Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

BRASILIAN COMPOSER HEITOR VILLA-LOBOS’ LIFE, MUSIC LANGUAGE AND “CHÔRO NR. 2 FOR FLUTE AND CLARINET”

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 14 - 36, 30.06.2019

Öz

This work outlines Brazilian local music and Heitor Villa-Lobos, the
leading and best-known composer of twentieth-century Brazilian music, explains
the life of composer, the general characteristics of his compositions and the
original musical language. The song Chôro no.2, which the composer wrote for
the flute and clarinet in its original form, was prepared in detail.This study
consists of a qualitative research method which includes technical, stylistic
and descriptive explanations based on the written, visual and auditory
literature review and the professional experience of the author in order to
determine the stylistic features of flute and clarinet music. When a piece of
music is considered to be performed, the expression on the musical note can be
found. Music terms and explanatory expressions used by the composer explain to
the performer how to perform his work. However, it may not be sufficient to
apply only those explanatory terms and marks for a good comment. For this
reason, it is very important for the interpreter to be aware of the work he /
she will speak, to find the music ideas that are not written on the note in
order to make sense of the music and to interpret the work as necessary. In
addition to having information about the work to be performed for a quality
performer, it is of great importance to find and reveal music ideas that are
not written on the note. In order to show this awareness, the source of the
music ideas that composed the music work of Heitor Villa-Lobos called Chôro
no.2 was researched and the details which should be known for the clarinet and
flute performer who wanted to interpret this work are explained with examples.
It is thought that the vocalization of the work in the light of this
information will be reflected on the comment positively. The idea that the
music ideas and details will be revealed and the reason for listening and
interpreting with this knowledge is revealed.  






















 

Kaynakça

  • Bayraşa, O. (2011). Heitor Villa-Lobos Gitar Konçertosu’nun Müzikal Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Piyano Sanat Dalı.
  • Behague, G. (1994). Heitor Villa-Lobos: The Search for Brazil’s Musical Soul, Texas: University of Texas.
  • Behague,G. (2008). Heitor Villa-Lobos, Oxford: Oxford University Press.
  • Boran, C. Y. (2010). Yirminci Yüzyılın İki Büyük Bestecisi: Heitor Villa-Lobos ve Leo Brouwer’in Gitara Sundukları Katkılar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kars: Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Piyano Sanat Dalı.
  • Çalışır, F. (1996). Müzik Dili Sözlüğü, Ankara: Evrensel Müzikevi Yayınları.
  • Fraga, O. (1996). “Heitor Villa-Lobos: A Survey Of His Guitar Music” UFPr Arts Department Electronic Musicological Review. Sayı11, Eylül.
  • Garcia, T.G.C. (1977). The Brazilian Chôro: Music, Politics and Performance, Yayımlanmamış Doktora Tezi, North Carolina: Duke University.
  • Gustafson, R. (1991). Villa Lobos and the Man-eating Flower:A Memoir, The Musical Quarterly.
  • Heller, A. (1979). “The One World Style” of Heitor Vila Lobos review Latin American Literature and Arts, sayı: 78.
  • Hatipoğlu, T. (2009). Heitor Villa-Lobos Gitar Konçertosu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı Piyano Programı.
  • İlyasoğlu, E. (1999). Zaman İçinde Müzik: Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi, 5.Basım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Nettl, B. ve Behague,G. (1990). Folk and Traditional Music of the Western Continents, Prentice Hall.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü, 1.Basım, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Schreiner, C. (1993). Musica Brasileria: A History of Popular Music and the People of Brazil, London: Marion Boyars Publishers.
  • Özkanoğlu, R.U. (2066). Heitor Villa-Lobos Gitar Konçertosu’nun Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İatanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Piyano Programı.
  • Peppercorn, L. (1991). Villa Lobos, the Music:An Analysis of His Style, London: Kahn & Averill Publishers.
  • Uzunca, Y. E.(2009). Heitor Villa - Lobos’un Prelüdlerinin Analizi Bağlamında Bu Prelüdlerin Seslendirilmesine Yönelik Önerilen Öğretim Materyalleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Vinck D. Ve Richard, K. (2005). A Study of Three Works of Villa-Lobos
  • Wright, S. (1992). Villa Lobos, Oxford: Oxford University Press.
  • İNTERNET KAYNAKLARIwww.turkcebilgi.com, Erişim tarihi: 20.06.2016. Erişim tarihi: 20.09.2018.www.tarihlervekulturler.blogcu.com, Erişim tarihi: 20.09.2018. www.rem.ufpr.br/_REM/REMv1.1/vol1.1/villa.html#3b, Erişim tarihi: 20.09.2018. www.starrsites.com/CarmelClassicGuitar/journal/J0409VillaLobos.html,Erişim tarihi: 20.09.2018.
  • GÖRSEL KAYNAKÇAGörsel 1. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 2. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 3. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 4. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 5. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 6. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 7. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 8. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf. Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 9. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 10. www.flutetalk, Erişim tarihi:01.10.2018.

