Ceramics education in Turkey
at academic level
dates back to the establishment of Department of Decorative Arts
in 1929 at Sanayii Nefise Mektebi (today, Mimar
Sinan Fine Arts
University). In parallel with the developments in ceramics sector
in 2000s, the
number of institutions offering ceramics
education at university level has considerably increased. Today, there are 21 programs
providing ceramics education at university level in Turkey. 9 of these
programs offer integrated educational programs which
involve glass education as well as ceramics edu- cation. Within
the scope of this study, the programs
that are still
in the early phases of their establishment procedures were excluded
from the study and the ones that actively
continue their educational programs were examined. These 21 programs
were accessed via emails and their official websites
and the data about 19 of them were obtained. This study aims to examine
ceramics education programs
at undergraduate lev- el in Turkey within
the context of the tendencies observed in terms
of content and course distributions. It also aims to do an overall
evaluation and situation analysis of undergraduate ceramics education in Turkey. To achieve
this purpose, the course programs prepared in 8-semester catalogue format and followed
by the departments of ceramics
were examined. The study is significant in that it provides insights
for evaluat- ing and
measuring whether ceramics education offered in undergraduate programs reach their goals
or not, and
valuable data is obtained to monitor or update
these programs to achieve certain
quality standards. Although
it might be a bit optimistic to claim that such monitoring and evaluations are carried
out periodically in each institution, the increase in the number
of institutional evaluations, which will be fueled by the attempts to be initiated
by Higher Education
Council at national
level in the near future,
will lead to positive developments in the long term.
Education in Turkey Ceramic Education Programmes Ceramic Education Ceramic Education Analysis
Türkiye
de seramik eğitimi akademik anlamda ilk olarak 1929 yılında, o günkü adıyla
Sanayii Nefise Mektebi (Mimar Sinan Güzel Sa-natlar Üniversitesi) bünyesinde
açılan Dekoratif Sanatlar Bölümü’nün kurulmasıyla verilmeye başlamıştır.
2000’li yıllarda seramik sek-töründe meydana gelen gelişmelere paralel olarak
üniversite düzeyinde eğitim veren kurum sayısında ciddi bir artış
gözlemlenmiştir. Bugün ise Türkiye’deki üniversitelerde seramik eğitim ve
öğretim programlarına bakıldığında, lisans düzeyinde eğitim veren 21 prog-ram
bulunmaktadır. Bu programlardan 9’unda seramik eğitiminin yanı sıra cam
eğitimini de içeren bütünleşik eğitim programları yer almaktadır. Araştırma
kapsamında bu okullardan aktif olarak eğitim verenler incelenmiş, kurulma
aşamasında bulunanlar kapsam dışı bırakılmıştır. Bu kapsamda 21 kurumun
verilerine internet siteleri ve kişisel elektronik postalar aracılığıyla erişim
sağlanmış, bu kurum-lardan da 19’unun bilgilerine ulaşılmıştır. Bu araştırma
Türkiye’deki üniversitelerde lisans düzeyinde verilen seramik eğitim ve öğretim
programlarının incelenmesi, içerik ve ders dağılımları sonucunda ortaya çıkan
eğilimler kapsamında elde edilen verilerin değerlendi-rilmesi ve lisans
düzeyinde seramik eğitimi hakkında bir durum analizi ve değerlendirme
yapabilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda araştırmada Türkiye’de
lisans düzeyinde seramik eğitimi veren bölümlerde okutulan, sekiz yarıyıllık
katalog formatındaki ders programları incelenmiştir. Araştırma, lisans eğitimi
süresince bölümlerde verilen seramik eğitiminin hedeflerine ulaşıp
ulaşma-dığının ölçme ve değerlendirmesinin yapılabilmesi, aynı zamanda ders
programlarının izlenmesi ve güncellenerek seramik eğitiminde belirli düzeyde
kalite standartlarının yakalanabilmesi için önem taşımaktadır. Ülkemizde
seramik eğitim ve öğretimi için bu izleme ve değerlendirmelerin periyodik
olarak her kurumda yapıldığını söylemek iyimserlik olsa da, önümüzdeki süreçte
Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından ulusal düzeyde başlatılacak çalışmalarla
kurumsal değerlendirmelerin artması, uzun vadede olumlu gelişmeleri de
beraberinde getirecektir.
Türkiye’de Seramik Eğitimi Seramik Eğitim Programları Sanat Eğitimi Seramik Eğitimi Durum Analizi
Bölüm | Araştırma Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ocak 2017 |
Kabul Tarihi | 26 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.