BibTex RIS Kaynak Göster

Edebi Motif: Bir Tanım ve Değerlendirme

Yıl 2009, Sayı: 2, 61 - 66, 01.07.2009

Öz

William Freedman
Çeviren: Funda ÖZŞENER

Otuzlarda, edebi çalışmanın kendisiyle
ve bunun sonucu olarak edebi teknikle ilgilenen Yeni
Eleştirinin doğuşuyla birlikte gittikçe artan sayıda,
öncelikle dille ilgilenen eleştirel makale yayınlanmıştır.
Bu dil çalışmalarının önemli bir aşaması, özel kullanımlarından
ve kullanım sıklıklarından dolayı bize
yazarın bilinçli ya da bilinçsiz niyetleri hakkında bir
şeyler söyleyen birbiriyle bağlantılı kelime veya cümle
soylarını ya da gruplarını keşfetme teşebbüsü olmuştur.
Yalnızca metafor aileleriyle ilgilenen Mark Schorer
onları “metaforik altyapılar”(1) olarak adlandırır.
Temelde tekrar eden imge ve metaforlarla ilgilenen
Reuben Brower ise onlara “devamlılıklar”(2)der.
Ancak eleştirmenlerin çoğu öncelikle bu dil ailelerinin
metaforik üyeleri üzerine yoğunlaşmış olsalar da,
mecazi olanlarla birlikte edebi bileşenlerin yine de
daha açıklayıcı olabilecek daha geniş bir birim oluşturdukları
aşikardır. Ve düz anlamlı (literal) olanı mecazi
(figurative) olanla tek bir aile biriminde birleştirdiğimizde
belki en doğru biçimde edebi “motif” olarak
adlandıracağımız şey ortaya çıkar.


Kaynakça

  • NOTLAR
  • "Fiction and the 'Matrix of Analogy,' " Kenyon Review, XI
  • (1949), 539-60.
  • The Fields of Light: An Experiment in Critical Reading (New
  • York: Oxford University Press, 1962). See particularly pp. 13, 14,
  • -56, 103-17, 124-26, 148-50, 157-59, 161-63.
  • Karl Beckson and Arthur Ganz, A Reader's Guide to Literary
  • Terms (New York: The Noonday Press, 1960), p. 129.
  • William Freedman, "A Look at Dreiser as Artist: The Motif of
  • Circularity in Sister Carrie," Modern Fiction Studies, VIII (1962),
  • -92.
  • Robert J. Griffin and William Freedman, "Machines and
  • Animals: Pervasive Motifs in The Grapes of Wrath," JEGP, LXII
  • (1963), 569-80.
  • Freedman, "Techniques of Isolation in The Sound and the
  • Fury," Mississippi Quarterly, XV (1961), 21-26.
  • The Philosophy of Literary Form: Studies in Symbolic Action
  • (rev. ed.; New York: Vintage Books, 1957), pp. 22-23.
  • Bilim Felsefesi (Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, Inc.,
  • , p. 119) adlı çalışmasında Philipp Frank “Aristocu fiziğinin
  • yaptığı gibi, Newton’un da gezegensel devinimleri insan davranışlarına
  • benzeterek açıkladığına işaret eder." Aynı şekilde Auguste
  • Comte Pozitif Felsefe’nin III. Kitabının birinci bölümünde (trans.
  • Harriett Martineau [London: George Bell & Sons, Ltd., 1896]), “tüm
  • teolojik ve metafizik felsefenin ruhunun bütün fenomenleri sadece
  • doğrudan bilinç vasıtasıyla bilinen yaşam fenomeni gibi kavramaya
  • bağlı olduğunu” belirtir."
  • The Rise of the Novel (Berkeley and Los Angeles: University of
  • California Press, 1959), p. 32.
  • -
Yıl 2009, Sayı: 2, 61 - 66, 01.07.2009

Öz

Kaynakça

  • NOTLAR
  • "Fiction and the 'Matrix of Analogy,' " Kenyon Review, XI
  • (1949), 539-60.
  • The Fields of Light: An Experiment in Critical Reading (New
  • York: Oxford University Press, 1962). See particularly pp. 13, 14,
  • -56, 103-17, 124-26, 148-50, 157-59, 161-63.
  • Karl Beckson and Arthur Ganz, A Reader's Guide to Literary
  • Terms (New York: The Noonday Press, 1960), p. 129.
  • William Freedman, "A Look at Dreiser as Artist: The Motif of
  • Circularity in Sister Carrie," Modern Fiction Studies, VIII (1962),
  • -92.
  • Robert J. Griffin and William Freedman, "Machines and
  • Animals: Pervasive Motifs in The Grapes of Wrath," JEGP, LXII
  • (1963), 569-80.
  • Freedman, "Techniques of Isolation in The Sound and the
  • Fury," Mississippi Quarterly, XV (1961), 21-26.
  • The Philosophy of Literary Form: Studies in Symbolic Action
  • (rev. ed.; New York: Vintage Books, 1957), pp. 22-23.
  • Bilim Felsefesi (Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, Inc.,
  • , p. 119) adlı çalışmasında Philipp Frank “Aristocu fiziğinin
  • yaptığı gibi, Newton’un da gezegensel devinimleri insan davranışlarına
  • benzeterek açıkladığına işaret eder." Aynı şekilde Auguste
  • Comte Pozitif Felsefe’nin III. Kitabının birinci bölümünde (trans.
  • Harriett Martineau [London: George Bell & Sons, Ltd., 1896]), “tüm
  • teolojik ve metafizik felsefenin ruhunun bütün fenomenleri sadece
  • doğrudan bilinç vasıtasıyla bilinen yaşam fenomeni gibi kavramaya
  • bağlı olduğunu” belirtir."
  • The Rise of the Novel (Berkeley and Los Angeles: University of
  • California Press, 1959), p. 32.
  • -
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Funda Özşener

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2009
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özşener, F. (2009). Edebi Motif: Bir Tanım ve Değerlendirme. Yedi(2), 61-66.

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.