Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Word Frequency List of Turkish Books on Wattpad

Yıl 2023, , 226 - 244, 29.12.2023
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1231503

Öz

The ratio of the number of readers of printed literary books to the population is gradually decreasing. One of the most important reasons is the continued increase of the time spent by young generations in the virtual environment using technological devices. Based on this interest of young people, digital platforms in new media equipped with literacy opportunities that will bring them together attract attention. In this study, the most frequently used words in Turkish books and the frequency of these words are emphasized on the Wattpad digital literacy platform, which has a significant user community in our country and where some works published on this digital platform are printed. The books examined in this study were selected by choosing Turkish among the language options on the home page of a newly generated 13-year-old profile on the Wattpad platform at 12:00 on 06.12.2021. By scanning all the books in this category, the first 10 books with the highest number of reads were determined and the texts of all the books were preprocessed and arranged. The membership date, gender and reading rates of the authors of these selected books were also revealed and the first 100 words used in these books, the frequencies of these 100 words and the total word ratio of these words in 10 books were determined. In addition, the first 50 words and their frequencies identified in this study were compared with the first 50 words found in Yazılı Türkçenin Kelime Sıklığı Sözlüğü and ve Çağdaş Türkçenin Sıklık Sözlüğü. It was concluded that although there were different periods and corpus, the first 50 words used in the written language and their usage frequency did not indicate a significant change.

Kaynakça

  • Acar, B., Karahan, Z, Yalçın, G., Yorulmaz, A. & Yaman, Ö.M. (2021). Z kuşağının yazarlık denemesi: Wattpad platformunda yer alan genç kız hikâyelerindeki karakter ve davranış temsillerinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 7368-7410. https://doi/org/10.26466/opus.894500
  • Ağır, M. (2017, 03-04 Mayıs 2016). Teknolojinin yeni bağımlılık uygulaması ve riskleri: Wattpad. 3. Uluslararası Teknoloji Bağımlılığı Kongresi 03-04 Mayıs 2016 Bildiriler, İstanbul, Türkiye, 313- 334.
  • Akman, T. (2013). Ortaöğretim dil ve edebiyat kitaplarında kelime sıklığı çalışması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Aksan, Y., Aksan, M., Mersinli, Ü. & Demirhan, U.U. (2017). A frequency dictionary of Turkish. Routledge, Taylor § Francis Group.
  • Aksoy, Ö. A. (1936). Bir dili öğrenmek için en lüzumlu kelimeler ve bu kelimelerin belirtme usulü. C.H.P Basımevi.
  • Aksu, B.T. & Adalı, E. (2018). Çağdaş Türkçenin sıklık sözlüğü. Ötüken Neşriyat.
  • Aydın, M. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders ve okuma kitaplarındaki kelime sıklığı ve seviyelere göre sözcük hazinesi çalışması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aytekin, M., & Yavuz, B. B. (2018). Wattpad'in Lisede Eğitim Gören Kız Öğrenciler Üzerindeki Etkisi. SADAB II. Uluslararası Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Sempozyumu 21-23 Ekim 2018, Antalya Bildiri Kitabı, 173-179.
  • Baş, B. (2006). 1985-2005 yılları arasında çocuk edebiyatı sahasında yazılmış tahkiyeli metinlerin söz varlığı üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bold, M. R. (2016). The return of the social author. negotiating authority and influence on Wattpad. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1-20.
  • Çal, A. (2015). 1975-1980 yıllarındaki siyasi gazetelerde Türkçenin kullanımı [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Çoban, O. (2015). “Yoksa sen daha okumadın mı? Bir online okuma platformu olarak Wattpad ve sanal dünyanın gençlerinde sanal okuma kültürü”. II. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 593-598, Maltepe, İstanbul: KBN Dijital Baskı Tesisleri.
  • Day, B.H., & Wortman, W.A. (2000). Literature in English: A guide for librarians in the digital age. Chicago, USA: Association of College and Research Libraries.
  • Falguera-García, E., & Selfa-Sastre, M. (2021). “Networked poetry: reading and writing on Wattpad”. Ocnos, 1-12, 20(3).
  • Gardiner, E., & Ronald G.M. (2010). The electronic book. In M.F. Suarez & H.R. Woudhuysen (Eds.), The Oxford companion to the book (pp.164-171). Oxford.
  • Göçen, G., & Okur, A. (2016). Yabancılar için Türkçe ders kitaplarındaki sözcüklerin kullanım sıklığı ve yaygınlığı. Millî Eğitim Dergisi, 45(210), 447-476.
  • Göz, İ. (2003). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. TDK Yayınları.
  • Göz, İ. (2019). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. Gözden geçirilmiş 2. baskı, TDK Yayınları.
  • Güran Yiğitbaşı, K. (2018). Transmedya hikayeciliğinde Wattpad örneği ve okur tercihlerine yönelik bir araştırma. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9 (31), 21-42.
  • Hirik, E. (2017). Türkiye Türkçesi duyu fiillerinde anlam ve kelime sıklığı ilişkisi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (41), 53-74. DOI: 10.21563/sutad.317760
  • İlk mekteb kitabları tetkik komisyonunun elifba kitapları hakkındaki raporu (1926). Devlet Matbaası.
  • İspir, N. & Kucur, A. (2019). Yakınsama kültürü ve transmedya hikâye anlatıcılığı. Kurgu, 27(2),161-171.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture where old and new media collide. New York University Press.
  • Karataş, E. (2020). İletişim bilimi araştırmaları-1.Hiperlink Yayınları.
  • Memoğlu Süleymanoğlu, H. (2006). Türkçenin ters sıklık sözlüğü. Kurmay Kitap Yayın Dağıtım.
  • Memoğlu Süleymanoğlu, H. (2014). Türkçenin sıklık sözlüğü: edebî eserlerde sık kullanılan sözcükler. Hatiboğlu Yayınevi.
  • Neşeli, D. & Güran Yiğitbaşı, K. (2020). Türkiye’de yayınevleri tarafından yayınlanan Wattpad kitapları üzerine bir araştırma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4(1), 10-23.
  • Ölker, G. (2011). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü (1945-1950 Arası). Kömen Yayınları.
  • Özçakmak, H., & Tutku, G. Y. (2019). Yedi iklim Türkçe setinde Arapça kökenli sözcüklerin sıklığı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 996-1009. https://doi.org/10.16916/aded.604317
  • Parnell, C. (2021). “Mapping the entertainment ecosystem of Wattpad: latforms, publishing and adaptation”. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 27(2), 524-538.
  • Permatasari, I., Wijayanto, A., & Kristina, D. (2020). Extensive reading on Wattpad and its benefits to students’ English skills: students’ perceptions. ELS Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 3(4), 518-530. https://doi.org/10.34050/elsjish.v3i4.11714
  • Pianzola, F., Rebora, S., & Lauer, G. (2020). Wattpad as a resource for literary studies. Quantitative and qualitative examples of the importance of digital social reading and readers’ comments in the margins. Plos One, 15(1), 1-46. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0226708
  • Pierce , J.E, (1960-1967), Türkçe kelime sayımı- a frequency count of Turkish words: a report of a study. MEB Yayım Müdürlüğü Basılı Eğitim Malzemeleri Hazırlama Merkezi.
  • Pierce, J.E. (1963). A statistical study of grammar and lexicon in Turkish and Sahaptin (Klikitat). International Journal of American Linguistics, 29 (2), 99-106.
  • Rahman, F., & Amir, P. (2019). Trends in reading literary fiction in print and cyber media by undergraduate students of Hasanuddin University. International Journal of Education and Practice, 7(2), 66-77.
  • Sağlam, S. G. (2020). Kitap olarak basılan Wattpad hikayelerindeki dinî ve ahlâkî unsurlara yönelik içerik analizi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Sert Ağır, M. (2019). Sosyal ağ platformu Wattpad uygulamasının ergenlerin problemleri, çözüm stratejileri ve olası etkileri açısından incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(27), 723-752. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.185.35
  • Suarez J.L., & Aguilar, D.C. (2019). “Literatura y creatividad artificial en la época de la singularidad”. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 13(1), 158-175.
  • Thorndike, E. L. (1921). The teacher’s word book. Teachers College, Columbia University.
  • TÜİK, (2021). “Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması”, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-41132 (E.T: 30.07.2023)
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Multilingual Yay.
  • Yiğitbaşı, K. G. (2018). Transmedya Hikayeciliğinde Wattpad Örneği ve Okur Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9 (31) , 21-42 . DOI: 10.5824/1309-1581.2018.1.002.x
  • Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, McAfee, A. (2011). Digital transformation: a roadmap for billion-dollar organizations. MIT Center for Digital Business and Capgemini Consulting, 1, 1-68.
  • Web-1 https://company.wattpad.com/(E.T: 06.12.2022)
  • Web-2 https://support.wattpad.com/hc/en-us/articles/360046491972-Wattpad-Community-Forums- (E.T: 06.12.2022)
  • Web-3 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-ve-Uluslararasi-Standart-Kitap-Numara si-Istatistikleri-2021-45833 (E.T: 02.12.2022)

