Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Sergileme Mekânlarının Sanal ve Fiziksel Ortam Arasındaki Farkının İncelenmesi: İstanbul Modern Örneği

Yıl 2024, Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı, 327 - 337, 28.11.2024
https://doi.org/10.17484/yedi.1458408

Öz

Günümüzde, mekân kavramı teknolojinin gelişmesi ile dijitalleşirken sergileme alanları bu gelişmeden etkilenerek değişime uğramıştır. Bilişim teknolojilerinin sergileme mekânlarında kullanılmasıyla yazılım programları, interaktif alanlar, sanal müzeler, arttırılmış gerçeklik teknolojisi, yapay zekâ vb. uygulamaların kullanımı yoğunlaşmıştır. Bu çalışmada fiziksel ve sanal ortamdaki sergileme mekânlarının kullanıcı üzerindeki etkileri plan, kütle, eser, malzeme, doğal ve yapay aydınlatma vb. faktörler ele alınarak incelenecektir. Çalışmanın hipotezi, ‘Fiziksel mekândaki sergileme mekânlarının mekân ve plan algısı ziyaretçi için daha az okunur bir haldeyken sanal sergileme mekânında daha anlaşılır olabilir.’ Bu çalışmanın amacı ‘Sanal ve fiziksel sergileme mekânlarındaki farklar incelenerek; eski-yeni galeri algısının malzeme, aydınlatma, sergileme algısı karşılaştırılması amaçlanacaktır. Sergileme mekânlarında teknolojinin gelişmesi ile bu ilerlemeden faydalanarak, ziyaretçilerin yeni teknolojik fonksiyonlarla edindikleri deneyim ve bu sistemlerin kullanılma gereksinimlerini ele alınacaktır.’ Çalışmanın kapsamı ‘Sanal ve fiziksel ortamdaki sergileme alanlarının mekân algısı üzerinden incelenirken; sanatçı etkinlikleri, soru sorma, sesli tur, yapay ve doğal aydınlatma farkları, plan ve kütlenin kullanıcı tarafından okunurluğu faktörleri dikkate alınarak araştırılacaktır. Bu kapsamda İstanbul Modern Sanat Müzesi’nin sanal ve fiziksel ortamdaki sergi mekânları incelenecektir.’ Çalışmanın yöntemi ‘Bu çalışma, nitel araştırma yöntemi bağlamında var olan durumu belirlemeye yönelik olduğundan ‘betimsel tarama' olup saha taraması ve gömülü teori yöntem modelindedir. Olasılıksız örnekleme modellerinden Güdümlü (Amaçlı) Örnekleme yöntemi kullanılarak İstanbul Modern Sanat Müzesi incelenecektir.

Destekleyen Kurum

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Barlas Bozkuş, Ş. (2014). Kültür ve sanat iletişimi çerçevesinde Türkiye’de sanal müzelerin gelişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 329-344.
  • Franck Atalay, O. (2002). Düşünce için mimarlık: Sanallığın Gerçekliği, Mimarlık ve Sanallık. Çağdaş Mimarlık Sorunları Dizisi, Boyut Yayın Grubu.
  • Galataport. (t.y.). İstanbul Modern. Galataport. https://galataport.com/tr/kultur-sanat/istanbul-modern
  • Kervankıran, I. (2014). Dünyada değişen müze algısı ekseninde Türkiye’deki müze turizmine bakış. Electronic Turkish Studies, 9(11), 345-369. 10.7827/TurkishStudies.7522
  • Kırıcı Tekeli, E. ve Kasap, G. (2021). Dijitalleşmenin profesyonel turist rehberliği mesleğine etkilerinin swot analizi ile değerlendirilmesi. IV. Ulusal Turist Rehberliği Kongresi Bildiriler Kitabı (4-5 Kasım).
  • Kim, M. J. & Hall, C. M. (2019). A hedonic motivation model in virtual reality tourism: Comparing visitors and non-visitors. International Journal of Information Management, 46, 236-249.
  • Lale, A. ve Tekke, A. (2022). Kültürel ve tarihi mirasa erişimin dijitalleştirilmesi. Uluslararası Göbeklitepe’den Bugüne Türkiye’nin Tarihi ve Kültürel Mirası Sempozyumu, Samsun, s. 68-83.
  • Mazlum, Özge (2022), Müze iletişimi ve müze siteleri üzerine bir inceleme. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 100 – 136.
  • Okumuş, M. (2021). Kültürel diplomasi bağlamında sanal müzeler. Selçuk İletişim Dergisi, 14(4), 1972-2002.
  • Ünal, N. (2007), İstanbul Modern Sanat Müzesi Kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 21(4), 506-512.
  • Teke Gürçayır, S (2016), Değişen Kültürel Mekânlar, Dönüşen Gelenekler. Ankara Araştırmaları Dergisi, 4:1, 44-59.
  • Torun, A. (2015). Walter Benjamin, sanat eserinin aurası ve yeni medya sanatı. International Multilingual Academic Journal, 2(1), 1-9.
  • The History of Surfing in Australia: Duke, Isabel & Tommy [Sergi]. (2020). Moma The Museum Modern Art, New York, Amerika. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://artsandculture.google.com/
  • Why We Shout: The Art Of Protest [Sergi]. (2020). Voma Museum, Londra, İngiltere. İngiltere. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://www.voma.space/copy-of-talks
  • Mona Lisa: Beyond the Glass [Sergi]. (2020). Louvre Müzesi, Paris, Fransa. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://www.louvre.fr/en/exhibitions-and-events/exhibitions
  • Mammals Take To The Sea [Sergi]. (2018). National Museum Of Natural History, Washington DC, Amerika. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://naturalhistory.si.edu/visit/virtual-tour
  • Kurumsal, Yeni Müze Binası [Sergi]. (2023). İstanbul Modern Sanat Müzesi, Beyoğlu, İstanbul, Türkiye. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://www.istanbulmodern.org/tr/muze/istanbul-modern-ziyarete-acildi_3256.html
  • Şimdinin Peşinde [Sergi]. (2018-2020). İstanbul Modern Sanat Müzesi, Çocuk, Sanal Dedektifler. Erişim adresi (21 Mayıs ‎2023): http://www.tarsicam.com/3d-model/istmodern-cocuk/fullscreen/
  • Şimdinin Peşinde [Sergi]. (2018-2020). İstanbul Modern Sanat Müzesi, Beyoğlu, İstanbul, Türkiye. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://www.istanbulmodern.org/kurumsal/yeni-muze-binasi
  • Yücel, D. (2012). Yeni medya sanatı ve yeni müze. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayın Evi.

Examination of the Difference Between Virtual and Physical Enviroments of Exhibition Spaces: Case of the Istanbul Modern Art Museum

Yıl 2024, Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı, 327 - 337, 28.11.2024
https://doi.org/10.17484/yedi.1458408

Öz

In today’s world, the concept of space has become digitalized with technological advancements, and exhibition spaces have evolved in response. The use of information technologies in exhibition spaces has led to the increased application of software programs, interactive areas, virtual museums, augmented reality, artificial intelligence, and similar technologies. This study will explore the effects of physical and virtual exhibition spaces on users, considering factors such as layout, mass, artworks, materials, and natural and artificial lighting. The hypothesis is: "Exhibition spaces in physical environments may be less readable for visitors due to their spatial and layout perception, while virtual exhibition spaces may be more understandable." The aim of the study is: "By comparing virtual and physical exhibition spaces, the perception of old vs. new galleries will be examined in terms of materials, lighting, and display. The study will also address how technological advancements in exhibition spaces enhance visitor experiences and the need for these new systems." The scope of the study includes: "Examining the spatial perception of exhibition spaces in both virtual and physical environments, taking into account factors like artist activities, asking questions, audio tours, differences in artificial and natural lighting, and the readability of layout and mass. The exhibition spaces of the Istanbul Modern Art Museum in both virtual and physical environments will be analyzed." The methodology involves: "A qualitative research approach with a 'descriptive survey,' using field surveys and grounded theory methods. The Istanbul Modern Art Museum will be studied through purposive sampling from non-probability sampling models.