BREZİLYALI BESTECİ HEITOR VILLA-LOBOS’UN HAYATI, MÜZİK DİLİ VE “FLÜT VE KLARNET İÇİN CHÔRO NO. 2”

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 1, 14 - 36, 30.06.2019

Öz

Bu çalışma genel hatlarıyla Brezilya bölge müziği, yirminci yüzyıl
Brezilya müziğinin önde gelen ve en tanınan bestecisi Heitor Villa-Lobos’un
hayatı, bestecilik anlayışı, bestelerinin genel özellikleri ve özgün müzik
dilini açıklamaktadır.  Bestecinin orijinal şekliyle flüt ve klarnet için
yazdığı Chôro no.2 adlı eseri ayrıntılı bir şekilde incelenerek
akademisyenlere, icracılara ve dinleyicilere yönelik, seslendirilme ve
yorumlama açısından yol gösterici bir kılavuz niteliğinde hazırlanmıştır. Bu
çalışma flüt ve klarnet müziğinin stilistik özelliklerinin tespitine yönelik
olarak yazılı, görsel ve işitsel literatür taramasına ve yazarın profesyonel
deneyimine dayalı teknik ve stilistik betimsel açıklamalar içeren nitel bir
araştırma yönteminden oluşur. Seslendirilmek üzere herhangi bir müzik eseri ele
alındığında nota yazısı üzerinde icracıyı yönlendiren ifadelere rastlanır.
Bestecinin kullandığı müzik terimleri ve açıklayıcı ifadeler icracıya eserinin
nasıl seslendirilmesi gerektiğini açıklar. Ancak iyi bir yorum için sadece bu
açıklayıcı terim ve işaretleri uygulamak yeterli olmayabilir. Bu nedenle
yorumcunun, seslendireceği eser hakkında bilgi sahibi olması gerekliliği,
müziği anlamlandırabilmek için notada yazılı olmayan müzik fikirlerinin bulup
ortaya çıkarılması şeklindeki çalışmalar eserin gerektiği gibi yorumlanmasında
çok önemlidir. Kaliteli bir icra için seslendirilecek eser hakkında bilgi
sahibi olmanın yanında notada yazılı olmayan müzik fikirlerinin bulunup ortaya
çıkarılması büyük önem taşır. Bu farkındalığı göstermek adına Heitor
Villa-Lobos’un Chôro no.2 adlı müzik eserini oluşturan müzik fikirlerinin
kaynağı araştırılmış, bu eseri yorumlamak isteyen klarnet ve flüt icracısı için
bilinmesi gereken ayrıntılar örneklerle açıklanmıştır. Eserin bu bilgiler
ışığında seslendirilmesinin yoruma olumlu olarak yansıyacağı düşünülmektedir.
Seslendirilecek eserin altında yatan müzik fikirlerinin ve ayrıntıların ortaya
çıkarılması ve bu bilgiyle bilerek dinlemeye ve yorumlamaya sebep olacağı fikri
göz önüne serilmektedir.  






















