Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation and Analysis of Undergraduate Ceramics Education Programmes Offered by Fine Arts Faculties in Turkey

Yıl 2017, Sayı: 17, 133 - 140, 26.01.2017

Öz

Ceramics education in Turkey
at academic level
dates back to the establishment of Department of Decorative Arts
in 1929 at Sanayii Nefise
Mektebi (today, Mimar
Sinan Fine Arts
University). In parallel with the developments in ceramics sector
in 2000s, the
number of institutions
offering ceramics
education at university level has considerably increased. Today, there are 21 programs
providing ceramics education at
university level in Turkey. 9 of these
programs offer integrated educational programs which
involve glass education as well as ceramics edu-
cation. Within
the scope of this study, the programs
that are still
in the early phases of their establishment procedures were excluded
from the
study and the ones that actively
continue their educational programs were examined. These 21 programs
were accessed via emails and their
official websites
and the data about 19 of them were obtained. This study aims to examine
ceramics education programs
at undergraduate lev-
el in Turkey within
the context of the tendencies observed in terms
of content and course distributions. It also aims to do an overall
evaluation
and situation analysis of undergraduate ceramics education in Turkey. To achieve
this purpose, the course programs prepared in 8-semester
catalogue format and followed
by the departments of ceramics
were examined. The study is significant in that it provides insights
for evaluat-
ing and
measuring whether ceramics education offered in undergraduate programs reach their goals
or not, and
valuable data is obtained to
monitor or update
these programs to achieve certain
quality standards. Although
it might be a bit optimistic to claim that such monitoring and
evaluations are carried
out periodically in each institution, the increase in the number
of institutional evaluations, which will be fueled by the
attempts to be initiated
by Higher Education
Council at national
level in the near future,
will lead to positive developments in the long term.

Kaynakça

  • http://gsf.ibu.edu.tr/index.php/ogrenci-2/ders-programlari (Erişim tarihi:3 Mayıs 2015)
  • http://gsf.akdeniz.edu.tr/wp-content/uploads/2016/03/seramik.pdf (Erişim tarihi: 3 Mayıs 2015)
  • https://www.anadolu.edu.tr/akademik/fakulteler/194/seramik- bolumu/dersler (Erişim tarihi:3 Mayıs 2015)
  • http://seramikvecam.bilecik.edu.tr/Dosya/Arsiv/DERS%20 PROGRAMLARI/SERAM%C4%B0K%20VE%20CAM.pdf
  • (Erişim tarihi:3 Mayıs 2015)
  • http://ebs.comu.edu.tr/Ders_Plani.aspx?bno=1502&bot=2018 (Erişim tarihi:3 Mayıs 2015)
  • http://gsf.karatekin.edu.tr/seramik_bolumu.asp (Erişim tarihi: 7 Mayıs 2015)
  • http://www.deugsf.com/sayfa/ogretim-planlari-82800.html (Erişim tarihi:7 Mayıs 2015)
  • https://birimler.dpu.edu.tr/app/views/panel/ckfinder/ userfiles/7/files/20142015GuzDonemiDersprogramipr eview.pdf (Erişim tarihi:7 Mayıs 2015)
  • http://guzelsanat.erciyes.edu.tr/ders.
  • ASP?BASSEC=Seramik&ALTBOLUM=1
  • (Erişim tarihi:7 Mayıs 2015)
  • http://www.gsf.hacettepe.edu.tr/seramik/?lang=tr (Erişim tarihi:8 Mayıs 2015)
  • https://www.inonu.edu.tr/tr/cms/seramik/dersler/232 (Erişim tarihi:8 Mayıs 2015)
  • http://dersprogramlari.sabis.sakarya.edu.tr/ (Erişim tarihi:8 Mayıs 2015)
  • https://www.selcuk.edu.tr/guzel_sanatlar/seramik/bolum_ dersleri/tr (Erişim tarihi:8 Mayıs 2015)
  • http://www.endustriotomasyon.com/tr/icerik/sayfa/seramik- sektorunde-avrupa-1.si (Erişim tarihi:10 Mayıs 2015)

Türkiye’de Güzel Sanatlar Fakültelerinde Lisans Düzeyinde Seramik Eğitim-Öğretim Programları Hakkında Durum Analizi ve Değerlendirmeler

