Editöre Mektup
BibTex RIS Kaynak Göster

An Experimental Approach to the Relation between Light and Material in Textile: ‘Touching Anatolia with 7 fabrics, 7 faces, and 14 hands’

Yıl 2017, Sayı: 17, 77 - 86, 27.01.2017

Öz

While examining the artistic textiles
produced by several
artists or the researches done on these textile works, it could be said that the main
defining subject is the colour
on textile, texture
on textile, structure
on textile or usage of all these together. In the meantime,
the conception
of dimension comes forward in the scope of the relation between
voluminous objects, that are formed
with textile fibers produced in diverse
techniques,
and light. Because
the theme of light transparency in volunimous textile
objects is rarely
researched, the effect
and the dimesion
of light on these
objects are examined
in this article.
The creative and productive process
of the examples that are chosen from the Internatio-
nal Textile Art
Exhibition ‘Bezce 2016
Fabrics Touching
Anatolia’, are
evaluated. An experimental process is conducted during the workout. In
this article, the experimental workout
named ‘We Touched Anatolia’ is examined with all its production processes, the materials used and the
reason why they were chosen,
together with the transperancy of materials and their aesthetics. Finally, it is intended
to reveal the potentiality
 that the fabric’s transparency gives to the artist’s way of forming.

Kaynakça

  • Akbostancı, İ. (1999). Plastik Sanatlarda Tekstilin Yeri, İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Atalayer, Günay (2001). “Dokuma Tasarımına Giriş1 - Başlangıç İlkeleri Yaratma Süreci Üzerine”, İstanbul: Yayınlanmamış Bilgisayarda Çoğaltılmış Nüsha: 53.
  • Atalayer, Günay (2011). “ Tekstil Sanatları Eğitiminde Bauhaus’un İzleri Üzerine Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı, Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi Bauhaus, Der: Ali Artun ve Esra Alicavuşoğlu, İstanbul: İletişim Yayınları (1381): 425- 429.
  • Atalayer, Günay (2001). “Türk Kültüründe Sanat ve Mimari, Klasik Dönem Sanatı ve Mimarlığı Üzerine Denemeler”, İstanbul: Yayınlanmamış Bilgisayarda Çoğaltılmış Nüsha: 53.
  • Bezce 2016, Anadolu’ya Dokunan Bezler, Uluslararası Tekstil Sanatı Sergi Kataloğu, İstanbul.
  • Freeman, Michael (2012). Fotoğraf Okulu 2-Işık ve Işıklandırma,
  • çev: İdem Erman, İstanbul: İnkılap Yayınları: 130.
  • Önlü, Nesrin (2008). “Değişen Yüzlü Dokuma Kumaşlarda Farklı Malzeme, Dokuma Tekniği, Örgü ve Renk Kullanımıyla Görsel Etkilerin Elde Edilmesi”, Tekstil ve Mühendis, (13/64): 9-18.
  • Präkel, David (2011). Fotoğrafta Işık, çev: Nedim Sipahi, İstanbul: Homer Kitap Evi ve Yayıncılık Ltd Şirketi

Tekstilde Malzemenin Işıkla İlişkisi Üzerine Deneysel Bir Yaklaşım: ‘7 Kumaş, 7 Yüz, 14 el ile Anadolu’ya Dokunmak’

Yıl 2017, Sayı: 17, 77 - 86, 27.01.2017

Öz

Farklı sanatçılar tarafından yapılmış
sanatsal tekstiller veya bu tekstil
eserler üzerindeki araştırmalara bakıldığında, çalışmalardaki
belirleyici öğenin, tekstilde renk, doku, örgü ya da bunların birlikte
kullanımlarının olduğu söylenebilir. Aynı zamanda, tekstil
yapılarını
oluşturan liflerin farklı
teknikler ile kullanım
biçimleri doğrultusunda ortaya
çıkan hacimli nesnelerin ışıkla olan ilişkisi
bağlamında, bo-
yut
kavramı da ön plana çıkmaktadır. Bu tür hacimli
tekstil nesnelerde ışık geçirgenliği konusu,
daha önceden sıklıkla
ele alınmamış bir
konu olması nedeni ile bu makalede,
ışığın nesne üzerindeki etkisi ve yarattığı
boyut bakımından incelenmiştir. ‘Bezce 2016 Anadolu’ya
Dokunan Bezler’ Uluslararası Tekstil Sanatı Sergisi’nde yer alan örneklerin ele alındığı makalede yaratma ve üretme süreci değerlen- dirilmiştir. Makaleye konu olan çalışmada
deneysel bir süreç takip edilmiştir. Makalede,
‘Anadolu’ya Dokunduk’ adlı bu çalışmanın
deneysel süreci, tüm aşamaları ve kullanılan malzemenin
özellikleri ile seçilme
nedenleri ve malzemenin geçirgenliğinin estetik açıdan
değerlendirilmesi ele alınmış,
fotoğraflar eşliğinde irdelenmiştir. Sonuçta,
bezin geçirgenliği ile sanatçının kazandığı biçimlendirmede
ki olanaklar ortaya konmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akbostancı, İ. (1999). Plastik Sanatlarda Tekstilin Yeri, İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Atalayer, Günay (2001). “Dokuma Tasarımına Giriş1 - Başlangıç İlkeleri Yaratma Süreci Üzerine”, İstanbul: Yayınlanmamış Bilgisayarda Çoğaltılmış Nüsha: 53.
  • Atalayer, Günay (2011). “ Tekstil Sanatları Eğitiminde Bauhaus’un İzleri Üzerine Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı, Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi Bauhaus, Der: Ali Artun ve Esra Alicavuşoğlu, İstanbul: İletişim Yayınları (1381): 425- 429.
  • Atalayer, Günay (2001). “Türk Kültüründe Sanat ve Mimari, Klasik Dönem Sanatı ve Mimarlığı Üzerine Denemeler”, İstanbul: Yayınlanmamış Bilgisayarda Çoğaltılmış Nüsha: 53.
  • Bezce 2016, Anadolu’ya Dokunan Bezler, Uluslararası Tekstil Sanatı Sergi Kataloğu, İstanbul.
  • Freeman, Michael (2012). Fotoğraf Okulu 2-Işık ve Işıklandırma,
  • çev: İdem Erman, İstanbul: İnkılap Yayınları: 130.
  • Önlü, Nesrin (2008). “Değişen Yüzlü Dokuma Kumaşlarda Farklı Malzeme, Dokuma Tekniği, Örgü ve Renk Kullanımıyla Görsel Etkilerin Elde Edilmesi”, Tekstil ve Mühendis, (13/64): 9-18.
  • Präkel, David (2011). Fotoğrafta Işık, çev: Nedim Sipahi, İstanbul: Homer Kitap Evi ve Yayıncılık Ltd Şirketi
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Başak Özdemir Uysal Bu kişi benim

Günay Aykaç Atalayer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2017
Kabul Tarihi 27 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Özdemir Uysal, B., & Aykaç Atalayer, G. (2017). Tekstilde Malzemenin Işıkla İlişkisi Üzerine Deneysel Bir Yaklaşım: ‘7 Kumaş, 7 Yüz, 14 el ile Anadolu’ya Dokunmak’. Yedi(17), 77-86.

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.