Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanat Eseri İzleme Yöntemlerinde Dijitalizm ve Müzecilik

Yıl 2024, Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı, 375 - 387, 28.11.2024
https://doi.org/10.17484/yedi.1496522

Öz

2020 yılına kadar tercihen kullandığımız ve hatta bazen çok da tercih etmediğimiz dijital araçlar tüm dünyayı saran Covid-19 pandemisi sebebiyle hayatımızın her alanına derinlemesine nüfuz etti. Firmalar toplantılarını, okullar derslerini çevrimiçi yöntemlerle ve dijital iletişim araçları üzerinden yaparken müzeler ve galeriler de sergileme yöntemlerini yeni çağa uyumlu hale getirme konusunda oldukça hızlı bir gelişim gösterdi. Dijital metotlarla alışkanlıklarımıza bağlı günlük hayat ve iş hayatımızı sürdürmeye çabalarken, yapma, görme, bilme, öğrenme, yaşama ve sevme biçimlerimiz de dijitale uyumlu hale gelerek dönüştü. Kültürel ve sosyal bağlamda insan davranışına bağlı değişimler gösteren yeni sergileme yöntemleri deneyimlere bağlı olarak sürekli revize edilmeye devam ediyor. Dijital dönüşüm olgusuna baktığımızda, dijital kültürün ilerlediğini ve insan yaşamının merkezinde yer alması nedeniyle dünya çapında hızla yayıldığını ve yapay zekanın da yükselişiyle sanat üretim yöntemleri konusunda da değişimler olduğunu görüyoruz. Bu çalışmada dijital çağda müzelerin ve sanat galerilerinin dönüşüm süreçleri ve yeni sergileme yöntemleri üzerine geçmişe dönük bir araştırma yapılacaktır. Ayrıca günümüzdeki yeni nesil sergileme araçlarıyla çalışan dünyanın farklı yerlerinden önce çıkan sergilerden ve müzelerden, sergileme örnekleri verilirken teknolojinin sanatla ilişkisi ortaya konacaktır.

Kaynakça

  • Adams, L. S. (2014). Italian Renaissance art. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429495113
  • Akçaova, A. ve Köse Doğan, R. (2020). Dijital çağda müzecilik anlayışına yenilikçi yaklaşımlar. İda: International Design and Art Journal, 2(1), 67-79.
  • Aydoğan, D., Yengin, D. ve Bayrak, T. (2022). Sanatın hibrit gerçeklik alanı: ‘Metaverse’. Yedi Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 28, 53-66. https://doi.org/10.17484/yedi.1028845
  • Azuma, R. T. (1999). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and virtual environments, (s. 355–385) içinde. MIT Press.
  • Brooks, J. (2019). Promises of the virtual museum. XRDS, 25, 2(Winter 2018), 46–50. https://doi.org/10.1145/3301483
  • Grassi, J. (2022). TeamLab borderless: The role of play in immersive, interactive installations. [Yüksek Lisans Tezi, Concordia university].
  • Hoffmann, D. L. (2018) U-Th dating of carbonate crusts reveals the neandertal origin of Iberian cave art. Science, 359, 912-915. http://doi.org/10.1126/science.aap7778
  • Hutson J. (2024, Haziran 10). Art and the metaverse. Groove Art Online. https://www.oxfordartonline.com/groveart/view/10.1093/gao/9781884446054.001.0001/oao-9781884446054-e-90000372225.
  • ICOM, (2022). Museum definition, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/
  • Kabassi, K. (2017). Evaluating websites of museums: State of the art. Journal of Cultural Heritage, 24, 184-196.
  • Karatay, A. (2015). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ve müze içi eser bilgilendirme ve tanıtımlarının artırılmış gerçeklik teknolojisi yordamıyla yapılması (Tez No: 394865) [Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Ana Sanat Dalı]. YökTez.
