Kuzey Anadolu Fay Zonu’nun kuzey koluna ait segment dağılımı Marmara Denizi altında sismik yansıma çalışmaları ile güvenilir olarak tanımlanmıştır. Bununla birlikte, denizle kaplı olmamasına rağmen güney Marmara ve batı Anadolu’da Kuzey Anadolu Fay Zonu’nun kaç kolu olduğu ve bunların konumları hakkında fikir birliği bulunmamaktadır. Bu makalede yüksek çözünürlüklü uydu görüntüleri yardımıyla morfotektonik çalışmalar gerçekleştirilerek, sismik etkinlik ve belirgin depremlerin odak mekanizması çözümleri ile diri fayların segment dağılımlarının doğru şekilde belirlenmesine çalışılmıştır. Böylece güney Marmara bölgesinde Kuzey Anadolu Fay Zonu’nun orta ve güney kollarının ayrımı yapılmış ve güney kolun Bolu’dan başlayan, Bursa, Balıkesir, İzmir üzerinden Ege Denizinde Değirmenlik (Mlos) adasına kadar uzanan güzergahı ayrıntıları ile ortaya konmuştur. Bunun yanı sıra sonuçlarımız daha önceki yayınlarda güney Marmara ve batı Anadolu’da diri fay desenini açıklamak için önerilen “büklüm modeli” ve “İzmir-Balıkesir Transfer Zonu” fikrinin geçerli olmadığını göstermektedir.
Aegean Sea Neotectonics North Anatolian Fault Zone Seismicity
UDAP-G-18-05-
The segment distribution of the northern branch of North Anatolian Fault Zone (NAFZ) is well determined under the Sea of Marmara by intense seismic reflection studies. However, there is no agreement on the number of branches and their positions in the southern Marmara and western Anatolia, even if the area is not covered by the sea. In this paper, we performed morphotectonic studies with the help of the high-resolution satellite images, seismicity, and focal mechanism solutions of significant earthquakes to determine the segment distribution of the active faults accurately. Thus, the distinction of middle and southern branches of NAFZ in the southern Marmara region is established and the route of southern branch of NAFZ from Bolu to Değirmenlik (Milos) island via Bursa, Balıkesir, and İzmir is documented in detail. Besides, our results demonstrate that the “bend model” suggested by previous studies to explain the active faulting pattern in southern Marmara and western Anatolia is not working together with the proposed “İzmir-Balıkesir Transfer Zone” concept.
AFAD
UDAP-G-18-05-
Field studies around Bursa have been carried out in the project UDAP-G-18-05 supported by AFAD.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | UDAP-G-18-05- |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 13 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |