Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Günümüz Sanat Eğitiminde Sanat Anatomisi Dersi

Yıl 2018, Sayı: 20, 25 - 37, 23.07.2018
https://doi.org/10.17484/yedi.395613

Öz

Bu makale son yıllarda sanat eğitimi programlarında varlığı sorgulanan Sanat Anatomisi dersini, kişisel deneyim örneklemi üzerinden
ele almıştır. Sanat Anatomisi dersinin içerik ve işlevini, günümüz sanat eğitimine ve yaratıcılığa katkısını tartışan metin
ile 1997 yılından beri, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde tarafımca verilen Sanat Anatomisi dersinde edinilen
kişisel deneyimi aktarmak amaçlanmaktadır. Geçmiş bilgi birikimi, ders işleyişinde yaşanan süreçler, öğrenci çalışmaları üzerine
gözlemler bu çalışmanın ana kaynaklarıdır.
Sanat Anatomisi dersinde geçmiş bilgi birikimine ve ağırlıklı olarak canlı modele başvurulmaktadır. Anatomi bilgisi, sanattaki
işlevi bakımından yaklaşık altı yüzyıllık bir geçmişe sahiptir. Sanat Anatomisi dersi, insan vücudunun Anatomik yapısını öğrenmede
gelenek ile bağını hep korumuştur. Eski bir yöntem olan kopya çalışması canlı modelden gözlem temelli çizimleri desteklediği
için hala geçerlidir. Bugün Sanat Anatomisi dersinin işlenişinde teknolojik olanaklar önem kazanmıştır. Bilgisayarın gelişimi
sayesinde sahip olduğumuz anatomi bilgisi artık sadece kitaplarda değildir. Eski yöntemleri çağın getirileri ile buluşturarak
kullanmayı sağlayacak atölye ortamlarına ihtiyaç vardır.

The new student profile of the day and the possibilities of digital technology  make teaching methods and techniques in arts education compulsory to rewiev. The course of Art Anatomy, which is questioned in the educational programs, makes this observation even more visible  İn art Anatomy education is a kind of education which makes practice an obligation. And it is inevitable to take advantage of tradition.
Accessing the right information with the technology channel and bringing it to work requires individual effort. In the Art Anatomy course at Faculty of Fine Arts, it is necessary to teach the ways of utilizing the knowledge about the structure of the human body.Nowadays, finding  the way to use old methods with today’s new facilities and to convince the student that traditional methods are important must be educator's problem. The interest of the students who are currently studying in art and design fields deserves this effort. The general expectation of the learner is to equip this course according to the requirements of the times.

This article discusses the content and function of the Art Anatomy course that is given by me at the faculty of fine arts, its the contribution to art education and creativity. It is aimed to share the knowledge and experience of during the course. The processes of practices, student's works, personal observations and experiences are the main sources of this study.


Kaynakça

  • Notlar1- Z kuşağı: 2000-2020 yılları arasında dünyaya geldiğine veya geleceğine inanılan aynı zamanda ‘Kristal nesil’ olarak da adlandırılan kuşaktır. Hırsla ve materyalist düşüncelerle hareket eden bu kuşak, öncekilere göre bilgiyi daha çabuk yorumlayabilme özelliğine sahiptir. Birden fazla konu ile ilgilenebilmeleri nedeniyle z kuşağı üyelerinin el, göz ve kulak motor becerilerinin oldukça gelişmiştir (Daha geniş bilgi için bakınız: Çetin ve Karalar, 2016:161).
  • KAYNAKÇA
  • Altınok, A. E. (2012). Artistik Anatomi ve Güzel Sanatlar Eğitimindeki Yeri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Edirne.
  • Barnard, M, (2002). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, (Çev. Güliz Korkmaz), Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Bammes, G. (2000). Die Gestalt des Menschen, Sofya: Trud.
  • Buğra, A.C. (2006). Sırların Efendisi, İstanbul: Akis Kitap.
  • Chokanov, K. (1974). Die Gestalt des Menschen, Sofya: Trud.
  • Erez, S. (1994). “Lenardo da Vinci ve Anatomi; Lenardo da Vinci’nin Otopsileri” Bilim ve Teknik: Ankara: Tübitak Yayınları, sayı: 314, s.58-67.
  • Feierabend, P. (1996). Anatomissche Zeichenschule Mensch –Tier- Vergleichende Anatomie, Köln: Könemann.
  • Hagens, G.v. (2012). Body Worlds Orijinal Vücut Dünyası Sergisi, İstanbul: Arts and Sciences.
  • Fobes, T. R. (1981). “To be Dissected and Anatomized”, Journal of The History of Medicine and Allied Sciences, 36, ss.490-492.
  • Gombrich, E. H. (1980). Sanatın Öyküsü, (Çev. Bedrettin Cömert), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hogarth, B. (1991). Anatomisches Zeichnen Leichtgemacht (Orijinal baskı, Dynamic Anatomy,1958), Berlin: Benedikt Taschen.
  • Kemp, M. (2007). Leonardo, (Çev. Handan Balkara), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Laborit, H. (1996). Yaratıcı İnsan, (Çev. Bertan ONARAN), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Leppert, R. (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü, (Çev. İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Vasari, G. (2013). Sanatçıların Hayat Hikâyeleri, (Çev. Elif Göktepe), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Peck, S. R. (1982). Atlas Of Human Anatomy For The Artist, New York: Oxford University Press.
  • Roojen, P.v. (2008). The Humen Figure, Amsterdam: The Pepin Press. İnternet Kaynakları
  • Buser, T. (Ty). “History of Drawing Chapter 3: The Sixteenth Century I, Florence and Rome, Michelengelo”, http://historyofdrawing.com/sixteenth_century_i/(25.01.2018).
  • Çetin, C. ve Karalar, S. (2016). “X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma”, Yönetim Bilimleri Dergisi / Journal of Administrative Sciences Cilt / Volume: 14, Sayı / N: 28, s. / p.157-197 http://www.canancetin.com.tr/wp-content/uploads/2017/06/XYZKusagi.pdf (25.01.2018).
  • Harpertill, C. (2015). “Fit3D scanner and the digitisation of bodies”https://thisisnotasociology.blog/2015/05/21/fit3d-scanner-and-the-digitisation-of-bodies/( 29.01.2018).
  • Keskin, N. (2016). “Modern Anatominin Doğuşu”, Slide Gösterisi https://www.slideshare.net/NecmiKeskin/modern-anatominin-douu-andreas-vesalius (25.01.2018).
  • Yılmaz, A. ve Mesut, R. (2008). “Artistik Anatomi - Bilim ve Sanatın Ortak Ürünü” , İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp E¤itimi Etkinlikleri, Günümüzde Tıbbi Resim, s. 73-84. http://194.27.141.99/dosya-depo/stek/pdfs/65/6507.pdf (26.01.2018).
  • “The Visible Human in real-time with Blender”, https://www.youtube.com/watch?v=6Yn-D5LnQjI (29.01.2018).
  • Heydenreich, L. H. “Anatomical studies and drawings", https://www.britannica.com/biography/Leonardo-da-Vinci/Anatomical-studies-and-drawings (27.03.2018).
  • Görsel Kaynakça
  • Resim 1, 2. İnsanın cinsiyet ve 0,1,3,6,9,14,18,24 yaşlarına göre gelişim grafiği Bammes, G. (1982). Der Nackte Mensch, Veb Verlag Der Kunst: Dresden, s.118,119.
  • Resim 3: William Hogarth, Zalimliğin dört sahnesi http://www.michaelfinney.co.uk/catalogue/category/item/index.cfm?asset_id=6618 (25.01.2018).
  • Resim 4. William Hogarth, Zalimliğin bedeli http://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=1440685&partId=1 (25.01.2018).
  • Resim 5. Andreas Vesalius, Kafatası üzerinde düşünen iskelet http://www.bl.uk/learning/cult/bodies/vesalius/gallery/vesaliusgallery.html (28.01.2018).
  • Resim 6. Andreas Vesalius, Asılmış adam alarak ekorşe http://www.bl.uk/learning/cult/bodies/vesalius/gallery/vesaliusgallery.html (28.01.2018).
  • Resim 7. Leonardo, Omuz ve boyun hareketlerinin anatomik analizi Zöllner, F. (2007), Leonardo da Vinci The Complete Painting and Drawing, (Yyy): Taschen, s.197.
  • Resim 8. Leonardo, Vitruvius'a göre insan vücudunun oranlarıhttps://stigdragholm.files.wordpress.com/2010/12/leonardo-da-vinci-the-vitruvian-man.jpg (28.01.2018).
  • Resim 9. Leonardo, Cecilia Gallerani’nin portresi- Erminli kadın (Zöllner, 2007: 95).
  • Resim 10,11. Oturan çıplak erkek figür, Suyun ayrılmasıChapmen, H. (2005). Michelangelo Drawing Closer to the Master, New Haven: Yale University Press, s. 131,130.
  • Resim 12,13. Rembrandt, Dr. Nicolaes Tulp’un anatomi dersi, Resim 12 ‘den detay https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_007.jpgÜniversity (29.01.2018).
  • Resim 14. Sefahiye Sağlam, 1988, iskeletten çizim, h.80cm, (Fotoğraf: Sevgi Avcı).
  • Resim 15. Sevgi Avcı, 1993, iskeletten çizim, h.100cm, (Fotoğraf: Sevgi Avcı).
  • Resim 16.Gökhan Erbaş, 1999, iskeletten çizim, h.50cm, (Fotoğraf: Sevgi Avcı).
  • Resim 17-19. Başın oranları, kas ve kemiklerin anatomisi (Bammes,1982: 94, 413,423).
  • Resim:20-25. Biçimlendirme yöntemleri (Bammes,1982: 453, 64, 76, 267, 415, 419).
  • Resim:26-31. Öğrenci çalışmaları, (Fotoğraf: Sevgi Avcı)
Yıl 2018, Sayı: 20, 25 - 37, 23.07.2018
https://doi.org/10.17484/yedi.395613

Öz

Kaynakça

  • Notlar1- Z kuşağı: 2000-2020 yılları arasında dünyaya geldiğine veya geleceğine inanılan aynı zamanda ‘Kristal nesil’ olarak da adlandırılan kuşaktır. Hırsla ve materyalist düşüncelerle hareket eden bu kuşak, öncekilere göre bilgiyi daha çabuk yorumlayabilme özelliğine sahiptir. Birden fazla konu ile ilgilenebilmeleri nedeniyle z kuşağı üyelerinin el, göz ve kulak motor becerilerinin oldukça gelişmiştir (Daha geniş bilgi için bakınız: Çetin ve Karalar, 2016:161).
  • KAYNAKÇA
  • Altınok, A. E. (2012). Artistik Anatomi ve Güzel Sanatlar Eğitimindeki Yeri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Edirne.
  • Barnard, M, (2002). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür, (Çev. Güliz Korkmaz), Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Bammes, G. (2000). Die Gestalt des Menschen, Sofya: Trud.
  • Buğra, A.C. (2006). Sırların Efendisi, İstanbul: Akis Kitap.
  • Chokanov, K. (1974). Die Gestalt des Menschen, Sofya: Trud.
  • Erez, S. (1994). “Lenardo da Vinci ve Anatomi; Lenardo da Vinci’nin Otopsileri” Bilim ve Teknik: Ankara: Tübitak Yayınları, sayı: 314, s.58-67.
  • Feierabend, P. (1996). Anatomissche Zeichenschule Mensch –Tier- Vergleichende Anatomie, Köln: Könemann.
  • Hagens, G.v. (2012). Body Worlds Orijinal Vücut Dünyası Sergisi, İstanbul: Arts and Sciences.
  • Fobes, T. R. (1981). “To be Dissected and Anatomized”, Journal of The History of Medicine and Allied Sciences, 36, ss.490-492.
  • Gombrich, E. H. (1980). Sanatın Öyküsü, (Çev. Bedrettin Cömert), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hogarth, B. (1991). Anatomisches Zeichnen Leichtgemacht (Orijinal baskı, Dynamic Anatomy,1958), Berlin: Benedikt Taschen.
  • Kemp, M. (2007). Leonardo, (Çev. Handan Balkara), Ankara: Dost Kitabevi.
  • Laborit, H. (1996). Yaratıcı İnsan, (Çev. Bertan ONARAN), İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Leppert, R. (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü, (Çev. İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Vasari, G. (2013). Sanatçıların Hayat Hikâyeleri, (Çev. Elif Göktepe), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Peck, S. R. (1982). Atlas Of Human Anatomy For The Artist, New York: Oxford University Press.
  • Roojen, P.v. (2008). The Humen Figure, Amsterdam: The Pepin Press. İnternet Kaynakları
  • Buser, T. (Ty). “History of Drawing Chapter 3: The Sixteenth Century I, Florence and Rome, Michelengelo”, http://historyofdrawing.com/sixteenth_century_i/(25.01.2018).
  • Çetin, C. ve Karalar, S. (2016). “X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma”, Yönetim Bilimleri Dergisi / Journal of Administrative Sciences Cilt / Volume: 14, Sayı / N: 28, s. / p.157-197 http://www.canancetin.com.tr/wp-content/uploads/2017/06/XYZKusagi.pdf (25.01.2018).
  • Harpertill, C. (2015). “Fit3D scanner and the digitisation of bodies”https://thisisnotasociology.blog/2015/05/21/fit3d-scanner-and-the-digitisation-of-bodies/( 29.01.2018).
  • Keskin, N. (2016). “Modern Anatominin Doğuşu”, Slide Gösterisi https://www.slideshare.net/NecmiKeskin/modern-anatominin-douu-andreas-vesalius (25.01.2018).
  • Yılmaz, A. ve Mesut, R. (2008). “Artistik Anatomi - Bilim ve Sanatın Ortak Ürünü” , İ.Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp E¤itimi Etkinlikleri, Günümüzde Tıbbi Resim, s. 73-84. http://194.27.141.99/dosya-depo/stek/pdfs/65/6507.pdf (26.01.2018).
  • “The Visible Human in real-time with Blender”, https://www.youtube.com/watch?v=6Yn-D5LnQjI (29.01.2018).
  • Heydenreich, L. H. “Anatomical studies and drawings", https://www.britannica.com/biography/Leonardo-da-Vinci/Anatomical-studies-and-drawings (27.03.2018).
  • Görsel Kaynakça
  • Resim 1, 2. İnsanın cinsiyet ve 0,1,3,6,9,14,18,24 yaşlarına göre gelişim grafiği Bammes, G. (1982). Der Nackte Mensch, Veb Verlag Der Kunst: Dresden, s.118,119.
  • Resim 3: William Hogarth, Zalimliğin dört sahnesi http://www.michaelfinney.co.uk/catalogue/category/item/index.cfm?asset_id=6618 (25.01.2018).
  • Resim 4. William Hogarth, Zalimliğin bedeli http://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=1440685&partId=1 (25.01.2018).
  • Resim 5. Andreas Vesalius, Kafatası üzerinde düşünen iskelet http://www.bl.uk/learning/cult/bodies/vesalius/gallery/vesaliusgallery.html (28.01.2018).
  • Resim 6. Andreas Vesalius, Asılmış adam alarak ekorşe http://www.bl.uk/learning/cult/bodies/vesalius/gallery/vesaliusgallery.html (28.01.2018).
  • Resim 7. Leonardo, Omuz ve boyun hareketlerinin anatomik analizi Zöllner, F. (2007), Leonardo da Vinci The Complete Painting and Drawing, (Yyy): Taschen, s.197.
  • Resim 8. Leonardo, Vitruvius'a göre insan vücudunun oranlarıhttps://stigdragholm.files.wordpress.com/2010/12/leonardo-da-vinci-the-vitruvian-man.jpg (28.01.2018).
  • Resim 9. Leonardo, Cecilia Gallerani’nin portresi- Erminli kadın (Zöllner, 2007: 95).
  • Resim 10,11. Oturan çıplak erkek figür, Suyun ayrılmasıChapmen, H. (2005). Michelangelo Drawing Closer to the Master, New Haven: Yale University Press, s. 131,130.
  • Resim 12,13. Rembrandt, Dr. Nicolaes Tulp’un anatomi dersi, Resim 12 ‘den detay https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_007.jpgÜniversity (29.01.2018).
  • Resim 14. Sefahiye Sağlam, 1988, iskeletten çizim, h.80cm, (Fotoğraf: Sevgi Avcı).
  • Resim 15. Sevgi Avcı, 1993, iskeletten çizim, h.100cm, (Fotoğraf: Sevgi Avcı).
  • Resim 16.Gökhan Erbaş, 1999, iskeletten çizim, h.50cm, (Fotoğraf: Sevgi Avcı).
  • Resim 17-19. Başın oranları, kas ve kemiklerin anatomisi (Bammes,1982: 94, 413,423).
  • Resim:20-25. Biçimlendirme yöntemleri (Bammes,1982: 453, 64, 76, 267, 415, 419).
  • Resim:26-31. Öğrenci çalışmaları, (Fotoğraf: Sevgi Avcı)
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Sevgi Avcı 0000-0002-8473-0291

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2018
Kabul Tarihi 6 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Avcı, S. (2018). Günümüz Sanat Eğitiminde Sanat Anatomisi Dersi. Yedi(20), 25-37. https://doi.org/10.17484/yedi.395613

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.