Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Siber Zorbalık Tutumu ile Sosyal Medya Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 12, 326 - 339, 30.06.2022
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1110511

Öz

İnternet ve sosyal medyanın anonimlik, eş zamanlılık, milyonlara ulaşabilme, zaman ve mekân sınırının ortadan kalkması gibi özelliklerinin; bilinçsiz ve kontrolsüz bir şekilde kullanılması çeşitli riskler barındırmaktadır. Bireylerin birbirlerine zarar verme gücünü arttıran sosyal medya bir siber zorbalık aracı haline dönüşmüştür. Bu araştırma, iletişim fakültesi öğrencilerinin siber zorbalık tutumları ile sosyal medya tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Aynı zamanda öğrencilerin siber zorbalık tutumları ve sosyal medya tutumlarının demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği analiz edilmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 231 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların 117’si kadın öğrenciler, 114’ü erkek öğrencilerdir. Araştırma modeli olarak ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Siber Zorbalık Tutum Ölçeği ve Sosyal Medya Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğrencilerin siber zorbalık tutumları ile sosyal medya tutumları arasında negatif yönlü bir ilişki çıkmıştır. Siber zorbalık alt boyutları ile sosyal medya alt boyutları arasında pozitif ve negatif yönlü ilişkiler belirlenmiştir. Siber zorbalık tutumu ile cinsiyet ve sosyal medya kullanım sıklığı arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Sosyal medya tutumu ile günlük internet kullanım sıklığı ve günlük sosyal medya kullanım sıklığı arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34(34), 167-184.
  • Arıcak, O. T., Siyahhan, S., Uzunhasanoğlu, A., Sarıbeyoglu, S., Çıplak, S., Yılmaz, N., & Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behaviour, 11(3), 253-261.
  • Baştürk- Akca, E., Sayımer, İ., Balaban-Salı, J., & Ergün-Başak, B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin sosyal medya kullanımları ve siber zorbalık deneyimleri: Ankara örneği. Global Media Journal TR Edition, 5(10), 71-85.
  • Baştürk-Akca, E., Sayımer, İ., Balaban-Salı, J., & Ergün-Başak, B. (2014). Okulda siber zorbalığın nedenleri, türleri ve medya okuryazarlığı eğitiminin önleyici çalışmalardaki yeri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 2(2), 17-30.
  • Bauman , S. (2010). Cyberbullying: What counselors need to know. Wiley.
  • Bauman, S. (2007, 2-4 November ). Cyberbullying: a virtual menace. [Konferans sunumu]. In National Coalition Against Bullying National Conference, Melbourne, Australia.
  • Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Counselling, 15(1), 68-76.
  • Dilmaç, B. (2009). Psychological needs as a predictor of cyber bullying: a preliminary report on college students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(39), 1308-1325.
  • Erdur-Baker, Ö., & Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: siber zorbalık. Eurasian Journal of Educational Research, 31-42.
  • Eroğlu, Y., & Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2012). Cyberbullying: neither an epidemic nor a rarity. European Journal Of Developmental Psychology.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2013). Social influences on cyberbullying behaviors among middle and high school students. Journal of Youth and Adolescence, 42(5), 711-722.
  • Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin,, 1073-1137.
  • Slonje, R., & Smith, P. K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying. Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147-154.
  • Whittaker, E., & Kowalski, R. M. (2015). Cyberbullying via social media. Journal of School Violence,, 11-29.
  • Wozencroft, K., Campbell, M., Kimpton, M., & Leong, E. (2015). University students’ intentions to report cyberbullying. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 15, 1-12.

Investigation of the Relationship Between University Students' Cyberbullying Attitude and Social Media Attitude

Yıl 2022, Sayı: 12, 326 - 339, 30.06.2022
https://doi.org/10.55609/yenimedya.1110511

Öz

The aim of this study is to investigate the relationship between cyber bullying and social media attitudes of Faculty of Communication Sciences students. At the same time, it was investigated whether students' cyberbullying attitudes and social media attitudes differ according to demographic variables. The sample of the study consists of 231 students studying at Anadolu University Faculty of Communication Sciences in 2018-2019 academic year. 117 (50.6%) of the participants were female students and 114 (49.4%) were male students. Relational survey model was used as the research model. Personal Information Form, Cyber Bullying Attitude Scale and Social Media Attitude Scale were used as data collection tools. According to the results of the research, there was a negative relationship between cyber bullying attitudes and social media attitudes of the students. There were positive and negative relationships between cyber bullying sub-dimensions and social media sub-dimensions. There was a significant difference between cyberbullying attitude and gender, frequency of social media use. A significant difference was found between social media attitude and frequency of daily internet usage and frequency of daily social media usage.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34(34), 167-184.
  • Arıcak, O. T., Siyahhan, S., Uzunhasanoğlu, A., Sarıbeyoglu, S., Çıplak, S., Yılmaz, N., & Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behaviour, 11(3), 253-261.
  • Baştürk- Akca, E., Sayımer, İ., Balaban-Salı, J., & Ergün-Başak, B. (2015). Ortaokul öğrencilerinin sosyal medya kullanımları ve siber zorbalık deneyimleri: Ankara örneği. Global Media Journal TR Edition, 5(10), 71-85.
  • Baştürk-Akca, E., Sayımer, İ., Balaban-Salı, J., & Ergün-Başak, B. (2014). Okulda siber zorbalığın nedenleri, türleri ve medya okuryazarlığı eğitiminin önleyici çalışmalardaki yeri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 2(2), 17-30.
  • Bauman , S. (2010). Cyberbullying: What counselors need to know. Wiley.
  • Bauman, S. (2007, 2-4 November ). Cyberbullying: a virtual menace. [Konferans sunumu]. In National Coalition Against Bullying National Conference, Melbourne, Australia.
  • Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Counselling, 15(1), 68-76.
  • Dilmaç, B. (2009). Psychological needs as a predictor of cyber bullying: a preliminary report on college students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(39), 1308-1325.
  • Erdur-Baker, Ö., & Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: siber zorbalık. Eurasian Journal of Educational Research, 31-42.
  • Eroğlu, Y., & Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2012). Cyberbullying: neither an epidemic nor a rarity. European Journal Of Developmental Psychology.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2013). Social influences on cyberbullying behaviors among middle and high school students. Journal of Youth and Adolescence, 42(5), 711-722.
  • Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin,, 1073-1137.
  • Slonje, R., & Smith, P. K. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying. Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147-154.
  • Whittaker, E., & Kowalski, R. M. (2015). Cyberbullying via social media. Journal of School Violence,, 11-29.
  • Wozencroft, K., Campbell, M., Kimpton, M., & Leong, E. (2015). University students’ intentions to report cyberbullying. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 15, 1-12.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Funda Karadağ 0000-0001-5640-0239

Fatma Seçil Banar 0000-0003-0924-9884

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 28 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Karadağ, F., & Banar, F. S. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Siber Zorbalık Tutumu ile Sosyal Medya Tutumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yeni Medya, 2022(12), 326-339. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1110511