MÜZİKLİ YARATICI DRAMA EĞİTİMİNİN OKUL ÖNCESİÇOCUKLARIN ÖZ GÜVEN DÜZEYLERİNE ETKİSİ
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 15 - 25, 30.06.2021
Mehmet Serkan Umuzdaş
,
Akanda Doğan
Öz
Bu araştırmada müzikli yaratıcı drama eğitimi almanın okul öncesi çocuklarda öz güven üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2019-2020 öğretim yılında Çorum Güneş Kreş’te okul öncesi eğitimi alan dört ve beş yaşlardaki çocuklar ile gerçekleştirilmiştir. Dört yaşında 25 öğrenci, beş yaşında 25 öğrenci olmak üzere toplam 50 öğrenciyle çalışma yapılmıştır. Araştırmanın verileri, okul öncesi çocuklar için uygulanan Günalp öz güven gözlem testi ile toplanmıştır. 10 haftalık deney sürecinin sonunda yaratıcı drama eğitiminin okul öncesi çocuklarda öz güven üzerindeki etkisi test edilmiştir. Müzikli yaratıcı drama etkinliklerinin önceki ve sonraki öz güven durumlarının verileri analizinde SPSS 23 paket programından yararlanılmıştır. Araştırmanın yaratıcı drama çalışmaları sonucunda öz güven gelişimlerinde anlamlı bir farklılık olduğu görülmüş, müzikli yaratıcı dramanın okul öncesi öğrencilerin öz güvenlerine olumlu bir etkisi olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde Yaratıcı Drama. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Altınköprü, T. (2002). Çocuğun Başarısı Nasıl Sağlanır? İstanbul: Hayat Yayıncılık.
- Aslan, E. (2008). Drama temelli sosyal beceri eğitiminin 6 yaş çocuklarının sosyal ilişkiler ve iş birliği davranışlarına etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi.
- Canyurt, A. (2018). Adana ili çukurova ilçesi vakıfbank ortaokulunda 11-12 yaşında çocuklarda yaratıcı dramanın öz-kavram üzerine etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Courtney, R. (1989). Culture and the Creative Drama Teacher. Youth Theatre Journal. 3: 4.
- Çelen, İ. (2008). Eğitimde dramada uzman rolü yaklaşımı ve ingilizce öğretimi: ilköğretim dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Durualp, E. (2009). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Eskioğlu, I. (2003). Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerine Etkileri, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim. İnönü Üniversitesi, Malatya, 116-123.
- Gürler, İ. (2015). Correlation between Self confidence and Speaking Skill of English Language Teaching and English Language and Literature Preparatory Students. Curr Res Soc Sci, 1(2): 14-19.
- Karadağ, F., N. (2012). Yetişkinlerin katıldıkları hizmet içi eğitimlerinde kullanılan yaratıcı drama yöntemi hakkındaki görüşleri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kardam, A. (2005). Kendinizi Yönetmek. Harvard Business Review. İstanbul: MESS Yayınları.
- Kaya, A. (2010). Oyun müdahale programının 3-5 yaş arasındaki özel gereksinimli çocukların bilişsel becerilerinin desteklenmesindeki etkililiğinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kayhan, H. C. (2012). Türkiye’deki drama ağırlıklı matematik öğretimi çalışmaları üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(12), 97-120.
- Köknel, Ö. (1987). Zorlanan İnsan. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
- Mcgregor, L. Tate, M. ve Robinson, K. (1977). Learning Through Drama. London: Heinemann.
- Okvuran, A., (1994) Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Okvuran, A. (1995). Çağdaş insanı yaratmada yaratıcı drama eğitimin önemi ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. A.Ü. Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(1): 185–194.
- Ömeroğlu, E., (1990) Anaokuluna giden 5-6 yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişiminde yaratıcı drama eğitiminin etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Şahin, F., Kandır, A. ve Turla, A. (2003). Okul Öncesi Eğitimde Drama Teoriden Uygulamaya. Ankara: Kök Yayıncılık.
- Öztürk, A. (2001). Eğitim-Öğretimde Yeni Bir Yaklaşım: Yaratıcı Drama. Ed. Ö. Adıgüzel. Ankara: Naturel Yayıncılık.
- San, İ. (2002). Yaratıcı Drama- Eğitsel Boyutları. Ed. H.Ö. Adıgüzel. Ankara: Natürel Kitap Yayıncılık.
- Şener, T. (1996). 5 yaş anaokulu çocuklarında dramatik oyunun ve inşa oyununun bakış açısı alma becerisine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Umuzdaş, S., Doğan, A. ve Umuzdaş, M.S. (2019). Impact Of Musical Creative Drama Education On Self-Confidence Of Preschool Children, Journal of Education and Training Studies, 7(11), 10, Doi: 10.11114/jets.v7i11.4471 (Yayın No: 5489313)
- Ünüsan, N. (2006). Drama eğitiminin okulöncesi eğitime devam eden 6 yaş grubundaki çocukların beslenme alışkanlıklarına etkisinin analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Konya.
- Yassa, N. A. (1997). A study of the effect of drama education on social ınteraction in high school students. Unpublished Doktoral Dissertation, Ontario: Lakehead University.
- Yılmaz, E. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarının sayı ve işlem kavramlarını kazanmalarında müzikli oyun etkinliklerinin kullanılmasının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
IMPACT OF MUSICAL CREATIVE DRAMA EDUCATION ON SELF-CONFIDENCE OF PRESCHOOL CHILDREN
Yıl 2021,
Cilt: 4 Sayı: 1, 15 - 25, 30.06.2021
Mehmet Serkan Umuzdaş
,
Akanda Doğan
Öz
In this research, it was aimed to investigate the effect of having musical creative drama education on self-confidence of preschool children. Research was carried out with four- and five-years old children having education at Çorum Güneş Kreş in academic year of 2019-2020. 25 students at the age of four and 25 students at the age of five, 50 students in total have been studied. Data of the research were obtained by Günalp self-confidence observation test which is generally applied to preschool children. At the end of the 10 weeks of test period, the effect of musical creative drama education on self-confidence of preschool children was examined. SPSS 23 package program was used to analyze the data of self-confidence status before and after musical creative drama education. As a result of the research, it was observed that musical creative drama studies generated a significant self-confidence improvement for students. It was determined that musical creative drama education had a positive effect on self-confidence of preschool children.
Kaynakça
- Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde Yaratıcı Drama. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
- Altınköprü, T. (2002). Çocuğun Başarısı Nasıl Sağlanır? İstanbul: Hayat Yayıncılık.
- Aslan, E. (2008). Drama temelli sosyal beceri eğitiminin 6 yaş çocuklarının sosyal ilişkiler ve iş birliği davranışlarına etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akademi.
- Canyurt, A. (2018). Adana ili çukurova ilçesi vakıfbank ortaokulunda 11-12 yaşında çocuklarda yaratıcı dramanın öz-kavram üzerine etkisi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Courtney, R. (1989). Culture and the Creative Drama Teacher. Youth Theatre Journal. 3: 4.
- Çelen, İ. (2008). Eğitimde dramada uzman rolü yaklaşımı ve ingilizce öğretimi: ilköğretim dördüncü sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
- Durualp, E. (2009). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Eskioğlu, I. (2003). Müzik Eğitiminin Çocuk Gelişimi Üzerine Etkileri, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim. İnönü Üniversitesi, Malatya, 116-123.
- Gürler, İ. (2015). Correlation between Self confidence and Speaking Skill of English Language Teaching and English Language and Literature Preparatory Students. Curr Res Soc Sci, 1(2): 14-19.
- Karadağ, F., N. (2012). Yetişkinlerin katıldıkları hizmet içi eğitimlerinde kullanılan yaratıcı drama yöntemi hakkındaki görüşleri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Kardam, A. (2005). Kendinizi Yönetmek. Harvard Business Review. İstanbul: MESS Yayınları.
- Kaya, A. (2010). Oyun müdahale programının 3-5 yaş arasındaki özel gereksinimli çocukların bilişsel becerilerinin desteklenmesindeki etkililiğinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kayhan, H. C. (2012). Türkiye’deki drama ağırlıklı matematik öğretimi çalışmaları üzerine bir değerlendirme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(12), 97-120.
- Köknel, Ö. (1987). Zorlanan İnsan. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
- Mcgregor, L. Tate, M. ve Robinson, K. (1977). Learning Through Drama. London: Heinemann.
- Okvuran, A., (1994) Yaratıcı drama eğitiminin empatik beceri ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Okvuran, A. (1995). Çağdaş insanı yaratmada yaratıcı drama eğitimin önemi ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. A.Ü. Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(1): 185–194.
- Ömeroğlu, E., (1990) Anaokuluna giden 5-6 yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişiminde yaratıcı drama eğitiminin etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Şahin, F., Kandır, A. ve Turla, A. (2003). Okul Öncesi Eğitimde Drama Teoriden Uygulamaya. Ankara: Kök Yayıncılık.
- Öztürk, A. (2001). Eğitim-Öğretimde Yeni Bir Yaklaşım: Yaratıcı Drama. Ed. Ö. Adıgüzel. Ankara: Naturel Yayıncılık.
- San, İ. (2002). Yaratıcı Drama- Eğitsel Boyutları. Ed. H.Ö. Adıgüzel. Ankara: Natürel Kitap Yayıncılık.
- Şener, T. (1996). 5 yaş anaokulu çocuklarında dramatik oyunun ve inşa oyununun bakış açısı alma becerisine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Umuzdaş, S., Doğan, A. ve Umuzdaş, M.S. (2019). Impact Of Musical Creative Drama Education On Self-Confidence Of Preschool Children, Journal of Education and Training Studies, 7(11), 10, Doi: 10.11114/jets.v7i11.4471 (Yayın No: 5489313)
- Ünüsan, N. (2006). Drama eğitiminin okulöncesi eğitime devam eden 6 yaş grubundaki çocukların beslenme alışkanlıklarına etkisinin analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü, Konya.
- Yassa, N. A. (1997). A study of the effect of drama education on social ınteraction in high school students. Unpublished Doktoral Dissertation, Ontario: Lakehead University.
- Yılmaz, E. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarının sayı ve işlem kavramlarını kazanmalarında müzikli oyun etkinliklerinin kullanılmasının etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.