Wattpad’deki Türkçe Eserlerin Kelime Sıklığı Listesi

Yıl 2023, , 226 - 244, 29.12.2023
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1231503

Öz

Basılı edebi eserlerin okuyucu sayısı giderek azalmaktadır. Bunun en önemli sebeplerinden birisi de genç kuşakların teknolojik cihazlarla sanal ortamda geçirdiği sürenin her geçen yıl artmasıdır. Yeni medyada gençlerin bu ilgisinden yola çıkarak onları bir araya getirecek, okuma yazma imkânları ile donatılmış dijital platformlar ilgi görmektedir. Bu çalışmada ülkemizde de önemli bir kullanıcı kitlesine sahip olan ve dijital platformda yayınlanan bazı eserlerin baskısının yapıldığı Wattpad dijital okur-yazarlık platformunda Türkçe eserlerde en sık kullanılan kelimeler ve bu kelimelerin sıklıkları üzerinde durulmuştur. Çalışmada incelenen eserler Wattpad platformunda dil seçeneklerinden Türkçe tercih edilerek 06.12.2021’de saat 12:00’de 13 yaş profili ile giriş yapılan ana sayfada “Göz At” sekmesinde gelen genç kurgu kategorisinden seçilmiştir. Bu kategorideki tüm eserler taranarak en çok okunma sayısına sahip ilk 10 eser tespit edilmiş ve tüm eserlere ait metinler belirli ön işlemlerden geçirilerek düzenlenmiştir. Seçilen bu eserlerin yazarlarının üyelik tarihi, cinsiyeti ile eserlerin okunma oranları ortaya konmuş ve bu eserlerde kullanılan ilk 100 kelime, bu 100 kelimenin sıklıkları ile bu kelimelerin 10 eserdeki toplam kelime oranı belirlenmiştir. Ayrıca çalışmada tespit edilen ilk 50 kelime ve sıklıkları; Yazılı Türkçenin Kelime Sıklığı Sözlüğü’nde ve Çağdaş Türkçenin Sıklık Sözlüğü’nde tespit edilen ilk 50 kelime ile karşılaştırılmış ve farklı dönemler ve derlemler olmasına rağmen yazılı dilde kullanılan ilk 50 kelime ve kullanım sıklıklarında büyük değişiklikler olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acar, B., Karahan, Z, Yalçın, G., Yorulmaz, A. & Yaman, Ö.M. (2021). Z kuşağının yazarlık denemesi: Wattpad platformunda yer alan genç kız hikâyelerindeki karakter ve davranış temsillerinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 7368-7410. https://doi/org/10.26466/opus.894500
  • Ağır, M. (2017, 03-04 Mayıs 2016). Teknolojinin yeni bağımlılık uygulaması ve riskleri: Wattpad. 3. Uluslararası Teknoloji Bağımlılığı Kongresi 03-04 Mayıs 2016 Bildiriler, İstanbul, Türkiye, 313- 334.
  • Akman, T. (2013). Ortaöğretim dil ve edebiyat kitaplarında kelime sıklığı çalışması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Aksan, Y., Aksan, M., Mersinli, Ü. & Demirhan, U.U. (2017). A frequency dictionary of Turkish. Routledge, Taylor § Francis Group.
  • Aksoy, Ö. A. (1936). Bir dili öğrenmek için en lüzumlu kelimeler ve bu kelimelerin belirtme usulü. C.H.P Basımevi.
  • Aksu, B.T. & Adalı, E. (2018). Çağdaş Türkçenin sıklık sözlüğü. Ötüken Neşriyat.
  • Aydın, M. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders ve okuma kitaplarındaki kelime sıklığı ve seviyelere göre sözcük hazinesi çalışması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Aytekin, M., & Yavuz, B. B. (2018). Wattpad'in Lisede Eğitim Gören Kız Öğrenciler Üzerindeki Etkisi. SADAB II. Uluslararası Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Sempozyumu 21-23 Ekim 2018, Antalya Bildiri Kitabı, 173-179.
  • Baş, B. (2006). 1985-2005 yılları arasında çocuk edebiyatı sahasında yazılmış tahkiyeli metinlerin söz varlığı üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bold, M. R. (2016). The return of the social author. negotiating authority and influence on Wattpad. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 1-20.
  • Çal, A. (2015). 1975-1980 yıllarındaki siyasi gazetelerde Türkçenin kullanımı [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Çoban, O. (2015). “Yoksa sen daha okumadın mı? Bir online okuma platformu olarak Wattpad ve sanal dünyanın gençlerinde sanal okuma kültürü”. II. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 593-598, Maltepe, İstanbul: KBN Dijital Baskı Tesisleri.
  • Day, B.H., & Wortman, W.A. (2000). Literature in English: A guide for librarians in the digital age. Chicago, USA: Association of College and Research Libraries.
  • Falguera-García, E., & Selfa-Sastre, M. (2021). “Networked poetry: reading and writing on Wattpad”. Ocnos, 1-12, 20(3).
  • Gardiner, E., & Ronald G.M. (2010). The electronic book. In M.F. Suarez & H.R. Woudhuysen (Eds.), The Oxford companion to the book (pp.164-171). Oxford.
  • Göçen, G., & Okur, A. (2016). Yabancılar için Türkçe ders kitaplarındaki sözcüklerin kullanım sıklığı ve yaygınlığı. Millî Eğitim Dergisi, 45(210), 447-476.
  • Göz, İ. (2003). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. TDK Yayınları.
  • Göz, İ. (2019). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. Gözden geçirilmiş 2. baskı, TDK Yayınları.
