Maden sanatı tarih boyunca önemli olan bir sanat dalı olarak karşımıza çıkmaktadır. İslamın doğuşunun, köklü bir geçmişi bulunan maden sanatının önceki sanatsal biçimlerini etkilediği bilinmektedir. Aynı zamanda İslam Devletleri, kendilerinden önce var olmuş ve çağdaşı oldukları İslam Devletlerinin maden sanatlarına savaş, ticaret, göç gibi çeşitli sebeplerle katkı sundukları bilinmektedir. Birbirleriyle olan etkileşimleri, zaman içerisinde oluşup aktarılan bir geleneksel maden sanatı anlayışının oluşmasını sağlamıştır. 13. yüzyılda kurulmuş olup İslam devletleri içerisinde önemli bir konumda yer alan Memlûk Devleti’nde yapılmış maden işleri, dönemin maden sanatının yüksek gelişmişlik düzeyine sahip olduğunu göstermektedir. Diğer devletlerde olduğu gibi Memlûk Dönemi’nde de Maden Sanatının başta mimari olmak üzere birçok alanda kullanıldığı görülmektedir. Bu alanların önemli bir kısmını kullanım eşyaları oluşturmaktadır. Kullanım eşyaları, ihtiyaçlara uygun ve farklı pek çok beklentiyi karşılayacak bir şekilde İslam kültürüyle harmanlanmaktaydı. Bu eşyalarda genel anlamda en dikkat çeken unsurların ise kitabe, arma ve süslemeler olduğu gözlemlenmektedir.
15. yüzyıla gelindiğinde iyi durumda olmayan ekonomi, kullanılan malzeme ve tekniklere de yansımıştı. Özellikle Sultan Kayıtbay Devri’nde ekonomik anlamda iyileşmelerin olmasıyla beraber desteklenen sanatın tekrardan canlanarak oldukça ileri bir düzeye ulaştığı bilinmektedir. Sultan Kayıtbay zamanında maden işlerine dair de güzel örneklerin verildiği günümüze kalan eserlerden anlaşılmaktadır. Bu örneklerden birisi de araştırma konumuzu teşkil eden bir pirinç leğendir. Araştırmada temel olarak bahsi geçen pirinç leğene dair ayrıntılı bir analiz yapılarak süsleme programı incelenmiştir. Pirinç leğenin üzerinde bulunan unsurlardan yola çıkılarak dönemin ve sanat anlayışının genel özelliklerine ulaşmak amaçlanmıştır. Bu makalede tarihsel yöntem ve göstergebilimsel bir yaklaşımla nitel betimsel analiz yöntemi kullanılarak pirinç leğen üzerinden bir değerlendirme yapılmıştır.
maden sanatı maden işleri Memluk Devleti pirinç leğen süsleme programı desen analizi
Metal artworks appear as an important branch of art throughout history. It is seen that the metal art works which has many area of use, particularly in architecture, come into prominence with its use in daily objects in practice. It is known that the birth of Islam influenced the previous artistic forms of metalworks which have deep-rooted history. In addition to that, the Muslim States which are contemporary with one another or historically connected, contributed to metal artworks of each other. through war, trade and migration. Their interaction with each other either historically or contemporarily enabled the formation of a traditional understanding about the metalworks, which has been taken shaped in the course of time and transferred over time. The metalworks made in the Mamluk State, which was established in the 13th century and had an important position among the Muslim states, show that the art of the period had a high level of development. It is observed that, in the Mamluk period, as in other states, the metal artworks had practical usage in many areas, especially in architecture. A significant part of them includes daily objects that have practical uses. These objects were cultivated with the Islamic culture in accordance with the needs of people and in a way that meets many different expectations. It is observed that the most striking elements in these items are inscriptions, blazons and ornaments.
By the 15th century, the bad economy was also reflected in the materials and techniques used in the artworks. However, as a result of economic improvements especially during the reign of Sultan Qaitbay, the art was revived and reached again to very advanced level. It might be seen that there was good examples of the metalworks remained from the period of Sultan Qaitbay, survived to the present day. One of these examples is a brass basin on which our research is based.
In this research, this brass basin was analysed in detail and the ornament plan of the basin was examined. Through the elements discovered on the brass basin, we aim to reach to the general characteristics of the period and general sense and views of the art in this period. Thus, this article was an examination of this brass basin, based on qualitative descriptive analysis method and historical method by adopting semiotic approach.
metal art metalwork mamluk state brass basin ornament plan pattern analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur. Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD