Twin railway tunnels, stations and turnout structures exist in the Kozyatağı-Kadıköy section of the Kadıköy-Kartal Metro Project. Stations and switch tunnels were bored by NATM, which is a conventional excavation method, since these structures have varying cross sections. 12.3 km long track tunnels were excavated with EPB type TBMs that can operate in both open and closed-pressurized modes. During the geological investigation studies, a total of 107 boreholes were drilled between Kozyatağı and Kadıköy. The rock samples obtained from these drillings were examined by considering rock mass indices, compressive strengths and rock mass parameters in order to characterize the rock medium. From the beginning of TBM utilization in tunnel excavations, number of studies were conducted by various researchers for determining the relations between TBM excavation performance and geomechanical rock mass parameters. In this study, the statistical relationships between the recorded excavation data during tunneling and rock strength parameters obtained from drillings were investigated based on the Kadıköy-Kartal Metro Project. Trials with one, two and three variable regression analyses were examined between the geomechanical parameters and excavation performance and statistically significant correlations were obtained. With the help of these regression models, excavation performance can be predicted within an acceptable range from the geomechanical properties for TBM excavations in similar rock conditions
EPBM excavation performance metro tunnel rock strength parameters TBM
Kadıköy Kartal Metro Projesi’nin Kozyatağı ile Kadıköy arasındaki güzergah kesiminde çift tüp şeklinde hat tünelleri, istasyon ve makas yapıları bulunmaktadır. Bu projede, istasyon ve makas tünelleri, değişken kesitlerde olmaları nedeniyle konvansiyonel kazı yöntemi olan Yeni Avusturya Tünelcilik Yöntemi (NATM) ile açılmıştır. Toplam 12.3 km uzunluğundaki hat tünelleri ise hem açık biçim hem de kapalı-basınçlı biçimde çalışabilen özelliklere sahip TBM makineleri ile açılmıştır. Jeolojik araştırmalar sırasında proje güzergahının Kadıköy ile Kozyatağı arasında kalan kesiminde 107 adet sondaj yapılmıştır. Bu sondajlardan alınan kaya örnekleri üzerinde tünellerdeki kaya ortamın tanımlanmasına yönelik olarak indeks, dayanım ve kaya kütle parametreleri belirlenmiştir. Tünel açma makinelerinin (TBM) kullanılmaya başlamasından bu yana çeşitli araştırmacılar tarafından kazı performansı ve kaya kütlesinin jeomekanik parametreleri arasındaki ilişkiler konusunda çok sayıda araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada; Kadıköy Kartal Metrosu örneğinde, TBM kullanılarak yapılan tünel açma çalışmalarında kaydedilen kazı parametreleri ile yine güzergahın bu bölümünde açılmış sondajlardan elde edilen kaya dayanım parametreleri arasındaki istatistiksel ilişkiler araştırılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada, kayanın jeomekanik parametreleri ile kazı performansı arasında bir, iki ve üç değişkenli regresyon analizleri yapılmış ve, istatistiksel açıdan anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Bulunan ilişkiler yardımıyla benzer kaya koşulları içerisindeki TBM kazılarında jeomekanik büyüklükler kullanılarak kazı performansı önceden belli bir yaklaşıklıkla belirlenebilecektir. Benzeri uygulamalardan gelecek verilerin bir veri bankasında toplanması ve değerlendirilmesiyle, yapılacak kestirimlerin hassasiyetinin artacağı muhakkaktır
EPB kaya dayanım parametreleri metro TBM tünel kazı performansı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2014 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 35 Sayı: 1 |