  • Keene, S. (2005). Fragments of the world: Uses of museum collections. Taylor & Francis.
  • Kim, S. (2021, Kasım 2). South Korea’s approach to the metaverse. The Diplomat. https://thediplomat.com/2021/11/south-koreas-approach-to-the-metaverse/
  • Kurilovas, E. (2016). Evaluation of quality and personalisation of VR/AR/MR learning systems. Behaviourve information technology, 35(11), 998–1007. https://doi.org/10.1080/0144929X.2016.1212929
  • Loehr, J. (2005) Le musée imaginaire et l'imaginaire du roman. Poétique, 142(2), 169-184. http://doi.org/10.3917/poeti.142.0169.
  • Loftus, P. E. (2010) A brief look at the history of museums in the region and wider Middle East. Art & Architecture, Special Edition: Museums in the Middle East, 13(Winter/Spring), 18-20.
  • Madran, B. (2022) Yüzyıllardır değişen tanımların son noktası: Müze nedir? Müzebilimci, endüstriyel tasarımcı “müzeler iç hizmetler yönetmeliği”. https://teftis.ktb.gov.tr/tr-263865/muzeler-ic-hizmetler-yonetmeligi.html
  • Mattusch, C. C. (2002). In search of the greek bronze original. memoirs of the American academy in Rome. Supplementary Volumes, 1(2002), 99–115. https://doi.org/10.2307/4238448
  • O'Toole, P. ve Modestino, E. J, (2017). Alice in wonderland syndrome: A real life version of Lewis Carroll's novel. Brain Dev, 39(6), 470-474. http://doi.org/10.1016/j.braindev.2017.01.004
  • Pekmezci, H. (2017, Eylül 12) Sanat müzelerinde eser sunumu-sergileme yöntemleri. Sanattan Yansımalar. https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/hasan-pekmezci/sanat-muzelerinde-eser-sunumu-sergileme-yontemleri/1457/
  • Pugh, E. ve Sallabedra, M. (2021) Ed Ruscha, streets of Los Angeles project: Developing collaborations to support digital art history. Art Libraries Journal, 46(2), 44-50. http://doi.org/10.1017/alj.2021.4
  • Schianchi, A. (2020). Curaduría de arte y nuevos medios. Tendencias en la exhibición y uso de tecnología electrónica en la curaduría del arte (Sanat ve yeni medyanın küratörlüğü. Sergideki eğilimler ve sanat kürasyonunda elektronik teknolojinin kullanımı) Anuario De Investigación USAL.
  • Sherry, J.F. ve Kozinets, R.V. (2007). Comedy of the commons: Nomadic spirituality and the burning man festival. Research in Consumer Behavior, 11, 119-147. https://doi.org/10.1016/S0885-2111(06)11006-6
  • Statista (2024, 10 Ocak). Virtual reality (VR) - Statistics & facts. https://www.statista.com/topics/2532/virtual-reality-vr/#editorsPicks
  • Uzun Aydın, D. (2020). Koleksiyon toplanmasından müze yapılarına geçiş aşamaları ve ilk müze okulu (izzediniye) açma girişimi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(1), 82-91.
  • Verheydt, M., Staben, E., Carncross, K. ve Minear, M. (2023). Down the rabbit hole: Experiencing alice in wonderland syndrome through virtual reality. ACM SIGGRAPH 2023 Posters, 17, 1-2. https://doi.org/10.1145/3588028.3603678
  • Verma, P. (2017, Ekim 16). How technology is transforming the museum experience. Dell Technologies. https://www.delltechnologies.com/en-us/perspectives/howtechnology-is-transforming-the-museum-experience/
  • Yıldırım N. (2021). Jeneriği atla: Dijital çağda değişen zaman ve izleyici ilişkisi. Yeni Yüzyılda İletişim Çalışmaları Dergisi, 3, 71-83.
  • Zhang, M. J. (2002). Virtual reality system, Science Press
  • Zytaruk, M. (2011) Cabinets of curiosities and the organization of knowledge. University of Toronto Quarterly, 80(1), 1–23.

Digitalism and Museum in Art Viewing Methods

Yıl 2024, Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı, 375 - 387, 28.11.2024
https://doi.org/10.17484/yedi.1496522

Öz

The digital tools we used by choice and sometimes did not prefer until 2020 have penetrated every aspect of our lives due to the Covid-19 pandemic that has engulfed the entire world. As companies conducted meetings and schools delivered lessons online using digital communication tools, museums and galleries also rapidly adapted their exhibition methods to align with the new era. While we try to continue our personal and professional lives based on our habits through digital strategies, our ways of doing, seeing, knowing, learning, living, and loving have also transformed by adjusting to the digital. New exhibition methods, which vary along with human behavior within cultural and social contexts, continue to evolve based on experience. When we consider the phenomenon of digital transformation, we see that digital culture is progressing and spreading rapidly around the world due to its central place in human life, and with the rise of artificial intelligence, there are also changes in artistic practices. This study will conduct retrospective research on the transformation processes of museums and art galleries and new exhibition methods in the digital age. In addition, examples of exhibitions and museums from different parts of the world that employ contemporary exhibition tools will be given and the relationship between technology and art will be revealed.

Kaynakça

  • Adams, L. S. (2014). Italian Renaissance art. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429495113
  • Akçaova, A. ve Köse Doğan, R. (2020). Dijital çağda müzecilik anlayışına yenilikçi yaklaşımlar. İda: International Design and Art Journal, 2(1), 67-79.
  • Aydoğan, D., Yengin, D. ve Bayrak, T. (2022). Sanatın hibrit gerçeklik alanı: ‘Metaverse’. Yedi Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 28, 53-66. https://doi.org/10.17484/yedi.1028845
  • Azuma, R. T. (1999). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and virtual environments, (s. 355–385) içinde. MIT Press.
  • Brooks, J. (2019). Promises of the virtual museum. XRDS, 25, 2(Winter 2018), 46–50. https://doi.org/10.1145/3301483
  • Grassi, J. (2022). TeamLab borderless: The role of play in immersive, interactive installations. [Yüksek Lisans Tezi, Concordia university].
  • Hoffmann, D. L. (2018) U-Th dating of carbonate crusts reveals the neandertal origin of Iberian cave art. Science, 359, 912-915. http://doi.org/10.1126/science.aap7778
  • Hutson J. (2024, Haziran 10). Art and the metaverse. Groove Art Online. https://www.oxfordartonline.com/groveart/view/10.1093/gao/9781884446054.001.0001/oao-9781884446054-e-90000372225.
  • ICOM, (2022). Museum definition, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/
  • Kabassi, K. (2017). Evaluating websites of museums: State of the art. Journal of Cultural Heritage, 24, 184-196.
  • Karatay, A. (2015). Artırılmış gerçeklik teknolojisi ve müze içi eser bilgilendirme ve tanıtımlarının artırılmış gerçeklik teknolojisi yordamıyla yapılması (Tez No: 394865) [Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Grafik Ana Sanat Dalı]. YökTez.
  • Keene, S. (2005). Fragments of the world: Uses of museum collections. Taylor & Francis.
  • Kim, S. (2021, Kasım 2). South Korea’s approach to the metaverse. The Diplomat. https://thediplomat.com/2021/11/south-koreas-approach-to-the-metaverse/
  • Kurilovas, E. (2016). Evaluation of quality and personalisation of VR/AR/MR learning systems. Behaviourve information technology, 35(11), 998–1007. https://doi.org/10.1080/0144929X.2016.1212929
  • Loehr, J. (2005) Le musée imaginaire et l'imaginaire du roman. Poétique, 142(2), 169-184. http://doi.org/10.3917/poeti.142.0169.
  • Loftus, P. E. (2010) A brief look at the history of museums in the region and wider Middle East. Art & Architecture, Special Edition: Museums in the Middle East, 13(Winter/Spring), 18-20.
  • Madran, B. (2022) Yüzyıllardır değişen tanımların son noktası: Müze nedir? Müzebilimci, endüstriyel tasarımcı “müzeler iç hizmetler yönetmeliği”. https://teftis.ktb.gov.tr/tr-263865/muzeler-ic-hizmetler-yonetmeligi.html
  • Mattusch, C. C. (2002). In search of the greek bronze original. memoirs of the American academy in Rome. Supplementary Volumes, 1(2002), 99–115. https://doi.org/10.2307/4238448
  • O'Toole, P. ve Modestino, E. J, (2017). Alice in wonderland syndrome: A real life version of Lewis Carroll's novel. Brain Dev, 39(6), 470-474. http://doi.org/10.1016/j.braindev.2017.01.004
  • Pekmezci, H. (2017, Eylül 12) Sanat müzelerinde eser sunumu-sergileme yöntemleri. Sanattan Yansımalar. https://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/hasan-pekmezci/sanat-muzelerinde-eser-sunumu-sergileme-yontemleri/1457/
  • Pugh, E. ve Sallabedra, M. (2021) Ed Ruscha, streets of Los Angeles project: Developing collaborations to support digital art history. Art Libraries Journal, 46(2), 44-50. http://doi.org/10.1017/alj.2021.4
  • Schianchi, A. (2020). Curaduría de arte y nuevos medios. Tendencias en la exhibición y uso de tecnología electrónica en la curaduría del arte (Sanat ve yeni medyanın küratörlüğü. Sergideki eğilimler ve sanat kürasyonunda elektronik teknolojinin kullanımı) Anuario De Investigación USAL.
  • Sherry, J.F. ve Kozinets, R.V. (2007). Comedy of the commons: Nomadic spirituality and the burning man festival. Research in Consumer Behavior, 11, 119-147. https://doi.org/10.1016/S0885-2111(06)11006-6
  • Statista (2024, 10 Ocak). Virtual reality (VR) - Statistics & facts. https://www.statista.com/topics/2532/virtual-reality-vr/#editorsPicks
  • Uzun Aydın, D. (2020). Koleksiyon toplanmasından müze yapılarına geçiş aşamaları ve ilk müze okulu (izzediniye) açma girişimi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(1), 82-91.
  • Verheydt, M., Staben, E., Carncross, K. ve Minear, M. (2023). Down the rabbit hole: Experiencing alice in wonderland syndrome through virtual reality. ACM SIGGRAPH 2023 Posters, 17, 1-2. https://doi.org/10.1145/3588028.3603678
  • Verma, P. (2017, Ekim 16). How technology is transforming the museum experience. Dell Technologies. https://www.delltechnologies.com/en-us/perspectives/howtechnology-is-transforming-the-museum-experience/
  • Yıldırım N. (2021). Jeneriği atla: Dijital çağda değişen zaman ve izleyici ilişkisi. Yeni Yüzyılda İletişim Çalışmaları Dergisi, 3, 71-83.
  • Zhang, M. J. (2002). Virtual reality system, Science Press
  • Zytaruk, M. (2011) Cabinets of curiosities and the organization of knowledge. University of Toronto Quarterly, 80(1), 1–23.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Ataberk Çakan 0000-0003-0776-1307

Tuba Batu 0000-0003-0951-6620

Erken Görünüm Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2024
Kabul Tarihi 11 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Çakan, A., & Batu, T. (2024). Sanat Eseri İzleme Yöntemlerinde Dijitalizm ve Müzecilik. Yedi(Sanatta Dijitalizm Özel Sayısı), 375-387. https://doi.org/10.17484/yedi.1496522

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.