Cengiz Çekil is one of the significant figures in Turkish conceptual art and is known for his contributions to contemporary art. Çekil has worked across various mediums, particularly in performance, photography, found objects, and installations. His art adopts an approach that questions everyday objects, local culture, and societal structures. While addressing philosophical, psychological, and social themes, the artist positions his work as a witness to individual and collective memory. This article aims to provide an art historical reading through Cengiz Çekil's installation work Visual Tracks (1979). The work represents a process in which the artist attempts to understand his existence and otherness through the act of walking; in this context, the concept of the flâneur is considered a metaphor for Çekil’s artistic practice. Relationships involving the artist's body, the city, and the other are central to this study of his artistic practice. Çekil's act of walking is viewed not only as a daily routine but also as an attempt to inventory the city as part of his life and production practice. Visual Tracks offers a critical approach to the speed, anonymity, and monotony of modern life in Izmir while standing out as an extraordinary work that documents the artist’s active participation in street life and his personal and collective memory. This study focuses on understanding Çekil’s relationship with modern and contemporary cities and societal structures while examining the phenomenon of flâneur from philosophical and anthropological perspectives.
Cengiz Çekil flâneur contemporary art installation walking practice Turkish conceptual art.
Türk kavramsal sanatının önemli figürlerinden Cengiz Çekil, çağdaş sanat alanlarında verdiği eserlerle tanınmaktadır. Çekil, özellikle performans, fotoğraf, buluntu nesne ve yerleştirme gibi farklı üretim teknikleri kullanmıştır. Sanatında gündelik yaşamın nesnelerini, yerel kültürü ve toplumsal yapıyı sorgulayan bir yaklaşım benimseyen sanatçı; felsefi, psikolojik ve sosyal temaları işlerken, sanatını bireysel ve toplumsal hafıza üzerinde bir tanık olarak konumlandırmaktadır. Bu makale, Cengiz Çekil’in 1979 yılında gerçekleştirdiği Görsel Parkurlar adlı yerleştirme çalışması üzerinden sanat tarihsel bir okuma yapmayı amaçlamaktadır. Çekil’in eseri, sanatçının yürüme eylemi aracılığıyla kendi varlığını ve ötekiliğini anlamaya yönelik bir süreçtir; bu bağlamda flanör kavramı, sanatçının sanat pratiği için bir metafor olarak ele alınmaktadır. Sanatçının bedenini, kenti ve ötekini içeren ilişkiler, bu çalışma özelinde sanatsal pratiğinin merkezinde yer almaktadır. Çekil’in yürüme eylemi, bir günlük rutin olmanın ötesinde, yaşam ve üretim pratiği olarak kent üzerinde bir envanterleme girişimi olarak incelenmektedir. Görsel Parkurlar, İzmir’deki modern yaşamın hızına, anonimliğine ve tekdüzeliğine eleştirel bir yaklaşım sunarken; sanatçının sokak yaşamına aktif katılımını ve kişisel/toplumsal hafızasını belgeleyen sıra dışı bir iş olarak öne çıkmaktadır. Çalışma, flanör fenomenini felsefi ve antropolojik bir bakış açısıyla incelerken, Çekil’in modern ve çağdaş kentle kurduğu ilişkiyi ve toplumsal yapıyı anlamaya odaklanmaktadır.
Cengiz Çekil flanör çağdaş sanat yerleştirme yürüme eylemi Türk kavramsal sanatı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Disiplinlerarası Sanat, Enstelasyon/Yerleştirme Sanatı, Plastik Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 34 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.