  • Güran Yiğitbaşı, K. (2018). Transmedya hikayeciliğinde Wattpad örneği ve okur tercihlerine yönelik bir araştırma. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9 (31), 21-42.
  • Hirik, E. (2017). Türkiye Türkçesi duyu fiillerinde anlam ve kelime sıklığı ilişkisi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (41), 53-74. DOI: 10.21563/sutad.317760
  • İlk mekteb kitabları tetkik komisyonunun elifba kitapları hakkındaki raporu (1926). Devlet Matbaası.
  • İspir, N. & Kucur, A. (2019). Yakınsama kültürü ve transmedya hikâye anlatıcılığı. Kurgu, 27(2),161-171.
  • Jenkins, H. (2006). Convergence culture where old and new media collide. New York University Press.
  • Karataş, E. (2020). İletişim bilimi araştırmaları-1.Hiperlink Yayınları.
  • Memoğlu Süleymanoğlu, H. (2006). Türkçenin ters sıklık sözlüğü. Kurmay Kitap Yayın Dağıtım.
  • Memoğlu Süleymanoğlu, H. (2014). Türkçenin sıklık sözlüğü: edebî eserlerde sık kullanılan sözcükler. Hatiboğlu Yayınevi.
  • Neşeli, D. & Güran Yiğitbaşı, K. (2020). Türkiye’de yayınevleri tarafından yayınlanan Wattpad kitapları üzerine bir araştırma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4(1), 10-23.
  • Ölker, G. (2011). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü (1945-1950 Arası). Kömen Yayınları.
  • Özçakmak, H., & Tutku, G. Y. (2019). Yedi iklim Türkçe setinde Arapça kökenli sözcüklerin sıklığı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 996-1009. https://doi.org/10.16916/aded.604317
  • Parnell, C. (2021). “Mapping the entertainment ecosystem of Wattpad: latforms, publishing and adaptation”. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 27(2), 524-538.
  • Permatasari, I., Wijayanto, A., & Kristina, D. (2020). Extensive reading on Wattpad and its benefits to students’ English skills: students’ perceptions. ELS Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 3(4), 518-530. https://doi.org/10.34050/elsjish.v3i4.11714
  • Pianzola, F., Rebora, S., & Lauer, G. (2020). Wattpad as a resource for literary studies. Quantitative and qualitative examples of the importance of digital social reading and readers’ comments in the margins. Plos One, 15(1), 1-46. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0226708
  • Pierce , J.E, (1960-1967), Türkçe kelime sayımı- a frequency count of Turkish words: a report of a study. MEB Yayım Müdürlüğü Basılı Eğitim Malzemeleri Hazırlama Merkezi.
  • Pierce, J.E. (1963). A statistical study of grammar and lexicon in Turkish and Sahaptin (Klikitat). International Journal of American Linguistics, 29 (2), 99-106.
  • Rahman, F., & Amir, P. (2019). Trends in reading literary fiction in print and cyber media by undergraduate students of Hasanuddin University. International Journal of Education and Practice, 7(2), 66-77.
  • Sağlam, S. G. (2020). Kitap olarak basılan Wattpad hikayelerindeki dinî ve ahlâkî unsurlara yönelik içerik analizi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Sert Ağır, M. (2019). Sosyal ağ platformu Wattpad uygulamasının ergenlerin problemleri, çözüm stratejileri ve olası etkileri açısından incelenmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(27), 723-752. https://doi.org/10.29329/mjer.2019.185.35
  • Suarez J.L., & Aguilar, D.C. (2019). “Literatura y creatividad artificial en la época de la singularidad”. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 13(1), 158-175.
  • Thorndike, E. L. (1921). The teacher’s word book. Teachers College, Columbia University.
  • TÜİK, (2021). “Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması”, https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Cocuklarda-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2021-41132 (E.T: 30.07.2023)
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Multilingual Yay.
  • Yiğitbaşı, K. G. (2018). Transmedya Hikayeciliğinde Wattpad Örneği ve Okur Tercihlerine Yönelik Bir Araştırma. AJIT-e: Academic Journal of Information Technology, 9 (31) , 21-42 . DOI: 10.5824/1309-1581.2018.1.002.x
  • Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, McAfee, A. (2011). Digital transformation: a roadmap for billion-dollar organizations. MIT Center for Digital Business and Capgemini Consulting, 1, 1-68.
  • Web-1 https://company.wattpad.com/(E.T: 06.12.2022)
  • Web-2 https://support.wattpad.com/hc/en-us/articles/360046491972-Wattpad-Community-Forums- (E.T: 06.12.2022)
  • Web-3 https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Yazili-Medya-ve-Uluslararasi-Standart-Kitap-Numara si-Istatistikleri-2021-45833 (E.T: 02.12.2022)
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Feyza Tokat 0000-0002-6394-8996

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 9 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Tokat, F. (2023). Word Frequency List of Turkish Books on Wattpad. Yeni Medya(15), 226-244. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1231503