Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reasons for Parents Choosing Private Schools

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 29 - 41, 17.06.2025
https://doi.org/10.14744/yjer.2025.003

Öz

In contemporary society, characterised by an escalating demand for private educational institutions, it is imperative to discern the underlying factors that motivate parents to opt for these schools. This understanding is crucial for a comprehensive evaluation of educational policies and the expectations of families. The objective of this study is to ascertain the factors that motivate parents to enrol their children in private schools. The study was designed using a phenomenological approach, incorporating qualitative research methods. The study group for the research project consists of 32 parents of students enrolled in primary, secondary and high schools in the central districts of Aziziye, Palandöken and Yakutiye in Erzurum province. The selection of participants was conducted using the maximum diversity sampling method. The research data were obtained through the utilisation of a semi-structured interview form. The data was analysed using a content analysis method. The study concluded that the predominant rationale for parents’ inclination towards private schools was the perceived quality of education. It is evident that parents of pupils at private schools have expectations of a high standard of education. The private school has endeavoured to meet these expectations by communicating with parents. It is evident from the research that the quality of education is a primary concern for parents when selecting private schools. This indicates that factors influencing educational quality should be given due consideration. Nevertheless, it can be argued that the inferences made for private schools can also be made for public schools. However, it can be said that the inferences made for private schools can also be made for public schools.

Kaynakça

  • Ali, M. M., Umar, A., & Khan, A. (2022). Factors determining the preference of parents regarding admission of their children in private schools: A case of district Vehari. Pakistan Journal of Social Research, 4(3), 326–334.
  • Aslan, E. A. (2019). Türkiye'de özel okullaşma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 263–276.
  • Avşar, Z. (2016). Dershane ve özel okulların eğitim öğretim sistemimize etkileri. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi(38), 38–42.
  • Bağcı, Z. Ç. (2019). Özel okul velilerinin okuldan beklentilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bayar, A., & Akın, E. (2023). Velilerin özel okulları tercih etme sebeplerinin incelenmesi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences (JOSHAS), 9(64), 2892–2900.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel okulların eğitim hizmetlerine ilişkin veli beklentisi ve algısı: Nitel bir araştırma. In International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS) (Vol. 2, pp. 521–543).
  • Canitez, M., & Kocabaş, İ. (2020). Özel ve devlet okulu yöneticilerinin örgüt çalışanlarını motive etme becerisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 191–215.
  • Çelikten, S. B. (2010). Özel okul velilerinin okul tercihlerini etkileyen faktörler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cerev, G., & Çoşkun, S. (2020). Özel okul öğretmenlerinin çalışma sorunları üzerine nitel bir araştırma: Elazığ ili örneği. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 7(13), 125–142.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (A. Aypay, Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çiftçi, S., Yayla, A., & Sağlam, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. Rumeli’de Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(24), 718–734.
  • Çimen, B., & Karadağ, E. (2020). Özel okullarda çalışan öğretmenlerin çalışma şartları ve gelecek kaygıları üzerine görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 518–541.
  • Dačevová, R., & Němec, J. (2023). A quality school from the perspective of parents' expectations. The New Educational Review, 74, 32–42.
  • Dilara Keskin, H., & Turna, G. B. (2010). Ailelerin devlet ya da özel okul tercihlerini etkileyen faktörler: Rize örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 411–426.
  • Dinler, A., & Subaşı, B. (2003). Dünyada ve Türkiye’de özel okullar. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Doğan, S. (2020). As an educationalist working for a public school, would you send your child to a private school? Private schools in Turkey. Research in Pedagogy, 10(2), 417–435.
  • Gülünay, S. (2022). Velilerin özel okul tercih nedenlerinin incelenmesi (Sivas ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürler, M. (2020). Devlet okuluyla özel okul arasındaki farklar. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(1), 1–6.
  • Güven, İ. (2019). Eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Holt, R., & Sandberg, J. (2013). Fenomenoloji ve örgüt teorisi. In H. Tsoukas & R. Chia (Eds.), Felsefe ve örgüt teorisi (İ. Anıl, Trans., pp. 215–249). Ankara: Nobel.
  • Karakülah, Y. (2019). Özel sektöre ait okulların tercih edilme nedenleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakurt, H. D. (2021). Velilerin özel okul seçim kriterleri ve bu kriterlerin dayandığı kişisel değerleri: Bir karma yöntem araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karataş, S., & Varlık, S. (2019). Velilerin özel öğretim kurumlarını tercih etmesine etki eden faktörlerin incelenmesi: Ölçek geliştirme çalışması. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 8(1), 1–15.
  • Kaya, A., & Yazıcıoğlu, T. (2022). Experiences of parents sending their children with special needs to private schools. Educational Academic Research, 47, 118–127.
  • Kimaro, R. H. (2015). Parents' reasons for sending their children to lowest performing private secondary schools in Dar es Salaam region and their expectations (Master's thesis). The Open University of Tanzania.
  • Kırmızı, R. (2014). Özel liselerin Türk eğitim sistemindeki yerinin iktisadi ve mali açıdan değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kurada, K. (2022). Velilerin özel okul tercihlerinin planlı davranış teorisi bağlamında incelenmesi: Bir karma yöntem araştırması (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurada, K., & Özdemir, A. (2022). Planlı Davranış Teorisi bağlamında velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Okul Yönetimi, 2(2), 87–105.
  • Kurban, A. (2021). Devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin çocuklarını özel okullara kayıt yaptırmasının nedenleri. Asya Öğretim Dergisi, 9(2), 19–33.
  • Maral, M. (2022). Eğitimde özelleştirme politikaları açısından Türkiye, Çin ve Japonya’nın karşılaştırılması. The Journal of Social Science, 6(11), 60–94.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Sage.
  • Namraksa, S., & Kraiwanit, T. (2023). Parental expectations for international schools in the digital age. Universal Journal of Educational Research, 2(1), 1–7.
  • Nartgün, Ş., & Kaya, A. (2016). Özel okul velilerinin beklentileri doğrultusunda okul imajı oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 153–167.
  • Nazari, Q., & Dadman, E. (2021). Factors influencing parents' choices about enrolling their children in private schools (A case study in Jalalabad city). American International Journal of Social Science Research, 7(1), 30–35.
  • Parlar, H. (2006). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve özel okulların durumu: Kahramanmaraş örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Perwita, D., & Widuri, R. (2023). Telaah pendidikan: Preferensi orang tua memilih sekolah swasta daripada sekolah negeri. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 11(1), 64–75.
  • Pungbangkradee, N., & Eamoraphan, S. (2015). A study of parents’ expectation and satisfaction towards school management in Nopparatpattanasas School, Bangkok Thailand. Scholar: Human Sciences, 7(2), 84–93.
  • Sayılan, F. (2007). Küreselleşme ve eğitimdeki değişim. In Küreselleşme ve eğitim (pp. 59–81). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Suppramaniam, S., Kularajasingam, J., & Sharmin, N. (2019). Factors influencing parents’ decision in selecting private schools in Chittagong city, Bangladesh. International Journal of Recent Technology and Engineering, 7(5), 318–330.
  • Türer, A. (2006). Eğitim bilimine giriş. Sivas: Dilek Matbaası.
  • Ukpor, C. O., Ubi, I. O., & Okon, A. E. (2012). Assessment of factors determining parents’ preference for private secondary schools in rural communities of Cross River State. Global Journal of Educational Research, 11(2), 99–106.
  • Ullah, S., & Hussain, I. A. (2020). To evaluate preference of parents sending their children to public or private schools in district Karak. Bulletin of Education and Research, 42(1), 67–77.
  • Ünsal, S., & Çetin, A. (2019). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin öğretim programlarını uygulamada karşılaştıkları farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1541–1551.
  • Uygun, S. (2003). Türkiye'de dünden bugüne özel okullara bir bakış (gelişim ve etkileri). Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 107–120.
  • Uysal, B. S. (2017). Velilerin özel okul tercih nedenlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ved, A. S., & MPM, P. K. (2021). The factors impacting parental choice in picking non-public schools for their children. Education and Urban Society, 53(7), 761–777.
  • Yaman, Z. (2021). Öğrenci ve ebeveynlerin özel okul tercihlerinde plasebo pazarlaması. The Journal of International Educational Sciences, 8(29), 297–307.
  • Yirci, R., & Kocabaş, İ. (2014). Eğitim finansmanında özel okulların rolü ve alternatif bir model olarak sözleşmeli okullar. In 1. Eğitim Kongresi, Antalya.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Velilerin Özel Okul Tercih Nedenleri

Yıl 2025, Cilt: 10 Sayı: 1, 29 - 41, 17.06.2025
https://doi.org/10.14744/yjer.2025.003

