Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi Dönemindeki İnfodemik İçeriklerin Bireylerin Haber Okuma Deneyimi Üzerindeki Etkisi

Yıl 2022, Sayı: 12, 340 - 354, 30.06.2022
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1085584

Öz

Dijitalleşmeyle birlikte internet üzerinde birçok bilginin dolaşıma girmesi durumu ortaya çıkmıştır. Var olan bu bilgi çeşitliliği bireylerin doğru ve yanlış kavramlarına yüklediği anlamlar arasındaki farkı silikleştirmiştir. Öyle ki internette daha önceden doğru kabul edilen bilgilerin yanlış olduğu gösterilmiş ya da doğruluğuna inanılmayan bilgiler ispatlanmıştır. Bilginin doğru ya da yanlış olarak sıfatlandırılmasının yanı sıra sayı olarak çokluğunu belirtmek noktasında birtakım kavramlar ön plana çıkmıştır. Buna örnek olarak özellikle pandemi döneminde halkı bilinçlendirmek ve var olan hastalık ortamını anlamak amacıyla ortaya çıkan haberlerin, infodemi olarak tanımı yapılabilecek düzeyde artış göstermesi verilebilmektedir. Sözü edilen infodemi kavramı doğru olmayan bilginin büyük bir hızla yayılarak artış gösterdiği bir ortamı işaret etmektedir. Bu çalışmada da özellikle pandemi döneminin bir infodemi olarak ilan edilmesine paralel olarak bu dönem içinde yayılan içeriklerin bireylerin haber okuma deneyimini nasıl etkilediği nitel araştırma yöntemi olan odak grup yöntemi kullanılarak araştırılmıştır. Araştırma neticesinde bu dönemde birçok bireyin doğru sanıp sonrasında yanlış olduğunu öğrendiği haberlerin var olduğu, haber sayısının artış göstermesiyle birlikte bireylerin haber okuma eyleminden uzaklaştığı, birçoğunun haberi sonradan okumak üzere ertelediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Boberg, S., Quandt, T., Schatto-Eckrodt, T., Frischlich, L., (2020) Pandemic Populism: Facebook Pages Of Alternative News Media And The Corona Crisis – A Computational Content Analysis. arXiv e-prints:2004–02566. http://arxiv.org/abs/2004.02566
  • Boyd, K. M. (2000). Disease, illness, sickness, health, healing and wholeness: exploring some elusive concepts. Medical Humanities, 26(1): 9-17.
  • Bradshaw, S. and Howard, P.N. (2018). The global organization of social media disinformation campaigns, Journal of International Affairs, 71 (15), 23-32.
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). COVID-19 pandemi sürecine yönelik genel bir değerlendirme: Türkiye örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 62-79.
  • Eysenbach G. (2020). How to fight an ınfodemic: the four pillars of ınfodemic management. Journal of Medical Internet Research. 22(6).
  • Gölbaşı S.D. & Metintaş S. (2020). COVID-19 pandemisi ve infodemi. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. (COVID-19 Özel Sayısı), 126-137.
  • Kleis Nielsen, R., Fletcher, R., Newman, N., Brennen, J. S., & Howard, P. N. (2020). Navigating the ‘infodemic’: How People in Six Countries Access and Rate News and Information About Coronavirus. Reuters Institute for The Study of Journalism
  • Rovetta A., Bhagavathula A.S. (2020). COVID-19-Related web search behaviors and infodemic attitudes in Italy: ınfodemiological study, JMIR Public Health Surveill, 6(2).
  • Ünal, R. ve Taylan, A. (2017). Sağlık iletişiminde yalan haber-yanlış enformasyon sorunu ve doğrulama platformları, Atatürk İletişim Dergisi, Sayı 14, 81-100.
  • WHO. (1946). The International Health Conference. New York: 19 Haziran‐22 Temmuz.
  • WHO. (2018). Managing epidemics: Key facts about major deadly diseases. https://www.who.int/emer gencies/diseases/managing-epidemics/en/ (Erişim Tarihi: 22 Haziran 2021).
  • Yang, K.-C., Pierri, F., Hui, P.-M., Axelrod, D., Torres- Lugo, C., Bryden, J., & Menczer, F. (2020). The COVID-19 Infodemic: Twitter Versus Facebook. arXiv:2012.09353 .
  • Yıldız, O. (2017). Pandemik Enfeksiyonlar ve Seyahat. Turkiye Klinikleri Infectious Diseases-Special Topics, 10(3), 305-312.
  • Sarıoğlu, E. B & Turan E. (2020). COVID-19 ile ilgili haberlerde bilginin yeniden üretilmesi sürecinin infodemik açıdan analizi. Turkish Studies, 15(6), 819-837.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İrem Yeniceler Kortak 0000-0002-5375-8013

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Yeniceler Kortak, İ. (2022). Pandemi Dönemindeki İnfodemik İçeriklerin Bireylerin Haber Okuma Deneyimi Üzerindeki Etkisi. Yeni Medya, 2022(12), 340-354. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1085584