Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FOTOĞRAF SANATINDA RESİMSELLİĞİN 1850-1900 DÖNEMİNDE EMPRESYONİST HAREKETLE ETKİLEŞİMİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 110 - 138, 01.01.2017

Öz

Fotoğraf sanatının ilk dönemlerinde
gerçeklik anlayışı ön plandaydı. 1850’de doğadaki gerçekliği tuvallerine
resmetmeyi savunan İngiliz Pre-Raphaelist gurubunun çalışmaları bu
doğrultudaydı. Pre-Raphaelistlerden etkilenen fotoğrafçılar, ressamlar gibi
figür kullanarak stüdyo ortamında çalıştılar. İngiltere’de 1850-1870 arası High
Art dönemi yaşanır. Daha sonra High Art Photography akım bünyesinde bir araya
gelen fotoğrafçılar, resmin kurallarını fotoğrafa uygulamaya çalıştılar.
Fotoğrafçılar, resimsel etki elde etmek için Collodion bromür baskı, bileşik
fotoğraf baskı, Ambroytpe baskı ve Albümün baskı tekniklerini kullandılar.
Fotoğraf sanatında ressimselik; 1850-1900 dönemini kapsar ve Empresyonist hareketten
etkilenir. Empresyonistler, yaşamın rengini, ritmini, canlılığını yakalamak
için fotoğrafın ayrıntılarından ve ışığından faydalandılar. Resimselciler,
soft-focus objektif kullanarak net ve keskin fotoğraf yerine, genellikle net
olmayan ve şiirsel bir atmosfer içeren sanatsal fotoğraflar üretmenin
zorluklarını ve heyecanını yaşadılar.  



Bu çalışmada fotoğraf sanatında resimsellik
dönemi olarak bilinen 19. yy. ortalarından 20. yy. başlarına kadar
resimselliğin, Empresyonist hareket ile etkileşimi irdelenmektedir.

Kaynakça

  • BENJAMİN, Walter.(2002). Pasajlar. Çeviren, Ahmet Cemal. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • BAJAC, Quentın, (2005), Karanlık Odanın Sırları, Çeviren, Ali Berktay, İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • BOURDİEU, Pierre, (1999). Sanatın Kuralları, Çeviren, Necmettin Kamil Sevil, İstanbul.Yapı Kredi Yayınları,
  • BAYHAN, Mehmet, (1999). yayımlanmamış ders notları. İstanbul. Y.T.Ü. Sanat Tasarım Fakültesi.
  • CLAUDON, Francis. (1988). Romantizm Sanat Ansiklopedisi. Çev, Özdemir İnce. İlhan Usmanbaş. İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • COGİTO, (2007). Güz. Üç aylık düşüne dergisi. Sayı: 52. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • DERMAN, İhsan. (1991). Fotoğraf Ve Gerçeklik. İstanbul. Ağaç. Yayınları.
  • FREUND, Gisele. (2007). Fotoğraf ve Toplum. Çeviren. Şule Demirkol. İstanbul. Sel Yayınları.
  • FISCHER, Ernst. Sanatın Gerekliliği. Çeviren, Cevat Çapan. İstanbul. E yayınları.
  • GOMBRİCH, E. H. (1992). Sanatın Öyküsü. Çeviren, Bedrettin Cömert. İstanbul. Remzi Kitabevi,
  • İNANKUR, Zeynep. (1997).19.yy, Avrupa Heykel ve Resim Sanatı. İstanbul. Kabalcı Yayınları.
  • LUKACS, Georg. (1978). Estetik 1. Çeviren, Ahmet Cemal. İstanbul. Payel Yayınları.
  • LEPPERT, Richard. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü. Çeviren, İsmail Türkmen. İstanbul. Ayrıntı yayınları.
  • MAURİCE, Serullaz. (1991). Empresyonist Sanat Ansiklopedisi. Çeviren, Devrim Erbil. İstanbul. Remzi Yayınları.
  • PETERSON, C. A. (1997). After the Photo-Secession. Amerika pictorial photography 1910-1955. ; New York. Yayıncı: WW Norton & Company
  • SONTAG, Sontag. (1999). Fotoğraf Üzerine, Çev. Reha Akçakaya, İstanbul. Altıkırkbeş Yayınları.
  • SEZER, Tansuğ. (1986). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul. Remzi Yayınları.
  • TÜRKOĞLU, Nurçay. (2007). İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim. İstanbul. Kalemus yayınları.
  • TURANİ, Adnan. (1983). Dünya Sanat Tarihi. Ankara. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • WEİLEY, Susan. (1989). “The Darling Of The Decade” New York. Art Media Art News.
  • ARAL, Beyza. (2002). Fotoğrafın İcadından Fotorealizm’e Resim Fotoğraf İlişkisi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • BOYNUDELİK, B. H, (2003). Fotoğraf Resim ilişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • DİZDAROĞLU. Tülin. (2008), Eski Fotografik Baskı Yöntemlerinin Farklı Yüzeylerdeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi G.S.E.
  • GÜNDÜZ, Niyal, (1999). Resimden fotoğrafa İzlenimci Akım. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul: M.S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GÖK, Kemal, (2010). Fotoğraf Sanatında Resimsellik, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi G.S.E.
  • KOŞTUMOĞLU, Mehmet. (1993). Türk Fotoğrafında İzlenimci Etkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 110 - 138, 01.01.2017