Öz

Özel okullara olan talebin giderek arttığı günümüzde, velilerin bu okulları tercih etme nedenlerini anlamak, eğitim politikalarının ve ailelerin beklentilerinin daha iyi kavranması açısından büyük önem taşımaktadır. Bu kapsamda çalışmanın amacı, velilerin özel okul tercih nedenlerini belirlemektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzurum ili Aziziye, Palandöken ve Yakutiye merkez ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde çocuğu öğrenim gören ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen 32 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada velilerin özel okul tercih nedenlerinde en fazla, eğitim kalitesi görüşünün ifade edildiği belirlenmiştir. Velilerin özel okuldan beklentilerinde en fazla kaliteli eğitim ifadesi; özel okulun, veli beklentilerini karşılamak için yaptıklarında ise en fazla iletişim ifadesi ön plana çıkmıştır. Araştırmada velilerin özel okul tercihlerinde ve özel okul beklentilerinde eğitimin kalitesi görüşünün ön planda olması; eğitimin kalitesine etki edebilecek unsurların dikkate alınması gerektiği sonucunu ortaya çıkardığını söylemek mümkündür. Bununla birlikte özel okullara yönelik yapılan çıkarımların resmi okullar için de yapılabileceği söylenebilir.

Kaynakça

  • Ali, M. M., Umar, A., & Khan, A. (2022). Factors determining the preference of parents regarding admission of their children in private schools: A case of district Vehari. Pakistan Journal of Social Research, 4(3), 326–334.
  • Aslan, E. A. (2019). Türkiye'de özel okullaşma. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 263–276.
  • Avşar, Z. (2016). Dershane ve özel okulların eğitim öğretim sistemimize etkileri. Eğitime Bakış Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi(38), 38–42.
  • Bağcı, Z. Ç. (2019). Özel okul velilerinin okuldan beklentilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bayar, A., & Akın, E. (2023). Velilerin özel okulları tercih etme sebeplerinin incelenmesi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences (JOSHAS), 9(64), 2892–2900.
  • Bozyiğit, S. (2017). Özel okulların eğitim hizmetlerine ilişkin veli beklentisi ve algısı: Nitel bir araştırma. In International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS) (Vol. 2, pp. 521–543).
  • Canitez, M., & Kocabaş, İ. (2020). Özel ve devlet okulu yöneticilerinin örgüt çalışanlarını motive etme becerisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(1), 191–215.
  • Çelikten, S. B. (2010). Özel okul velilerinin okul tercihlerini etkileyen faktörler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cerev, G., & Çoşkun, S. (2020). Özel okul öğretmenlerinin çalışma sorunları üzerine nitel bir araştırma: Elazığ ili örneği. Fırat Üniversitesi Harput Araştırmaları Dergisi, 7(13), 125–142.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (A. Aypay, Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çiftçi, S., Yayla, A., & Sağlam, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. Rumeli’de Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(24), 718–734.
  • Çimen, B., & Karadağ, E. (2020). Özel okullarda çalışan öğretmenlerin çalışma şartları ve gelecek kaygıları üzerine görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 518–541.
  • Dačevová, R., & Němec, J. (2023). A quality school from the perspective of parents' expectations. The New Educational Review, 74, 32–42.
  • Dilara Keskin, H., & Turna, G. B. (2010). Ailelerin devlet ya da özel okul tercihlerini etkileyen faktörler: Rize örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 411–426.
  • Dinler, A., & Subaşı, B. (2003). Dünyada ve Türkiye’de özel okullar. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Doğan, S. (2020). As an educationalist working for a public school, would you send your child to a private school? Private schools in Turkey. Research in Pedagogy, 10(2), 417–435.
  • Gülünay, S. (2022). Velilerin özel okul tercih nedenlerinin incelenmesi (Sivas ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürler, M. (2020). Devlet okuluyla özel okul arasındaki farklar. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(1), 1–6.
  • Güven, İ. (2019). Eğitim tarihi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Holt, R., & Sandberg, J. (2013). Fenomenoloji ve örgüt teorisi. In H. Tsoukas & R. Chia (Eds.), Felsefe ve örgüt teorisi (İ. Anıl, Trans., pp. 215–249). Ankara: Nobel.
  • Karakülah, Y. (2019). Özel sektöre ait okulların tercih edilme nedenleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karakurt, H. D. (2021). Velilerin özel okul seçim kriterleri ve bu kriterlerin dayandığı kişisel değerleri: Bir karma yöntem araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karataş, S., & Varlık, S. (2019). Velilerin özel öğretim kurumlarını tercih etmesine etki eden faktörlerin incelenmesi: Ölçek geliştirme çalışması. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 8(1), 1–15.
  • Kaya, A., & Yazıcıoğlu, T. (2022). Experiences of parents sending their children with special needs to private schools. Educational Academic Research, 47, 118–127.
  • Kimaro, R. H. (2015). Parents' reasons for sending their children to lowest performing private secondary schools in Dar es Salaam region and their expectations (Master's thesis). The Open University of Tanzania.
  • Kırmızı, R. (2014). Özel liselerin Türk eğitim sistemindeki yerinin iktisadi ve mali açıdan değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kurada, K. (2022). Velilerin özel okul tercihlerinin planlı davranış teorisi bağlamında incelenmesi: Bir karma yöntem araştırması (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurada, K., & Özdemir, A. (2022). Planlı Davranış Teorisi bağlamında velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Okul Yönetimi, 2(2), 87–105.
  • Kurban, A. (2021). Devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin çocuklarını özel okullara kayıt yaptırmasının nedenleri. Asya Öğretim Dergisi, 9(2), 19–33.
  • Maral, M. (2022). Eğitimde özelleştirme politikaları açısından Türkiye, Çin ve Japonya’nın karşılaştırılması. The Journal of Social Science, 6(11), 60–94.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Sage.
  • Namraksa, S., & Kraiwanit, T. (2023). Parental expectations for international schools in the digital age. Universal Journal of Educational Research, 2(1), 1–7.
  • Nartgün, Ş., & Kaya, A. (2016). Özel okul velilerinin beklentileri doğrultusunda okul imajı oluşturma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 153–167.
  • Nazari, Q., & Dadman, E. (2021). Factors influencing parents' choices about enrolling their children in private schools (A case study in Jalalabad city). American International Journal of Social Science Research, 7(1), 30–35.
  • Parlar, H. (2006). Velilerin özel okul tercihlerini etkileyen faktörler ve özel okulların durumu: Kahramanmaraş örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Perwita, D., & Widuri, R. (2023). Telaah pendidikan: Preferensi orang tua memilih sekolah swasta daripada sekolah negeri. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 11(1), 64–75.
  • Pungbangkradee, N., & Eamoraphan, S. (2015). A study of parents’ expectation and satisfaction towards school management in Nopparatpattanasas School, Bangkok Thailand. Scholar: Human Sciences, 7(2), 84–93.
  • Sayılan, F. (2007). Küreselleşme ve eğitimdeki değişim. In Küreselleşme ve eğitim (pp. 59–81). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Suppramaniam, S., Kularajasingam, J., & Sharmin, N. (2019). Factors influencing parents’ decision in selecting private schools in Chittagong city, Bangladesh. International Journal of Recent Technology and Engineering, 7(5), 318–330.
  • Türer, A. (2006). Eğitim bilimine giriş. Sivas: Dilek Matbaası.
  • Ukpor, C. O., Ubi, I. O., & Okon, A. E. (2012). Assessment of factors determining parents’ preference for private secondary schools in rural communities of Cross River State. Global Journal of Educational Research, 11(2), 99–106.
  • Ullah, S., & Hussain, I. A. (2020). To evaluate preference of parents sending their children to public or private schools in district Karak. Bulletin of Education and Research, 42(1), 67–77.
  • Ünsal, S., & Çetin, A. (2019). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin öğretim programlarını uygulamada karşılaştıkları farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1541–1551.
  • Uygun, S. (2003). Türkiye'de dünden bugüne özel okullara bir bakış (gelişim ve etkileri). Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 107–120.
  • Uysal, B. S. (2017). Velilerin özel okul tercih nedenlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ved, A. S., & MPM, P. K. (2021). The factors impacting parental choice in picking non-public schools for their children. Education and Urban Society, 53(7), 761–777.
  • Yaman, Z. (2021). Öğrenci ve ebeveynlerin özel okul tercihlerinde plasebo pazarlaması. The Journal of International Educational Sciences, 8(29), 297–307.
  • Yirci, R., & Kocabaş, İ. (2014). Eğitim finansmanında özel okulların rolü ve alternatif bir model olarak sözleşmeli okullar. In 1. Eğitim Kongresi, Antalya.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Orhan 0000-0002-6254-6733

Murat Demirkol 0000-0003-3108-3219

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Orhan, M., & Demirkol, M. (2025). Velilerin Özel Okul Tercih Nedenleri. Yıldız Journal of Educational Research, 10(1), 29-41. https://doi.org/10.14744/yjer.2025.003