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Barlas Bozkuş, Ş. (2014). Kültür ve sanat iletişimi çerçevesinde Türkiye’de sanal müzelerin gelişimi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 329-344.
  • Franck Atalay, O. (2002). Düşünce için mimarlık: Sanallığın Gerçekliği, Mimarlık ve Sanallık. Çağdaş Mimarlık Sorunları Dizisi, Boyut Yayın Grubu.
  • Galataport. (t.y.). İstanbul Modern. Galataport. https://galataport.com/tr/kultur-sanat/istanbul-modern
  • Kervankıran, I. (2014). Dünyada değişen müze algısı ekseninde Türkiye’deki müze turizmine bakış. Electronic Turkish Studies, 9(11), 345-369. 10.7827/TurkishStudies.7522
  • Kırıcı Tekeli, E. ve Kasap, G. (2021). Dijitalleşmenin profesyonel turist rehberliği mesleğine etkilerinin swot analizi ile değerlendirilmesi. IV. Ulusal Turist Rehberliği Kongresi Bildiriler Kitabı (4-5 Kasım).
  • Kim, M. J. & Hall, C. M. (2019). A hedonic motivation model in virtual reality tourism: Comparing visitors and non-visitors. International Journal of Information Management, 46, 236-249.
  • Lale, A. ve Tekke, A. (2022). Kültürel ve tarihi mirasa erişimin dijitalleştirilmesi. Uluslararası Göbeklitepe’den Bugüne Türkiye’nin Tarihi ve Kültürel Mirası Sempozyumu, Samsun, s. 68-83.
  • Mazlum, Özge (2022), Müze iletişimi ve müze siteleri üzerine bir inceleme. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 100 – 136.
  • Okumuş, M. (2021). Kültürel diplomasi bağlamında sanal müzeler. Selçuk İletişim Dergisi, 14(4), 1972-2002.
  • Ünal, N. (2007), İstanbul Modern Sanat Müzesi Kütüphanesi. Türk Kütüphaneciliği, 21(4), 506-512.
  • Teke Gürçayır, S (2016), Değişen Kültürel Mekânlar, Dönüşen Gelenekler. Ankara Araştırmaları Dergisi, 4:1, 44-59.
  • Torun, A. (2015). Walter Benjamin, sanat eserinin aurası ve yeni medya sanatı. International Multilingual Academic Journal, 2(1), 1-9.
  • The History of Surfing in Australia: Duke, Isabel & Tommy [Sergi]. (2020). Moma The Museum Modern Art, New York, Amerika. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://artsandculture.google.com/
  • Why We Shout: The Art Of Protest [Sergi]. (2020). Voma Museum, Londra, İngiltere. İngiltere. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://www.voma.space/copy-of-talks
  • Mona Lisa: Beyond the Glass [Sergi]. (2020). Louvre Müzesi, Paris, Fransa. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://www.louvre.fr/en/exhibitions-and-events/exhibitions
  • Mammals Take To The Sea [Sergi]. (2018). National Museum Of Natural History, Washington DC, Amerika. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://naturalhistory.si.edu/visit/virtual-tour
  • Kurumsal, Yeni Müze Binası [Sergi]. (2023). İstanbul Modern Sanat Müzesi, Beyoğlu, İstanbul, Türkiye. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://www.istanbulmodern.org/tr/muze/istanbul-modern-ziyarete-acildi_3256.html
  • Şimdinin Peşinde [Sergi]. (2018-2020). İstanbul Modern Sanat Müzesi, Çocuk, Sanal Dedektifler. Erişim adresi (21 Mayıs ‎2023): http://www.tarsicam.com/3d-model/istmodern-cocuk/fullscreen/
  • Şimdinin Peşinde [Sergi]. (2018-2020). İstanbul Modern Sanat Müzesi, Beyoğlu, İstanbul, Türkiye. Erişim adresi (4 ‎Haziran ‎2023): https://www.istanbulmodern.org/kurumsal/yeni-muze-binasi
  • Yücel, D. (2012). Yeni medya sanatı ve yeni müze. İstanbul Kültür Üniversitesi Yayın Evi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafikler, Artırılmış Gerçeklik ve Oyunlar (Diğer)
Bölüm Değerlendirme Makaleleri
Yazarlar

Nilşah Nezahat Yakışkan 0009-0002-4789-3427

Proje Numarası 1
Erken Görünüm Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2024
Kabul Tarihi 12 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Yakışkan, N. N. (2024). Sergileme Mekânlarının Sanal ve Fiziksel Ortam Arasındaki Farkının İncelenmesi: İstanbul Modern Örneği. Yedi(Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı), 327-337. https://doi.org/10.17484/yedi.1458408

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.