BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 13, 59 - 63, 01.01.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.97212

Öz

Nowadays, there are different parameters in listening recorded music. Generally, there are two basic scenarios. The first scenario is listening to music through some kind of sound system in closed spaces like homes, bars, clubs etc. and listening to concerts in open areas. The second scenario is listening to music through headphones. The basic criteria affecting both of these scenarios is the quality of the audio reproduction system or the headphone and there are lots of different systems with different qualities. There is one more parameter regardless of the quality of the audio system or the headphone, being the quality of the audio sample itself. There are various audio samples with different qualities in the internet. Taking this into perspective, the perception of different audio encoding formats and whether or not the differences between the formats are being perceived is an important research subject. This paper aims to find out if these differences are being perceived by listener groups, with subjective tests using various audio samples. For the comparison tests, seven pairs of audio samples have been prepared in five encoding formats, for six different classical music instruments. With these comparison tests, this study investigates in which level participants with ear training education can identify the differences between audio codec formats

Kaynakça

  • Blauert, Jens ve Jecosch, Ute (2012). “A Layer Model of Sound Quality”, Journal of Audio Engineering Society (60-1/2): 4-12.
  • Kirk, R. E. (1956). “Learning, A Major Factor Influencing Preferences for High- Fidelity ReproducingSystems”, Journal of Acoustic Society of America (28-6): 1113-1116.
  • Soulodre, G. A.; Grusec, T.; Lavoie, M.;, Thibault, L. (1998). “Subjective Evaluation of
  • State-of-the-Art, 2-Channel Audio Kodeks,” Journal of Audio Engineering Society (46-3): 164-177.
  • Olive, Sean (2012). “Some New Evidence that Teenagers and College Students May
  • Prefer Accurate Sound Reproduction” 132. AES Convention, Budapest, s: 1-15. İnternet Kaynakları
  • Böhne, Hendrik; Gröger, René; Hammerschmidt, David; Helm, Robin; Hoga, David;
  • Kraus, Julian; Rösch, Jakob; Sussek, Christian (2011). “Subjective Audibility of MP3-Compression Artefacts in Practical Application“, Results of Praktikum Musikpsychologie, Proje Başkanı: Prof. Rolf Bader, Institute of Musichology, Hamburg University. http://saungauk.systmuwi.de/wp-content/uploads/2011/11/
  • TechnicalReport_MP3.pdf (07.10.2014)

Farklı Ses Dosyası Formatlarının İşitsel Algısı

Yıl 2015, Sayı: 13, 59 - 63, 01.01.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.97212

Öz

Günümüzde kaydedilmiş müziğin dinlenmesinde birçok farklı parametreler söz konusudur. Genel olarak iki temel tablo karşımıza
çıkar. Bunlardan ilki ev, bar, club gibi kapalı mekanlar ve açık konser alanlarında ses sistemlerinden müzik dinlenmesidir. İkinci bölümde
ise kulaklıklarla müzik dinleme pratiği yer alır. Her iki durum için de geçerli olan temel kriter, elbette müzik dinlenilen ses
sisteminin ya da kulaklığın kalitesidir. Günümüzde çok farklı kaliteye sahip ses sistemleri ve kulaklıklar tüketiciye sunulmuştur. Bu
pratikler içerisinde temel bir diğer belirleyici ise, ses sistemi ya da kulaklıktan bağımsız olarak playback ekipmanda bulunan audio
örneğinin kalitesidir. İnternet ortamında birçok farklı kalitede örnek bulmak mümkündür. Bu noktadan hareketle, farklı audio örneklerinin
dinleyici tarafından nasıl algılandığı, daha açık bir ifadeyle, değişik formatlarda kaydedilmiş sinyaller arasındaki farkın dinleyici
tarafından algılanıp algılanmadığı önemli bir araştırma konusudur. Bu metin, farklı audio örnekleriyle ilişkili öznel testler yaparak, bu
formatların dinleyici grupları tarafından ayırdedilip edilmediğini araştırmayı amaçlamaktadır. Deney kapsamında altı farklı uluslararası
sanat müziği enstrumanı ve eseri için beş faklı audio formatı belirlenmiş, bunlardan üretilen yedi adet karşılaştırma çifti katılımcılara
dinletilmiştir. Bu çerçevede kulak eğitimli katılımcıların audio kodek farklılıklarını hangi seviyede algıladıkları araştırılmıştır.

 

  • Anahtar Sözcükler: Audio Formatları, Ses Kalitesi, Müzik Algısı.

Kaynakça

  • Blauert, Jens ve Jecosch, Ute (2012). “A Layer Model of Sound Quality”, Journal of Audio Engineering Society (60-1/2): 4-12.
  • Kirk, R. E. (1956). “Learning, A Major Factor Influencing Preferences for High- Fidelity ReproducingSystems”, Journal of Acoustic Society of America (28-6): 1113-1116.
  • Soulodre, G. A.; Grusec, T.; Lavoie, M.;, Thibault, L. (1998). “Subjective Evaluation of
  • State-of-the-Art, 2-Channel Audio Kodeks,” Journal of Audio Engineering Society (46-3): 164-177.
  • Olive, Sean (2012). “Some New Evidence that Teenagers and College Students May
  • Prefer Accurate Sound Reproduction” 132. AES Convention, Budapest, s: 1-15. İnternet Kaynakları
  • Böhne, Hendrik; Gröger, René; Hammerschmidt, David; Helm, Robin; Hoga, David;
  • Kraus, Julian; Rösch, Jakob; Sussek, Christian (2011). “Subjective Audibility of MP3-Compression Artefacts in Practical Application“, Results of Praktikum Musikpsychologie, Proje Başkanı: Prof. Rolf Bader, Institute of Musichology, Hamburg University. http://saungauk.systmuwi.de/wp-content/uploads/2011/11/
  • TechnicalReport_MP3.pdf (07.10.2014)
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Feridun Öziş

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2015
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Öziş, F. (2015). Farklı Ses Dosyası Formatlarının İşitsel Algısı. Yedi(13), 59-63. https://doi.org/10.17484/yedi.97212

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.