The transformation of visual documentation practices in forensic sciences has necessitated a reevaluation of the concept of forensic aesthetics in contemporary art. The epistemological tension created by photography's representational power and claims to objectivity within the context of forensic aesthetics has led to an evolution from technical documentation to an interdisciplinary field encompassing ethical and political layers. During this process, while visual documentation has shown development from mere evidence collection to the construction of social memory, contemporary art practices have enriched this process with new approaches both formally and conceptually.
The reinterpretation of archival materials in the context of memory and identity, systematic documentation of war and conflict zones, and new possibilities offered by digital technologies have expanded the conceptual framework of forensic aesthetics. This study examines, through visual-spatial analyses and artistic interpretations, Christian Boltanski's Archives series questioning archival memory, Sophie Ristelhueber's Fait series documenting war geography, Gregory Crewdson's Beneath the Roses series reinterpreting forensic photography through a cinematic language and Forensic Architecture's The Murder of Halit Yozgat project utilizing digital technologies in the pursuit of justice.
The findings show that the function of forensic aesthetics in photographic art has evolved into a unique field where critical and political discourses can be produced beyond traditional documentation processes, and this transformation has laid the groundwork for the democratization of visual documentation and the emergence of new ethical discussions.
Forensic aesthetics photographic art forensic art forensic photography
Son yıllarda adli bilimlerin görsel belgeleme pratiklerindeki dönüşüm, çağdaş sanat alanında adli estetik kavramının yeniden değerlendirilmesini zorunlu kılmıştır. Fotoğrafın temsil gücü ve nesnellik iddiasının adli estetik bağlamında yarattığı epistemolojik gerilim, teknik dokümantasyondan etik ve politik katmanları içeren disiplinlerarası bir alana evrilmeyi beraberinde getirmiştir. Bu süreçte görsel belgeleme, salt kanıt toplama eyleminden toplumsal belleğin inşasına uzanan bir gelişim gösterirken, çağdaş sanat pratikleri bu süreci hem biçimsel hem de kavramsal düzeyde yeni yaklaşımlarla zenginleştirmiştir.
Arşivsel materyallerin bellek ve kimlik bağlamında yeniden yorumlanması, savaş ve çatışma alanlarının sistematik belgelenmesi ve dijital teknolojilerin sağladığı yeni olanaklar, adli estetiğin kavramsal çerçevesini genişletmiştir. Bu çalışmada Christian Boltanski'nin arşivsel belleği sorgulayan Archives serisi, Sophie Ristelhueber'in savaş coğrafyasını belgeleyen Fait serisi, Gregory Crewdson'ın adli fotoğrafçılığı sinematik bir dille yeniden yorumlayan Beneath the Roses serisi ve Forensic Architecture'ın dijital teknolojileri adalet arayışında kullanan The Murder of Halit Yozgat projesi görsel-mekânsal analizler ve sanatsal yorumlamalar üzerinden incelenmiştir.
Çalışmanın sonuçları, adli estetiğin fotoğraf sanatındaki işlevinin kapsamlı bir dönüşüm geçirdiğini ortaya koymaktadır. Adli estetiğin fotoğraf sanatındaki işlevinin, geleneksel belgeleme süreçlerini aşarak eleştirel ve politik söylemlerin üretilebildiği özgün bir alana dönüştüğünü, bu dönüşümün görsel belgelemenin demokratikleşmesine ve yeni etik tartışmaların ortaya çıkmasına zemin hazırladığını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Disiplinlerarası Sanat |
Bölüm | Araştırma Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 34 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.