BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 13, 41 - 50, 01.01.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.14285

Öz

In recent years, classical woven fabrics such as tweed, pie de poule, shark skin are reproduced with new materials and technological processes, and updated within the concept of contemporary fabric trends. Therefore, in this paper, it is aimed to motivate bachelor degree students who are enrolled to weaving design courses to approach to the classical fabrics with new interpretation and to develop their creativity by using different techniques such as overshot weaves and create new surface effects. Inspired by a movie that they have chosen, students produced their designs by examining the physical and aesthetical design features of the fabric such as color, material, weave and structure

Kaynakça

  • Acuner, Altuğ (2001). Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Halaçeli Havva (2011). “Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık”, 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu Dün Bugün Gelecek Bildiri Kitabı, Ankara, 575-578.
  • İmer, Zahide (1989). Dokuma Tekniği 1, Ankara: Sistem Ofset Ltd. Şti.
  • İmer, Zahide (1997). Dokuma Tekniği 2, Ankara: Cem web Ofset Ltd. Şti.
  • Köksal M., (2012). “Plastik Sanatlar ve Sinema İlişkisi”., İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi (2/4): 121-131
  • Önlü, Nesrin (2004). “Günümüz Giysilik Kumaşlarının Getirilen Yenilikler Işığında Tasarım ve Teknik Açıdan İncelenmesi”, Tekstil Maraton, Mart- Nisan (2), 12-23
  • Saçlıoğlu, M., Saçlıoğlu, O., Akbostanı, İ., Çini, Ç., (2007). “Tekstilin Ördüğü Ağlar Endüstri Zanaat ve Sanat”, P Dünya Sanatı Dergisi (44), 36-51
  • Sutton Ann, Sheehan Diane (1989). Ideas in Weaving, USA: Interweave Press.
  • Şeber, Bahattin ve Alpan, Dilek (1989). Kumaş Yapı Bilgisi, İstanbul: Alemdar Ofset. Görsel Kaynaklar
  • Resim Gülşah Bakır, renk-örgü efektli kumaş tasarımı, 2012.
  • Resim Özge Çetinkaya, atkı lanseli kumaş tasarımı, 2013.
  • Resim http://www.beyazperde.com/filmler/film-61445/
  • Resim D 1/13 s örgüsü ve lanseli yapı ile açılımı, tam tekrarlı görünümü,
  • Resim D 1/13 s örgüsü ve lanseli yapı ile açılımı, tam tekrarlı görünümü.
  • Resim Giysilik kumaş tasarımı, Jiyan Erkil, 2013.
  • Resim http://www.beyazperde.com/filmler/film-176639/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim Balıksırtı örgü (Şeber ve Alpan, 1989: 37).
  • Resim Giysilik Kumaş Tasarımı, Ecem Baki, 2013. Resim 10.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-124371/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 11. Motifli diyagonal örgü (Şeber ve Alpan, 1989: 71).
  • Resim 12. Giysilik Kumaş Tasarımı, Kevser Soysal, 2013.
  • Resim 13. http://www.beyazperde.com/filmler/film-5818/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 14. http://www.beyazperde.com/filmler/film-5818/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 15. Enlemesine zigzag (Şeber ve Alpan,1989: 34).
  • Resim 16. Giysilik Kumaş Tasarımı, Hacer Durmaz, 2013.
  • Resim 17. http://www.beyazperde.com/filmler/film-189657Erişim: 11.10.2014
  • Resim 18. Merdiven örgü, (Şeber ve Alpan, 1989: 103).
  • Resim 19. Giysilik Kumaş Tasarımı, İpek Tanrısever, 2013. Resim 20.
  • http://www.beyazperde.com/ara/?q=uzun+hikaye
  • Erişim: 11.10.2014 Resim 21.
  • http://www.beyazperde.com/ara/?q=uzun+hikaye Erişim: 11.10.2014
  • Resim 22. Özel örgülerle figürlü efekt, (Şeber ve Alpan, 1989: 113).
  • Resim 23. Giysilik Kumaş Tasarımı, Arzu Önal, 2013. Resim 24.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-143692/, Erişim: 11.10.2014
  • Resim 25. Özel örgülerle figürlü efekt (Şeber ve Alpan, 1989: 113).
  • Resim 26. Giysilik Kumaş Tasarımı, Nehir Değirmenci, 2013.

Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık İçin Bir Yöntem Önerisi

Yıl 2015, Sayı: 13, 41 - 50, 01.01.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.14285

Öz

Günümüz giysilik kumaş modasında son yıllarda tüvit, kazayağı, merdiven gibi klasik görünümlü kumaşların yeni malzeme
ve teknolojik işlemlerle yorumlanarak güncellendiği görülmektedir. Buradan hareketle, bu çalışmada, lisans eğitimi
gören ve dokuma tasarım dersi alan öğrencilerin renk örgü efektleri ile elde edilen klasik kumaş tasarımını yeni bir yorumla
atkı lanseli yapı ile elde ederek yaratıcılıklarını geliştirmeleri ve dokuma kumaşlar için yeni yüzeyler elde etmeleri
hedeflenmiştir. Öğrenciler, bir sinema filminden yola çıkarak seçtikleri tema doğrultusunda kumaşın fiziksel ve estetik
tasarım unsurlarını oluşturan renk, malzeme seçimi, örgü ve yapıyı etüt ederek tasarım yapmışlardır.

 

  • Anahtar Sözcükler: Dokuma, Kumaş, Tasarım, Yaratıcılık, Renk-Örgü Efektleri.

Kaynakça

  • Acuner, Altuğ (2001). Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, İstanbul: Mart Matbaacılık.
  • Halaçeli Havva (2011). “Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık”, 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu Dün Bugün Gelecek Bildiri Kitabı, Ankara, 575-578.
  • İmer, Zahide (1989). Dokuma Tekniği 1, Ankara: Sistem Ofset Ltd. Şti.
  • İmer, Zahide (1997). Dokuma Tekniği 2, Ankara: Cem web Ofset Ltd. Şti.
  • Köksal M., (2012). “Plastik Sanatlar ve Sinema İlişkisi”., İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi (2/4): 121-131
  • Önlü, Nesrin (2004). “Günümüz Giysilik Kumaşlarının Getirilen Yenilikler Işığında Tasarım ve Teknik Açıdan İncelenmesi”, Tekstil Maraton, Mart- Nisan (2), 12-23
  • Saçlıoğlu, M., Saçlıoğlu, O., Akbostanı, İ., Çini, Ç., (2007). “Tekstilin Ördüğü Ağlar Endüstri Zanaat ve Sanat”, P Dünya Sanatı Dergisi (44), 36-51
  • Sutton Ann, Sheehan Diane (1989). Ideas in Weaving, USA: Interweave Press.
  • Şeber, Bahattin ve Alpan, Dilek (1989). Kumaş Yapı Bilgisi, İstanbul: Alemdar Ofset. Görsel Kaynaklar
  • Resim Gülşah Bakır, renk-örgü efektli kumaş tasarımı, 2012.
  • Resim Özge Çetinkaya, atkı lanseli kumaş tasarımı, 2013.
  • Resim http://www.beyazperde.com/filmler/film-61445/
  • Resim D 1/13 s örgüsü ve lanseli yapı ile açılımı, tam tekrarlı görünümü,
  • Resim D 1/13 s örgüsü ve lanseli yapı ile açılımı, tam tekrarlı görünümü.
  • Resim Giysilik kumaş tasarımı, Jiyan Erkil, 2013.
  • Resim http://www.beyazperde.com/filmler/film-176639/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim Balıksırtı örgü (Şeber ve Alpan, 1989: 37).
  • Resim Giysilik Kumaş Tasarımı, Ecem Baki, 2013. Resim 10.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-124371/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 11. Motifli diyagonal örgü (Şeber ve Alpan, 1989: 71).
  • Resim 12. Giysilik Kumaş Tasarımı, Kevser Soysal, 2013.
  • Resim 13. http://www.beyazperde.com/filmler/film-5818/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 14. http://www.beyazperde.com/filmler/film-5818/ Erişim: 11.10.2014
  • Resim 15. Enlemesine zigzag (Şeber ve Alpan,1989: 34).
  • Resim 16. Giysilik Kumaş Tasarımı, Hacer Durmaz, 2013.
  • Resim 17. http://www.beyazperde.com/filmler/film-189657Erişim: 11.10.2014
  • Resim 18. Merdiven örgü, (Şeber ve Alpan, 1989: 103).
  • Resim 19. Giysilik Kumaş Tasarımı, İpek Tanrısever, 2013. Resim 20.
  • http://www.beyazperde.com/ara/?q=uzun+hikaye
  • Erişim: 11.10.2014 Resim 21.
  • http://www.beyazperde.com/ara/?q=uzun+hikaye Erişim: 11.10.2014
  • Resim 22. Özel örgülerle figürlü efekt, (Şeber ve Alpan, 1989: 113).
  • Resim 23. Giysilik Kumaş Tasarımı, Arzu Önal, 2013. Resim 24.
  • http://www.beyazperde.com/filmler/film-143692/, Erişim: 11.10.2014
  • Resim 25. Özel örgülerle figürlü efekt (Şeber ve Alpan, 1989: 113).
  • Resim 26. Giysilik Kumaş Tasarımı, Nehir Değirmenci, 2013.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Havva Halaçeli Metlioğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2015
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Halaçeli Metlioğlu, H. (2015). Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık İçin Bir Yöntem Önerisi. Yedi(13), 41-50. https://doi.org/10.17484/yedi.14285

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.