Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Anne Baba Tutumlarının Cinsel Mitlerle İlişkisi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 56 - 63, 30.04.2021

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin anne
baba tutumlarının cinsel mitleri onaylama durumlarıyla ilişkisini belirlemek amacıyla planlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, İstanbul'daki bir vakıf üniversitesinin Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim görmekte olan 201
hemşirelik öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Veriler Kişisel Bilgi
Formu, Cinsel Mitler Ölçeği, Anne Baba Tutumları Ölçeği ile
toplanmıştır.
Bulgular: Çalışma sonucuna göre öğrencilerin anne eğitim düzeyinin düşük olması, otoriter aile tutumu ve kişilerin cinsellikle
ilgili bilgilerini yetersiz olduğu durumlarda cinsel mitleri onaylama oranları yüksek bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerden ebeveynlerinin tutumlarının katı, olumsuz olduğunu ifade edenlerin cinsel mitleri onaylama oranın yüksek olduğu belirlenmiştir.
Tartışma ve Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin cinsel mitlere sahip olması, hastalara verecekleri bakımın kalitesinde endişelere
neden olacağından üniversite müfredat programlarında cinsel
eğitimin yer alması ve cinsel sağlık konusunda düzenlenen panel, konferans, seminer etkinliklerine katılımın artırılması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aydın H. Cinsellik ve Cinsel İșlev. Özkök E, Cengiz G, editörler. Psikiyatri Temel Kitabı. 3.Baskı. Ankara: Hekimler Yayın Birliği; 1998;605–7.
  • 2. Davul ÖE, Ertekin Yazıcı A. Üniversite yaşamının cinsel mit ve tutumlara etkisi. Çukurova Med J 2019;44(4):1432-1441
  • 3. Apay SE, Akpinar RB, Arslan S. Öğrencilerin Cinsel Mitlerinin İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Dergisi;2012;16(2):96–102.
  • 4. Kayır A. Cinsellik kavramı ve cinsel mitler. Cinsel İşlev Bozuklukları Monograf Serisi.2001;1:30–5.
  • 5. Kocagöz SZ. Cinsel işlev bozukluğu tipleri ve cinsel mitler arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, 2008. Bursa
  • 6. Bozdemir N, Özcan S. Cinselliğe ve Cinsel Sağlığa Genel Bakış. Turkish Journal Family Medical Primare Care.2011;5(4):37–46.
  • 7. Sungur MZ, Tarcan T. Erkek Cinselliği. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği Yayınları.2007;p.10-8.
  • 8. Gölbaşı Z, Evcili F, Eroğlu K, Bircan H. Sexual Myths Scale (SMS): Development, Validity and Reliability in Turkey. Sex Disabil;2016;34(1):75–87.
  • 9. Snegroff S. No Sexuality Education is Sexuality Education. Family Planning Perspective.2016;32(5):257–8.
  • 10. Tekeli S. Introduction: Women in Turkey in the 1980. Women in Modern Turkish Society: A Reader.London: Zed Books.1995; p:141-52.
  • 11. Vicdan K. Üreme Sağlığı ve Gençlerin Cinsel Eğitim Sorunları. Gençlik Cinsel Eğitim ve Üreme Sağlığı Kitabı. İstanbul: İnsan Sağlığını Geliştirme Vakfı.1995; p:13-8.
  • 12. Hamzaoğlu M, Konuralp E. Türkiye’de Kadına Karşı Şiddetin Sembolik ve Doğrudan Biçimleri: Namus Olgusu ve Namus Cinayetleri. Adli Tıp Bülteni.2019;24(3): 226-235.
  • 3. Şahin D, Şimşek F, Seyisoğlu H. Cinsel Yaşam ve Sorunları. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği Yayınları. 2007;p:7-54
  • 14. Torun F, Torun SD, Özaydın AN. Erkeklerde cinsel mitlere inanma oranları ve mitlere inanmayı etkileyen faktörler. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilim Dergisi.2011;24(1):24–31.
  • 15. Özsoy S, Bulut S. Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi. Kashed.2017;3(2):54–67.
  • 16. Ekmen BU, Özkan M, Gül T. Infertilite Tedavisi Gören Kadinlarda Cinsel Mitlere Inanma Düzeyi. Klin Psikiyatri Dergisi.2017;20(3):209–17.
