Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA SANAT ESERİNİN TECİMSELLEŞMESİ ve METANIN ESTETİZE EDİLİŞİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 96 - 109, 01.01.2017

Öz

Sanat
alanına yeniden –üretim tekniklerinin girişi ile başlayan süreç kültür
endüstrisi ile hızlı bir gelişmeye yol açmıştır. İnsanlardaki sahip olma iç
güdüsüyle, kültür endüstrisinin mutluluk vaadi sanat eserinin metaya
dönüşmesine ve bir ürün gibi alınıp satılabilmesine imkan sağlamaktadır.



      Bu çalışmada, Adorno ve Horkheimer’ in
geliştirdikleri “Kültür Endüstrisi” kavramından yola çıkılarak, sanat eserinin
metaya dönüşmesi ve bunun sonucunda tecimselleşmesi ele alınırken sanatçı,
sanat eseri ve izleyicinin de bu süreçte maruz kaldıkları değişime
değinilmektedir. Bu değişimin sonucuna baktığımızda meta olarak üretilmeye
başlayan ve estetize edilen sanat eseri, uzun vadeli üretimin değil fikrin ön
plana çıkarıldığı sanat alanı, müşteri (tüketici) ye dönüşen izleyici ve sanat
piyasası içerisinde var olmaya çalışan sanatçı kavramları irdelenmekte ve
sanatın bu tüketim sirkülasyonu içerisindeki tavrı ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • ADORNO, T.W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken (Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E.Gen). Cogito, Sayı: 36. Sayfa: 76 -83. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • ADORNO, T.W. (2014). Kültür Endüstrisi / Kültür Yönetimi ( B.O. Doğan, Çev.) İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ARTUN, A. (2014). Sanat Emeği/ Kültür İşçileri ve Prekarite. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BERNSTEİN, J.M. (2014). Sunuş. Kültür Endüstrisi / Kültür Yönetimi içerisinde, Sayfa: 7 -33. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • ÇAĞAN, K. (2003). Popüler Kültür ve Sanat. Altınküre Yayınları, İstanbul.
  • DELLALOĞLU, F.B. (2007). Frankfurt Okulunda Sanat ve Toplum. Say Yayınları, İstanbul.
  • KUSPİT, D. (2010). Sanatın Sonu. Metis Yayınları, İstanbul.
  • LOTRINGER, S. (2014). Sanat Korsanlığı. Sanat Komplosu içerinde, Sayfa: 9 -24, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • PERNİOLA, M. (2015). Sanat ve Gölgesi / Sanattan Geriye Ne Kaldı?. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • STALLABRAS, J. (2013). Sanat A.Ş. / Çağdaş Sanat ve Bienaller. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • TÜRKDOĞAN, T. (2014). Sanat Kültür Politika / Modernizm Sonrası Tartışmalar. Nobel Yayınları, Ankara.
  • ARTUN, A. (2014). Sanatın Özerkliği Üzerine. e-skop.. http://www.e-skop.com/skopbulten/sanatin-ozerkligi-uzerine/1749 , Erişim tarihi: Şubat 2016.
  • BAUDRİLLARD, J. (2012). Trans –Estetik. ( I. Ergüden, Çev.) e –skop. http://www.e-skop.com/skopbulten/cagdas-estetik-trans-estetik/99, Erişim tarihi: Şubat 2016.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Olcay Boratav Bu kişi benim

Nur Gürdal

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Boratav, O., & Gürdal, N. (2017). KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA SANAT ESERİNİN TECİMSELLEŞMESİ ve METANIN ESTETİZE EDİLİŞİ. Yıldız Journal of Art and Design, 3(2), 96-109.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD