Thesis).Batman: Batman University Institute Of Social Sciences.
  • Tüysüzoğulları, E. (2010). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetici ve Öğretmenlerin Kurumsal İtibara İlişkin Algılamaları: Kastamonu Uygulaması. (Unpublished Master's Thesis). Kütahya: Dumlupınar University Institute Of Social Sciences,
  • Yurt, İ. (2012).Kurumsal İtibar Yönetimi Algısının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Düzce Üniversitesi Örneği.( Unpublished Master's Thesis), Düzce: Düzce University Institute Of Social Sciences
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serdar Erciş Bu kişi benim

Hasan Ağdemir 0000-0001-6052-7689

Mehmet Bahadır Erciş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erciş, S., Ağdemir, H., & Erciş, M. B. (2022). The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 20(2), 231-252. https://doi.org/10.11611/yead.1078956
AMA Erciş S, Ağdemir H, Erciş MB. The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. Haziran 2022;20(2):231-252. doi:10.11611/yead.1078956
Chicago Erciş, Serdar, Hasan Ağdemir, ve Mehmet Bahadır Erciş. “The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20, sy. 2 (Haziran 2022): 231-52. https://doi.org/10.11611/yead.1078956.
EndNote Erciş S, Ağdemir H, Erciş MB (01 Haziran 2022) The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20 2 231–252.
IEEE S. Erciş, H. Ağdemir, ve M. B. Erciş, “The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 20, sy. 2, ss. 231–252, 2022, doi: 10.11611/yead.1078956.
ISNAD Erciş, Serdar vd. “The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice”. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi 20/2 (Haziran 2022), 231-252. https://doi.org/10.11611/yead.1078956.
JAMA Erciş S, Ağdemir H, Erciş MB. The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20:231–252.
MLA Erciş, Serdar vd. “The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice”. Yönetim Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, c. 20, sy. 2, 2022, ss. 231-52, doi:10.11611/yead.1078956.
Vancouver Erciş S, Ağdemir H, Erciş MB. The Effect of Components of Corporate Reputation on the Reputation of Family Practice. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 2022;20(2):231-52.