Yıl 2017, Sayı: 17, 133 - 140, 26.01.2017

Öz

Türkiye
de seramik eğitimi akademik anlamda ilk olarak 1929 yılında, o günkü adıyla
Sanayii Nefise Mektebi (Mimar Sinan Güzel Sa-natlar Üniversitesi) bünyesinde
açılan Dekoratif Sanatlar Bölümü’nün kurulmasıyla verilmeye başlamıştır.
2000’li yıllarda seramik sek-töründe meydana gelen gelişmelere paralel olarak
üniversite düzeyinde eğitim veren kurum sayısında ciddi bir artış
gözlemlenmiştir. Bugün ise Türkiye’deki üniversitelerde seramik eğitim ve
öğretim programlarına bakıldığında, lisans düzeyinde eğitim veren 21 prog-ram
bulunmaktadır. Bu programlardan 9’unda seramik eğitiminin yanı sıra cam
eğitimini de içeren bütünleşik eğitim programları yer almaktadır. Araştırma
kapsamında bu okullardan aktif olarak eğitim verenler incelenmiş, kurulma
aşamasında bulunanlar kapsam dışı bırakılmıştır. Bu kapsamda 21 kurumun
verilerine internet siteleri ve kişisel elektronik postalar aracılığıyla erişim
sağlanmış, bu kurum-lardan da 19’unun bilgilerine ulaşılmıştır. Bu araştırma
Türkiye’deki üniversitelerde lisans düzeyinde verilen seramik eğitim ve öğretim
programlarının incelenmesi, içerik ve ders dağılımları sonucunda ortaya çıkan
eğilimler kapsamında elde edilen verilerin değerlendi-rilmesi ve lisans
düzeyinde seramik eğitimi hakkında bir durum analizi ve değerlendirme
yapabilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda araştırmada Türkiye’de
lisans düzeyinde seramik eğitimi veren bölümlerde okutulan, sekiz yarıyıllık
katalog formatındaki ders programları incelenmiştir. Araştırma, lisans eğitimi
süresince bölümlerde verilen seramik eğitiminin hedeflerine ulaşıp
ulaşma-dığının ölçme ve değerlendirmesinin yapılabilmesi, aynı zamanda ders
programlarının izlenmesi ve güncellenerek seramik eğitiminde belirli düzeyde
kalite standartlarının yakalanabilmesi için önem taşımaktadır. Ülkemizde
seramik eğitim ve öğretimi için bu izleme ve değerlendirmelerin periyodik
olarak her kurumda yapıldığını söylemek iyimserlik olsa da, önümüzdeki süreçte
Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından ulusal düzeyde başlatılacak çalışmalarla
kurumsal değerlendirmelerin artması, uzun vadede olumlu gelişmeleri de
beraberinde getirecektir.

Kaynakça

  • http://gsf.ibu.edu.tr/index.php/ogrenci-2/ders-programlari (Erişim tarihi:3 Mayıs 2015)
  • http://gsf.akdeniz.edu.tr/wp-content/uploads/2016/03/seramik.pdf (Erişim tarihi: 3 Mayıs 2015)
  • https://www.anadolu.edu.tr/akademik/fakulteler/194/seramik- bolumu/dersler (Erişim tarihi:3 Mayıs 2015)
  • http://seramikvecam.bilecik.edu.tr/Dosya/Arsiv/DERS%20 PROGRAMLARI/SERAM%C4%B0K%20VE%20CAM.pdf
  • (Erişim tarihi:3 Mayıs 2015)
  • http://ebs.comu.edu.tr/Ders_Plani.aspx?bno=1502&bot=2018 (Erişim tarihi:3 Mayıs 2015)
  • http://gsf.karatekin.edu.tr/seramik_bolumu.asp (Erişim tarihi: 7 Mayıs 2015)
  • http://www.deugsf.com/sayfa/ogretim-planlari-82800.html (Erişim tarihi:7 Mayıs 2015)
  • https://birimler.dpu.edu.tr/app/views/panel/ckfinder/ userfiles/7/files/20142015GuzDonemiDersprogramipr eview.pdf (Erişim tarihi:7 Mayıs 2015)
  • http://guzelsanat.erciyes.edu.tr/ders.
  • ASP?BASSEC=Seramik&ALTBOLUM=1
  • (Erişim tarihi:7 Mayıs 2015)
  • http://www.gsf.hacettepe.edu.tr/seramik/?lang=tr (Erişim tarihi:8 Mayıs 2015)
  • https://www.inonu.edu.tr/tr/cms/seramik/dersler/232 (Erişim tarihi:8 Mayıs 2015)
  • http://dersprogramlari.sabis.sakarya.edu.tr/ (Erişim tarihi:8 Mayıs 2015)
  • https://www.selcuk.edu.tr/guzel_sanatlar/seramik/bolum_ dersleri/tr (Erişim tarihi:8 Mayıs 2015)
  • http://www.endustriotomasyon.com/tr/icerik/sayfa/seramik- sektorunde-avrupa-1.si (Erişim tarihi:10 Mayıs 2015)
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Mustafa Ağatekin

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2017
Kabul Tarihi 26 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Ağatekin, M. (2017). Türkiye’de Güzel Sanatlar Fakültelerinde Lisans Düzeyinde Seramik Eğitim-Öğretim Programları Hakkında Durum Analizi ve Değerlendirmeler. Yedi(17), 133-140. https://doi.org/10.17484/yedi.288297

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.