Günümüzde, mekân kavramı teknolojinin gelişmesi ile dijitalleşirken sergileme alanları bu gelişmeden etkilenerek değişime uğramıştır. Bilişim teknolojilerinin sergileme mekânlarında kullanılmasıyla yazılım programları, interaktif alanlar, sanal müzeler, arttırılmış gerçeklik teknolojisi, yapay zekâ vb. uygulamaların kullanımı yoğunlaşmıştır. Bu çalışmada fiziksel ve sanal ortamdaki sergileme mekânlarının kullanıcı üzerindeki etkileri plan, kütle, eser, malzeme, doğal ve yapay aydınlatma vb. faktörler ele alınarak incelenecektir. Çalışmanın hipotezi, ‘Fiziksel mekândaki sergileme mekânlarının mekân ve plan algısı ziyaretçi için daha az okunur bir haldeyken sanal sergileme mekânında daha anlaşılır olabilir.’ Bu çalışmanın amacı ‘Sanal ve fiziksel sergileme mekânlarındaki farklar incelenerek; eski-yeni galeri algısının malzeme, aydınlatma, sergileme algısı karşılaştırılması amaçlanacaktır. Sergileme mekânlarında teknolojinin gelişmesi ile bu ilerlemeden faydalanarak, ziyaretçilerin yeni teknolojik fonksiyonlarla edindikleri deneyim ve bu sistemlerin kullanılma gereksinimlerini ele alınacaktır.’ Çalışmanın kapsamı ‘Sanal ve fiziksel ortamdaki sergileme alanlarının mekân algısı üzerinden incelenirken; sanatçı etkinlikleri, soru sorma, sesli tur, yapay ve doğal aydınlatma farkları, plan ve kütlenin kullanıcı tarafından okunurluğu faktörleri dikkate alınarak araştırılacaktır. Bu kapsamda İstanbul Modern Sanat Müzesi’nin sanal ve fiziksel ortamdaki sergi mekânları incelenecektir.’ Çalışmanın yöntemi ‘Bu çalışma, nitel araştırma yöntemi bağlamında var olan durumu belirlemeye yönelik olduğundan ‘betimsel tarama' olup saha taraması ve gömülü teori yöntem modelindedir. Olasılıksız örnekleme modellerinden Güdümlü (Amaçlı) Örnekleme yöntemi kullanılarak İstanbul Modern Sanat Müzesi incelenecektir.
Mekân sanal mekân fiziksel mekân sanal sergileme mekânları sergileme
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
1
In today’s world, the concept of space has become digitalized with technological advancements, and exhibition spaces have evolved in response. The use of information technologies in exhibition spaces has led to the increased application of software programs, interactive areas, virtual museums, augmented reality, artificial intelligence, and similar technologies. This study will explore the effects of physical and virtual exhibition spaces on users, considering factors such as layout, mass, artworks, materials, and natural and artificial lighting. The hypothesis is: "Exhibition spaces in physical environments may be less readable for visitors due to their spatial and layout perception, while virtual exhibition spaces may be more understandable." The aim of the study is: "By comparing virtual and physical exhibition spaces, the perception of old vs. new galleries will be examined in terms of materials, lighting, and display. The study will also address how technological advancements in exhibition spaces enhance visitor experiences and the need for these new systems." The scope of the study includes: "Examining the spatial perception of exhibition spaces in both virtual and physical environments, taking into account factors like artist activities, asking questions, audio tours, differences in artificial and natural lighting, and the readability of layout and mass. The exhibition spaces of the Istanbul Modern Art Museum in both virtual and physical environments will be analyzed." The methodology involves: "A qualitative research approach with a 'descriptive survey,' using field surveys and grounded theory methods. The Istanbul Modern Art Museum will be studied through purposive sampling from non-probability sampling models.
Space virtual space physical space virtual exhibition spaces exhibition
1
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Grafikler, Artırılmış Gerçeklik ve Oyunlar (Diğer) |
Bölüm | Değerlendirme Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1 |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.