The Knowledge Gap Hypothesis, which emerged in 1970 explains the failure of the mass media to equally inform every segment of the society mainly through on the written press. Later studies have revealed that the Radio is also open the gap, but there have been very few studies that have come to the conclusion that television has caused knowledge gap through segments of the society. Although the first studies revealed that the Internet news sites, social media, etc. and new communication technologies have increased the information-news-knowledge gaps recent studies have found that the Internet and new communication technologies have reduced these gaps. This study includes the Knowledge Gap Hypothesis and the work done in this regard. As a result of the studies that have been conducted, studies conducted especially in recent years have reached to the result that New Media has been reducing the gaps through segments of the society. On the other hand, the knowledge gaps continue to exist according to the subject, time, and media among the segments of society
The Knowledge Gap Hypothesis New Media The Internet Social Media Digital Divide Socio-Economic Level Traditional Media.
1970 yılında ortaya çıkan ve özellikle yazılı basın üzerine kurulan Bilgi Açığı Hipotezi kitle iletişim araçlarının toplumun her kesimini eşit derecede bilgilendirme konusunda başarısızlığını açıklamaktadır. Daha sonra yapılan çalışmalarda radyonun da bilgi açığı oluşturduğu ortaya çıkmış ancak televizyonun toplum kesimleri arasında bilgi açığı oluşturduğu sonucuna ulaşan çok az sayıda araştırma olmuştur. Yapılan ilk çalışmalar İnternet haber siteleri, sosyal medya vb. ve yeni iletişim teknolojilerinin bilgi-haber açığını artırdığını ortaya koysa da son yıllarda yapılan çalışmalar İnternet ve yeni iletişim teknolojilerinin bilgi-haber açığını azalttığı sonucuna ulaşmışlardır. Bu çalışmada Bilgi Açığı Hipotezi ve bu konuda yapılan çalışmalara yer verilmiştir. İncelenen çalışmalar neticesinde özellikle son yıllarda yapılan çalışmalarda Yeni Medyanın toplum kesimleri arasında bilgi-haber açığını azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Öte yandan toplum kesimleri arasında bilgi açığı medya, konu ve zamana göre varlığını devam ettirmektedir.
Bilgi Açığı Hipotezi Yeni Medya İnternet Sosyal Medya Dijital Bölünme Sosyo-Ekonomik Seviye-Statü Geleneksel Medya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.