Öz

Kaynakça

  • BENJAMİN, Walter.(2002). Pasajlar. Çeviren, Ahmet Cemal. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • BAJAC, Quentın, (2005), Karanlık Odanın Sırları, Çeviren, Ali Berktay, İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • BOURDİEU, Pierre, (1999). Sanatın Kuralları, Çeviren, Necmettin Kamil Sevil, İstanbul.Yapı Kredi Yayınları,
  • BAYHAN, Mehmet, (1999). yayımlanmamış ders notları. İstanbul. Y.T.Ü. Sanat Tasarım Fakültesi.
  • CLAUDON, Francis. (1988). Romantizm Sanat Ansiklopedisi. Çev, Özdemir İnce. İlhan Usmanbaş. İstanbul. Remzi Kitabevi.
  • COGİTO, (2007). Güz. Üç aylık düşüne dergisi. Sayı: 52. İstanbul. Yapı Kredi Yayınları.
  • DERMAN, İhsan. (1991). Fotoğraf Ve Gerçeklik. İstanbul. Ağaç. Yayınları.
  • FREUND, Gisele. (2007). Fotoğraf ve Toplum. Çeviren. Şule Demirkol. İstanbul. Sel Yayınları.
  • FISCHER, Ernst. Sanatın Gerekliliği. Çeviren, Cevat Çapan. İstanbul. E yayınları.
  • GOMBRİCH, E. H. (1992). Sanatın Öyküsü. Çeviren, Bedrettin Cömert. İstanbul. Remzi Kitabevi,
  • İNANKUR, Zeynep. (1997).19.yy, Avrupa Heykel ve Resim Sanatı. İstanbul. Kabalcı Yayınları.
  • LUKACS, Georg. (1978). Estetik 1. Çeviren, Ahmet Cemal. İstanbul. Payel Yayınları.
  • LEPPERT, Richard. (2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü. Çeviren, İsmail Türkmen. İstanbul. Ayrıntı yayınları.
  • MAURİCE, Serullaz. (1991). Empresyonist Sanat Ansiklopedisi. Çeviren, Devrim Erbil. İstanbul. Remzi Yayınları.
  • PETERSON, C. A. (1997). After the Photo-Secession. Amerika pictorial photography 1910-1955. ; New York. Yayıncı: WW Norton & Company
  • SONTAG, Sontag. (1999). Fotoğraf Üzerine, Çev. Reha Akçakaya, İstanbul. Altıkırkbeş Yayınları.
  • SEZER, Tansuğ. (1986). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul. Remzi Yayınları.
  • TÜRKOĞLU, Nurçay. (2007). İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim. İstanbul. Kalemus yayınları.
  • TURANİ, Adnan. (1983). Dünya Sanat Tarihi. Ankara. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • WEİLEY, Susan. (1989). “The Darling Of The Decade” New York. Art Media Art News.
  • ARAL, Beyza. (2002). Fotoğrafın İcadından Fotorealizm’e Resim Fotoğraf İlişkisi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • BOYNUDELİK, B. H, (2003). Fotoğraf Resim ilişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • DİZDAROĞLU. Tülin. (2008), Eski Fotografik Baskı Yöntemlerinin Farklı Yüzeylerdeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi G.S.E.
  • GÜNDÜZ, Niyal, (1999). Resimden fotoğrafa İzlenimci Akım. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul: M.S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GÖK, Kemal, (2010). Fotoğraf Sanatında Resimsellik, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi G.S.E.
  • KOŞTUMOĞLU, Mehmet. (1993). Türk Fotoğrafında İzlenimci Etkiler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Gök Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gök, K. (2017). FOTOĞRAF SANATINDA RESİMSELLİĞİN 1850-1900 DÖNEMİNDE EMPRESYONİST HAREKETLE ETKİLEŞİMİ. Yıldız Journal of Art and Design, 3(2), 110-138.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD