Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

D.E.Ü. G.S.F. Heykel Bölümü Atık Malzemeyle Heykel Çalıştayları

Yıl 2021, Sayı: 26, 31 - 49, 09.07.2021
https://doi.org/10.17484/yedi.936284

Öz

Çalıştaylar, toplu ve bireysel çalışma, fikir alışverişinde bulunma, bilgi ve emeğin paylaşılması gibi konular açısından iş disiplininin üst düzeyde pekiştiği eğitsel çalışmalardır. Çoğunlukla uygulama etrafında şekillenen çalışmalarda güzel sanatlar söz konusu olduğunda biçim içerik alanında bilgi üreten sanatsal çözümlemeler ön plana çıkmaktadır. Öğrencilerin Lisans programına ek olarak çalıştay gibi alternatif öğrenme fırsatlarını değerlendirmesi profesyonel hayata hazırlanmasına ivme katmakta ve alanında karşılaşacağı problemleri çözebilme yeterliliğini geliştirmektedir. Bu anlamda çalıştayların eğitim ve öğretim alanına katkısı büyüktür. Kısıtlanmış bir zaman aralığında, seçilmiş bir grubun belirli bir problem üzerine yoğunlaştığı bu çalışmalar güzel sanatlar alanında da yapılmaktadır. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü dış paydaşlarla iş birliği içinde birçok çalıştay düzenlenmiştir. Bu çalışma, İzmir Ege Serbest Bölgesinde üretim yapan Hugo Boss Şirketi ve yine İzmir’in Torbalı ilçesinde faaliyet gösteren PhilSA A.Ş ile Heykel Bölümü arasındaki iki ayrı protokole dayanarak 2015, 2017 ve 2018 yıllarında, fabrikaların üretim işleminden çıkan atık ve hurda malzemenin geri dönüşümü ve sanatsal dönüştürülmesi üzerine gerçekleştirilen Heykel Çalıştayları hakkında bir incelemedir. Bu makale ile çalıştay kapsamında elde edilen verileri değerlendirerek kazanılan deneyim ve bilgi birikimini paylaşmak ve sonuçları tartışmaya açmak amaçlanmaktadır. Çalıştay sürecinin, öğrencilerin uygulamalı ve kuramsal birikimlerine gözle görülür düzeyde katkılar sağladığı gözlemlenmiştir. Ayrıca çalıştayların öğrenciler ve öğrenime etkisinin yanı sıra süreci izlenebilen bir etkinlik türü olması ve ortaya konan özgün eserler vasıtasıyla sanatın, hayatın farklı alanlarına katılması, paylaşılması ile toplum kültürünün gelişimi açısından da önemi vardır. Gerçekleştirilen dört çalıştay sonunda 52 adet heykel yapılmıştır. Heykeller tamamlandıktan sonra açık alanda bir sergi formunda ya da sürekli sergilenmek üzere yerlerine konarak izleyici ile paylaşılmıştır. Bu sayede dış paydaş kurum çalışanları, bir heykelin üretim süreçlerine şahit olmuş ve çalışma alanlarına nitelik katan heykeller kazanmışlardır. 

Kaynakça

  • Aksoy, C ve Uysallar, Y. (2015). Yatay Kompozisyon [Galvaniz hurda çelik]. Hugo Boss Fabrika: İzmir.
  • Alp, S. (2015). Tümülüs [Tow, kömür tozu, filtre, koli bandı, plastik kilit]. Philsa Fabrika: İzmir.
  • Altınay, B. D. ve Eray, O. (2015). Melek [Çelik, bronz, alüminyum]. Hugo Boss Fabrika, İzmir.
  • Atar, N. İ. (2015). Totem [Çelik]. Hugo Boss Fabrika, İzmir.
  • Avcı, S. (2008). Heykel sanatında renk. 2. Uluslararası Dokimeon Mermer Heykel Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (s. 165-186), Afyon Kocatepe Üniversitesi, 69, 16-18 Haziran 2008, Afyonkarahisar.
  • Avşar, V. (2020). Cengiz Çekil okulu. İstanbul: SALT.
  • Bayrak Begtaş, Ö. (2015). Empati [Pleksi cam göbek]. Philsa Fabrika: İzmir.
  • Burnham, J. (1968). Beyond the modern sculpture. London: Allen Lane The Penguin Press.
  • Demir, M.T. (2015). Natürmort [Filtre, şeker çuvalı, naylon kakao torbası koli bandı]. Philsa Fabrika, İzmir.
  • Deniz, S. (2017). Germe [Kauçuk, çelik, ahşap, plastik kelepçe]. Hugo Boss Fabrika: İzmir.
  • DEÜ Güzel Sanatlar Fakültesi. (2021, Mart 01). DEÜ Güzel Sanatlar Fakültesi ''Renk ve Form İlişkisi'' Doç. Sevgi AVCI başlıklı videonun kopyası [Video]. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=HXoApq2DjZU
  • Duchamp, M. ve Hahn, O. (1984). Marcel Duchamp’la söyleşi. Ş., Aysan (Ed.), Marcel Duchamp içinde (s. 77-88), İstanbul: Sanat Tanımı Topluluğu Yayını.
  • Erçelik, İ. (2015). Renkli Kompozisyon [Boyalı hurda çelik]. Hugo Boss Fabrika: İzmir.
  • Eroğlu, Ö. (2019). Bütünsel sanat algısı ve bugün sanat. İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • Evcimen, E. (2015). Göçebe [Atık Malzeme, boyalı metal, varil]. Philsa Fabrika: İzmir.
  • George, H. (2014). The elements of sculpture. London: Phaidon Press.
  • Gömeç, M. (2017). İsimsiz [Kauçuk, çelik, ahşap, plastik kelepçe]. Hugo Boss Fabrika: İzmir.
  • İnce, M. ve Yarkataş, Ö. I. (2017). Tasarım çalıştayları (workshopları) ve çağdaş tasarım eğitiminde önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2). doi:101-122. 10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.394014 
  • Kanal, A. (2015). Potansiyel [Metal, tow, plastik şerit, taş yünü filtre, metalize]. Philsa Fabrika: İzmir.
  • Kırışoğlu, O. T. (2019). Sanatta eğitim görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Levi-Strauss, C. (1984). Yaban düşünce (T. Yücel Çev.). İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Öktem Erkartal, P. ve Durmuş, S. (2017). Mimari tasarım eğitiminde deneysel özgürleştirici bir tasarım deneyimi olarak çalıştaylar. Ş., Öymen Gür (Ed.), Mimari tasarım eğitimine çağdaş önermeler içinde (s. 175-179), İstanbul: Yem Yayın.
  • Ragon, M. (1987). Modern sanat. (V. Canetti Çev.). İstanbul: Cem Yayınları.
  • San, İ. (2003). Sanat eğitimi kuramları. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Şenkanat, K. (2015). Ben [Tutkal, metalize, naylon, koli bandı, plastik şerit]. Philsa Fabrika: İzmir. 
  • Wolff, J. (2000). Sanatın toplumsal üretimi. İstanbul: Özne Yayınları.
  • Yaman, C. (2017). Natürmort [Boyalı hurda çelik]. Hugo Boss Fabrika, İzmir.
  • Yurtbay, N. (2015). Uyku [Filtre, şeker çuvalı, metalize kakao torbası, koli bandı]. Philsa Fabrika: İzmir.

Sculpture Workshops with Waste Materials of Department of Sculpture, FFA, DEU

Yıl 2021, Sayı: 26, 31 - 49, 09.07.2021
https://doi.org/10.17484/yedi.936284

Öz

Workshops are educational studies which consolidate work discipline in terms of individual and collective working experience, exchanging ideas as well as sharing information and labor. In applied works when fine arts is in question, artistic analysis which produce information in the field of form and content, stand out. These workshops evaluate students’ problem solving proficiency in their fields and expedite their preparation process for their professional life. In that means, workshops have great contribution in education. These Works, in which a chosen group of participants concentrate on a specific problem in limited time, are also made in fine arts as well. The Department of Sculpture, Faculty of Fine Arts (FFA), Dokuz Eylül University, has also organized many workshops as mentioned with external partners. This study is a research about sculpture workshops in which waste and scrap materials have been recycled and metamorphosed. The department of sculpture provided stored waste in 2015, 2017 and 2018 from remains of the production line of Hugo Boss company manufactures in Aegean İzmir Free Zone and PhilSA A.Ş. which operates in Izmir's Torbalı district; by two different protocols. This study aims to evaluate the data procured within these workshops, share information and experience and start a discussion on resuls.  It is observed that the workshop process has a significant effect on students’ theory and practice knowledge. In addition, the workshops are events which the production process can be followed, so they create a merging opportunity of art and everyday life. And sharing the original works with community is important in terms of contribution for cultural development. At the end of the four workshops, 52 sculptures were made. After the sculptures were completed, they were shared with the spectators in the form of an exhibition in the open space, or by placing them to permanent locations to be displayed. In this way, external stakeholder company employees have witnessed the production processes of a sculpture and gained sculptures that add quality to their work areas. 

Kaynakça

  • Aksoy, C ve Uysallar, Y. (2015). Yatay Kompozisyon [Galvaniz hurda çelik]. Hugo Boss Fabrika: İzmir.
  • Alp, S. (2015). Tümülüs [Tow, kömür tozu, filtre, koli bandı, plastik kilit]. Philsa Fabrika: İzmir.
  • Altınay, B. D. ve Eray, O. (2015). Melek [Çelik, bronz, alüminyum]. Hugo Boss Fabrika, İzmir.
  • Atar, N. İ. (2015). Totem [Çelik]. Hugo Boss Fabrika, İzmir.
  • Avcı, S. (2008). Heykel sanatında renk. 2. Uluslararası Dokimeon Mermer Heykel Sempozyumu bildiriler kitabı içinde (s. 165-186), Afyon Kocatepe Üniversitesi, 69, 16-18 Haziran 2008, Afyonkarahisar.
  • Avşar, V. (2020). Cengiz Çekil okulu. İstanbul: SALT.
  • Bayrak Begtaş, Ö. (2015). Empati [Pleksi cam göbek]. Philsa Fabrika: İzmir.
  • Burnham, J. (1968). Beyond the modern sculpture. London: Allen Lane The Penguin Press.
  • Demir, M.T. (2015). Natürmort [Filtre, şeker çuvalı, naylon kakao torbası koli bandı]. Philsa Fabrika, İzmir.
  • Deniz, S. (2017). Germe [Kauçuk, çelik, ahşap, plastik kelepçe]. Hugo Boss Fabrika: İzmir.
  • DEÜ Güzel Sanatlar Fakültesi. (2021, Mart 01). DEÜ Güzel Sanatlar Fakültesi ''Renk ve Form İlişkisi'' Doç. Sevgi AVCI başlıklı videonun kopyası [Video]. Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=HXoApq2DjZU
  • Duchamp, M. ve Hahn, O. (1984). Marcel Duchamp’la söyleşi. Ş., Aysan (Ed.), Marcel Duchamp içinde (s. 77-88), İstanbul: Sanat Tanımı Topluluğu Yayını.
  • Erçelik, İ. (2015). Renkli Kompozisyon [Boyalı hurda çelik]. Hugo Boss Fabrika: İzmir.
  • Eroğlu, Ö. (2019). Bütünsel sanat algısı ve bugün sanat. İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • Evcimen, E. (2015). Göçebe [Atık Malzeme, boyalı metal, varil]. Philsa Fabrika: İzmir.
  • George, H. (2014). The elements of sculpture. London: Phaidon Press.
  • Gömeç, M. (2017). İsimsiz [Kauçuk, çelik, ahşap, plastik kelepçe]. Hugo Boss Fabrika: İzmir.
  • İnce, M. ve Yarkataş, Ö. I. (2017). Tasarım çalıştayları (workshopları) ve çağdaş tasarım eğitiminde önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7(2). doi:101-122. 10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.394014 
  • Kanal, A. (2015). Potansiyel [Metal, tow, plastik şerit, taş yünü filtre, metalize]. Philsa Fabrika: İzmir.
  • Kırışoğlu, O. T. (2019). Sanatta eğitim görmek, öğrenmek, yaratmak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Levi-Strauss, C. (1984). Yaban düşünce (T. Yücel Çev.). İstanbul: Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Öktem Erkartal, P. ve Durmuş, S. (2017). Mimari tasarım eğitiminde deneysel özgürleştirici bir tasarım deneyimi olarak çalıştaylar. Ş., Öymen Gür (Ed.), Mimari tasarım eğitimine çağdaş önermeler içinde (s. 175-179), İstanbul: Yem Yayın.
  • Ragon, M. (1987). Modern sanat. (V. Canetti Çev.). İstanbul: Cem Yayınları.
  • San, İ. (2003). Sanat eğitimi kuramları. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Şenkanat, K. (2015). Ben [Tutkal, metalize, naylon, koli bandı, plastik şerit]. Philsa Fabrika: İzmir. 
  • Wolff, J. (2000). Sanatın toplumsal üretimi. İstanbul: Özne Yayınları.
  • Yaman, C. (2017). Natürmort [Boyalı hurda çelik]. Hugo Boss Fabrika, İzmir.
  • Yurtbay, N. (2015). Uyku [Filtre, şeker çuvalı, metalize kakao torbası, koli bandı]. Philsa Fabrika: İzmir.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Gökcen Ergür 0000-0001-6834-7316

Sevgi Avcı 0000-0002-8473-0291

Levent Ayata 0000-0002-4738-1926

Yayımlanma Tarihi 9 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 11 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Ergür, G., Avcı, S., & Ayata, L. (2021). D.E.Ü. G.S.F. Heykel Bölümü Atık Malzemeyle Heykel Çalıştayları. Yedi(26), 31-49. https://doi.org/10.17484/yedi.936284

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.