 

Kaynakça

  • Bayraşa, O. (2011). Heitor Villa-Lobos Gitar Konçertosu’nun Müzikal Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Piyano Sanat Dalı.
  • Behague, G. (1994). Heitor Villa-Lobos: The Search for Brazil’s Musical Soul, Texas: University of Texas.
  • Behague,G. (2008). Heitor Villa-Lobos, Oxford: Oxford University Press.
  • Boran, C. Y. (2010). Yirminci Yüzyılın İki Büyük Bestecisi: Heitor Villa-Lobos ve Leo Brouwer’in Gitara Sundukları Katkılar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kars: Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Piyano Sanat Dalı.
  • Çalışır, F. (1996). Müzik Dili Sözlüğü, Ankara: Evrensel Müzikevi Yayınları.
  • Fraga, O. (1996). “Heitor Villa-Lobos: A Survey Of His Guitar Music” UFPr Arts Department Electronic Musicological Review. Sayı11, Eylül.
  • Garcia, T.G.C. (1977). The Brazilian Chôro: Music, Politics and Performance, Yayımlanmamış Doktora Tezi, North Carolina: Duke University.
  • Gustafson, R. (1991). Villa Lobos and the Man-eating Flower:A Memoir, The Musical Quarterly.
  • Heller, A. (1979). “The One World Style” of Heitor Vila Lobos review Latin American Literature and Arts, sayı: 78.
  • Hatipoğlu, T. (2009). Heitor Villa-Lobos Gitar Konçertosu, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı Piyano Programı.
  • İlyasoğlu, E. (1999). Zaman İçinde Müzik: Başlangıcından Günümüze Örneklerle Batı Müziğinin Evrimi, 5.Basım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Nettl, B. ve Behague,G. (1990). Folk and Traditional Music of the Western Continents, Prentice Hall.
  • Say, A. (2002). Müzik Sözlüğü, 1.Basım, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Schreiner, C. (1993). Musica Brasileria: A History of Popular Music and the People of Brazil, London: Marion Boyars Publishers.
  • Özkanoğlu, R.U. (2066). Heitor Villa-Lobos Gitar Konçertosu’nun Analizi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İatanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı, Piyano Programı.
  • Peppercorn, L. (1991). Villa Lobos, the Music:An Analysis of His Style, London: Kahn & Averill Publishers.
  • Uzunca, Y. E.(2009). Heitor Villa - Lobos’un Prelüdlerinin Analizi Bağlamında Bu Prelüdlerin Seslendirilmesine Yönelik Önerilen Öğretim Materyalleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı.
  • Vinck D. Ve Richard, K. (2005). A Study of Three Works of Villa-Lobos
  • Wright, S. (1992). Villa Lobos, Oxford: Oxford University Press.
  • İNTERNET KAYNAKLARIwww.turkcebilgi.com, Erişim tarihi: 20.06.2016. Erişim tarihi: 20.09.2018.www.tarihlervekulturler.blogcu.com, Erişim tarihi: 20.09.2018. www.rem.ufpr.br/_REM/REMv1.1/vol1.1/villa.html#3b, Erişim tarihi: 20.09.2018. www.starrsites.com/CarmelClassicGuitar/journal/J0409VillaLobos.html,Erişim tarihi: 20.09.2018.
  • GÖRSEL KAYNAKÇAGörsel 1. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 2. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 3. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 4. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 5. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 6. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 7. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 8. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf. Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 9. http://petruccilibrary.ca/files/imglnks/caimg/1/1a/IMSLP40960-PMLP89565-Villa-Lobos_-_Chôros_No._2.pdf, Erişim tarihi:01.10.2018.Görsel 10. www.flutetalk, Erişim tarihi:01.10.2018.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seyhan Bulut 0000-0002-2623-1515

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bulut, S. (2019). BREZİLYALI BESTECİ HEITOR VILLA-LOBOS’UN HAYATI, MÜZİK DİLİ VE “FLÜT VE KLARNET İÇİN CHÔRO NO. 2”. Yıldız Journal of Art and Design, 6(1), 14-36.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD