BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi

Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 5, 27 - 50, 01.08.2010

Öz

Bu araştırmanın amacı ilköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, okul türü ve cinsiyete bağlı olarak maruz kaldıkları zorbalık türleri, zorbaca davranışların okulda ne şekilde ne sıklıkla nerelerde olduğu ve öğretmen, öğrenci ve yöneticilerin zorbaca davranışları nasıl değerlendirdiklerini incelemek ve mevcut durumu ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda Akran Zorbalığı Değerlendirme anketi uygulanmıştır. Elde edilen veriler frekans, yüzdelik ve kay-kare testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmaya 288 kız ve 208 erkek olmak üzere toplam 496 öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerin 321'i resmi ilköğretim okullarına 175'i de özel ilköğretim okullarına devam etmektedir. Yapılan analizlerde öğrencilerin %63.3'ü zorbalığa uğramaktadır. Cinsiyete göre kız öğrencilerin %52.2'si, erkek öğrencilerin % 42.8'si sözel zorbalığa maruz kalmaktadır.

Kaynakça

  • Ahm ad,Y., Smith, P. K. (1994). Bulling in schools and issue of sex difference in archer (ed) Male Violence;Jesica Kinsley Publiskers. Vullling. London
  • Arıman Fatma.(2007) Sınıf Öğrencilerinin Zorbalık Eğilimleri ile Okul İklimi Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenm esi. Yayınlanm am ış Y üksek Lisans Tezi.
  • Atik G., (2006) İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri Arasındaki Zorbalık Davranışını Yordamada Denetin Odağı, Benlik Saygısı, Aile Stili, Yalnızlık Ve Akademik B a şarın ı R olü. O ta D oğu T ech n ik U n iv ersitat. Nichtveröffentlichte yüksek Lisanz Theorie.
  • Besag,V. (1989). Bullies and victims in school. Milton Keynes, UK:open University Press.
  • Çoşku Gülsen (2008) İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Zorbalık Eğilimleri İle Problemli İnternet Kullanımları Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe U niversitat.Instutition der Sozialwissenschaften.İstanbul
  • D ölek, N evin. (2002). İlk ve O rta Ö ğretim O k u lla r ın d a k i Ö ğ r e n c ile r A r a s ın d a Z o rb a c a Davranışların İncelenmesi ve 'Zorbalığı Önleme Tutumu Geliştirilmesi Programı'nın Etkisinin Araştırılması. Nicht veröffentliches DoktorarbeitTheorie. M.Ü. Institution der Bildungswissenschaften.
  • Eslea, Mike ve Smith, Peter K. (1994). Anti-Bullying W ork in Primary Schoools. Poster Presented The Annual Conference of The Developmental Section of the British PsychologicalSociety. University of Portsmouht.
  • Fitzgerald, D. (1999). Bullying in our schools - Understanding and tackling the problem- A guide for schools. Dublin: Blackhall Publishing.
  • Gültekin, Z. (2003). Akran Zorbalığını Belirleme Ölçeği Geliştirm e Çalışması. N icht veröffentliches Yüksek Lisanz Theorie, Hacettepe Universitat, Ankara.
  • Kapcı (2004) Kapçı, E.G., İlköğretim Öğrencilerinin Z orbalığa M aruz K alm a Türünün ve Sıklığın ın Depresyon, Kaygı Ve Benlik Saygısıyla İliskisi'', Ankara Universitat Zeitschriften der Bildungswissenschaften, Ankara
  • Karaman-Kepenekçi, Y. ve Çınkır, Ş. (2001). Lise D ü z e y in d e Ö ğ r e n c ile r A r a s ın d a K a b a g ü ç . (Yayınlanmamış Araştırma Raporu). Ankara: Ankara Universitat Bildungwissenschaften Fakultat.
  • O lw eu s, D. , 1995, B u lly in g A t S ch o o l , Oxford:Blackwell Olweus,(1999). Olweus, D. ,' Bullying prevention program. Boulder, CO: Center for the Study and Prevention of Violence, Institute of Behavioral Science'', University of Colorado at Boulder
  • Olweus, D. (2005). Bullying at school. What w e know and what we can do. Oxford: Blackwell Publishing. Öğdem Ö.(2009). Okul Çağı Çocuklarında Fizksel Aktivitelerin, Alkol, Sigara Kullanımı ve KabadayılıkZ orbalık Ü zerine E tkilerin in İncelenm esi. N icht veröffentliche Theorie der Yüksek Lisans.Institution für Gesundheitswissenschaften. Antalya
  • Pişkin, M. (2006). Akran Zorbalığı Olgusunun İlköğretim Ö ğren cileri A rasın daki Y aygın lığın ın İncelenmesi. I. Şiddet ve Okul: Okul ve Çevresinde Çocuğa Yönelik Şiddet ve Alınabilecek Tedbirler Sempozyumu, İstanbul. Retrieved July 4, 2006, from http://iogm.meb.gov.tr/siddetveokul/AbstractsBookle t.pdf
  • Rigby, K. (1995) W hat Schools Can Do About Bu llyin g . T h e P rofessio n al R ead in g G u id e for Educational Administrators. Vol.17(1):1-5.
  • Rigby, K. and Slee, P.T. (1991). Bullying among Australian school children: Reported behavior and attitudes toward victims. Journal of Social Psychology. 131(5),615-627.
  • Sharp ve Smith, (1994). School Bullying: Insights and Perspectives. London:Routledge.
  • Satan , A. (2006). İlkö ğretim ik inci kadem e öğrencilerinin zorba davranış eğilimlerinin okul türü ve bazı sosyo-demografik değişkenler ile ilişkisi, Nicht veröffentliches Doktorarbeit These, Marmara Universitat Institution der Bildungswissenschaften. İstanbul.
  • Sarıbeyoğlu S. (2007). Lise Öğrencilerinde Aile İçi Çocuk İstism arı ile Zorbalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Nicht veröffentliches yükses Lisanz These. İ stanbul Universitat. Institution für Bildungswissenschaften.İstanbul.
  • Tattum,D.(1993).What is bullying?Understanding and managingbullying. Oxford.3-14.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşin Satan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 2 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Satan, A. (2010). İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi. Yeni Fikir Dergisi, 2(5), 27-50.
AMA Satan A. İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). Ağustos 2010;2(5):27-50.
Chicago Satan, Ayşin. “İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi”. Yeni Fikir Dergisi 2, sy. 5 (Ağustos 2010): 27-50.
EndNote Satan A (01 Ağustos 2010) İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi. Yeni Fikir Dergisi 2 5 27–50.
IEEE A. Satan, “İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi”, Yeni Fikir Dergisi (YFD), c. 2, sy. 5, ss. 27–50, 2010.
ISNAD Satan, Ayşin. “İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi”. Yeni Fikir Dergisi 2/5 (Ağustos 2010), 27-50.
JAMA Satan A. İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). 2010;2:27–50.
MLA Satan, Ayşin. “İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi”. Yeni Fikir Dergisi, c. 2, sy. 5, 2010, ss. 27-50.
Vancouver Satan A. İlköğretim İkinci Kademede Okuyan Öğrencilerin Cinsiyet Ve Okul Türü İle Zorbaca Davranışlar Arasındaki İlişkinin Analizi. Yeni Fikir Dergisi (YFD). 2010;2(5):27-50.

YENİ FİKİR ULUSLARARASI AKADEMİK FİKİR ARAŞTIRMA DERGİSİ

Yeni Fikir International Journal of Academic Research and Ideas 

www.yenifikirdergisi.com / yenifikirjournal@gmail.com


ISSN:1308-941
e-ISSN: 2757-7120