Yavuz Gemisi Üzerinden Dijital Bilgi Katmanlarının Karma Gerçeklik Ortamına Aktarımı
Yıl 2022,
, 288 - 309, 29.12.2022
Murat Kara
,
Neşe Çakıcı Alp
Öz
Teknolojik gelişmeler hayatın her alanını olduğu gibi mimarlık alanını da etkilemiştir. Fiziksel mekanlar bünyesine yeni teknolojik ögeler eklenmiş ve mekan deneyimi farklılaşmaya başlamıştır. Bu durum, insan bedeninin içerisinde yaşadığı çevreyi algılama biçimini değiştirmiştir. Böylece yeni mekan deneyimleri ortaya çıkmıştır. Çalışma kapsamında Türk ve dünya tarihi açısından önemli bir yere sahip olan Yavuz (Goeben) Gemisi ve karma gerçeklik teknolojisi ele alınmıştır. Yavuz Gemisi’yle ilgili tarihi kaynaklar taranmış, geminin tarihi incelenmiş, elde edilen bilgiler doğrultusunda gemi modellenmiş ve Yavuz ile alakalı dijital bilgi katmanları oluşturulmuştur. Elde edilen dijital bilgi katmanları ve Yavuz Gemisi’nin modeli karma gerçeklik ortamına aktarılmıştır. Karma gerçeklik teknolojisi kullanılarak elde edilen ortamda günümüzde varlığını korumayan Yavuz Gemisi ve ilgili dijital bilgi katmanları karma gerçeklik ortamında kullanıcılara sergilenmiştir. Bu sayede tarihi önemi güçlü olan bir değerin günümüz teknolojisini verdiği imkanlar doğrultusunda deneyimi sağlanmıştır.
Destekleyen Kurum
Çalışmayı destekleyen kurum veya kuruluş bulunmamaktadır.
Teşekkür
Sürece katkılarından dolayı Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Prototip Laboratuvar ekibine teşekkür ederim.
Kaynakça
- ARtours Uygulaması. (2021, 16 Aralık). https://v2.nl/archive/works/artours .
- Atabey, F. (2012). Atatürk’e Denizden Yapılan Cenaze Töreni. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 28(83), 17-38.
- Azuma, R., T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: teleoperators & virtual environments, 6(4), 355-385.
- Ertemel, A., V., & Gürdal, S. (2016). CRM’in Geleceği: Yaygın Bilişim ve Ortam Duyarlı Mobil Pazarlama Kavramlarının İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(13), 169-187.
- Gülbahar, K. (2019). Mimarlık Eğitiminde Artırılmış Gerçeklik Tabanlı Mobil Uygulama Önerisi: StudioArtTool Box. [Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
- Güleryüz, A. (2007). Yavuz ve Midilli (1. Basım). Denizler Kitabevi- Kaptan Yayıncılık.
- Hera Tapınağının Artırılmış Gerçeklik Ortamında Deneyimlenmesi. (2021, 28 Nisan).
https://webserver2.tecgraf.pucrio.br/~mgattass/ra/ref/RA_Ruinas/01028726.pdf .
- Kut, S. (2013). Sibertektonik mekan [ Doktora Tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
- Manovich, L. (2002). The poetics of augmented space. New Media: Theories and Practices of Digitextuality, 1(2), 219–240.
- Manuri, F., & Sanna, A. (2016). A survey on applications of augmented reality. ACSIJ Advances in Computer Science: an International Journal, 5(1), 19.
- Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, 77(12), 1321-1329.
- Ortam Tabanlı Gerçeklik Siltanen, S. (2012). Theory and applications of marker-based augmented reality: Licentiate thesis.
- Öner, Ö. (2012). Yavuz ve Midilli Osmanlı’nın Son Savaşı (1.Basım). Yeditepe Yayınevi.
- Uçarol, R. (1985). Siyasi Tarih. Filiz Kitabevi.
- URL 1. theSword of Damocles. (2021, 17 Kasım).
https://www.historyofinformation.com/detail.php?entryid=1087 .
- URL2. Videoplace. (2021, 17 Kasım). https://aboutmyronkrueger.weebly.com/videoplace.html .
- URL 3. EyeTap. (2021, 17 Kasım). https://mannlab.com/eyetap .
- URL 4. QR Kod. (2021, 22 Kasım). https://tr.wikipedia.org/wiki/QR_kodu .
- URL 5. MARS. (2021, 18 Aralık). https://graphics.cs.columbia.edu/projects/mars/ .
- URL 6. ARToolKit. (2021, 18 Aralık). http://www.hitl.washington.edu/artoolkit/ .
- URL 7. FlarToolKit. (2021, 18 Kasım). https://www.artoolworks.com/products/open-source-software/flartoolkit-2.html .
- URL 8. Google Glass. (2021, 26 Şubat). https://www.google.com/glass/start/ .
- URL 9. Microsoft Hololens. (2021, 19 Ocak). https://www.microsoft.com/en-us/hololens .
- Ünal, F.,C. (2013). Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanımıyla Mimarlık Rehberi; Eindhoven Kenti Üzerinden Değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
- Yaygın Bilişim. (2021, 13 Ekim). https://trends-magazine.com/homo-informaticus-how-pervasive-information-technology-is-transforming-humanity-2/