  • 17. Yetkin N. Cinsel Öykü Alma ve Cinsel İşlevin Değerlendirilmesi. Yetkin N, İncesu C. editör. Cinsel İşlev Bozuklukları Monograf Serisi. İstanbul: Roche Müstehzarları Sanayi A.Ş. 2001;p:27-9
  • 18. Yaşan A, Gürgen F. Cinsel Partneri Olan Bir Hemşire Grubu ile Hiç Partneri Olmamış Bir Hemşire Grubunun Cinsel Bilgi Edinme Yolları ve Cinsel Mitlerin Yaygınlığının Karşılaştırılması. Yeni Semptomlar.2004;42(2):72–6
  • 19. Ergün G, Çakır C. Sağlık Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin Cinsel Sağlıkla İlgili Bilgi, Tutum ve Davranış Özelliklerinin İncelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilim Dergisi.2015;6(2):99–104.
  • 20. İncesu C. Cinsel İşlevler ve Cinsel İşlev Bozuklukları. Klinik Psikiyatri.2004;7(ek 3): 3-13.
  • 21. Güleç G, Kılıç Y, Bilgiç S. ESOGÜ Tıp Fakültesi Birinci ve Altıncı Sınıf Öğrencilerinde Cinsel Mitlerin Karşılaştırılması. Osmangazi Tıp Dergisi.2007;29(3): 136–45.
  • 22. Torun F, Torun SD, Özaydın AN. Erkeklerde Cinsel Mitlere İnanma Oranları ve Mitlere İnanmayı Etkileyen Faktörler. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi. 2011; 24: 24-31.
  • 23. Kuzgun Y, Bacanlı F. PDR’de Kullanılan Ölçekler: Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme araçları Dizisi. 1. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.2005:p:102-5.
  • 24. Vefikuluçay D, Zeyneloğlu S, Eroğlu K, Taşkın L. Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi.2007;14:26–38.
  • 25. CETAD. Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Araştırması. 2006. İstanbul. https://www.cetad.org.tr/CetadData/Books/10/2692011154421-Arastirma_sonuclari_Dosyasi_1.pdf (Erişim Tarihi: 15.10.2020)
  • 26. Karasu F. Opinions of nursing students' about sexual myths. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi.2019;5(2), 29-42.
  • 27. Güdül Öz H, Ak Sözer H, Balcı Yangın H. Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitlere İnanma Durumları ve Etkileyen Faktörler. Ordu University J Nurs Stud. 2020;3(2):136-145.
  • 28. Ejder Apay S, Balcı Akpınar R, Arslan S. Investigation of students’ sexual myths. J Anatolian Nurs Health.2013;16, 96-102.
  • 29. Yılmaz M, Karataş B. Opinions of student nurses on sexual myths; A phenomenological study. Sexuality and Disability.2018;23(3):277-289.
  • 30. Oğur P, Utkualp N, Aydınoğlu N. Sexuality-related beliefs of the students of a school of health. Sürekli Tedavi ve Eğitim Derneği.2016;25:13-21.
  • 31. Vefikuluçay Yılmaz D, Güner Emül T, Uzel A , Değirmenci F, Buldum A, Aksu A , Aksoy A. Determination of Nursing Students’ Sexual Myths. Arch Health Sci Res.2020;7(1): 8-14.
  • 32. Ashcraft AM, Murray PJ. Talking to parents about adolescent sexuality. Pediatric Clinics.2017;64(2), 305-320.
  • 33. Dhami S, Sheikh A. The Muslim family: Predicament and promise. West. J. Med.2020;173(5):352–356.
  • 34. Pınar G, Doğan N, Ökdem Ş, Algıer L, Öksüz E. Özel bir üniversitede okuyan öğrencilerin cinsel sağlıkla ilgili bilgi tutum ve davranışları. Tıp Araştırmaları Dergisi.2009;7(2) :105 -113.
  • 35. Liu W, Edwards CP. Chinese Parents 'Knowledge , Attitudes , and Practices about Sexuality Education Faculty Publications , Department of Child, Chinese Parents' Knowledge , Attitudes , and Practices about Sexuality Education for Adolescents in the Family. Child, Youth, and Family Studies, Department of Faculty Publications, Department of Child, Youth, and Family Studies.2003;p.2-4.
  • 36. Erenoğlu R. Gazi üniversitesi öğrencilerinin töre-namus cinayetleri hakkındaki görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). 2008. Gazi Üniversitesi;Ankara.
  • 37. Gürsoy E, Özkan HA. Türkiye’de Üniversite Öğrencilerinin Kadına İlişkin “ Namus ” Algısı. Psikiyatr Hemşireliği Dergisi.2008;5(3):149–59.
  • 38. Pınar G, Taşkın L, Eroğlu K. Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Hemşirelik Dergisi.2008;15(1):47–57.
  • 39. Bersamin M, Todd M, Fisher DA, Hill DL, Grube JW, Walker S. Parenting practices and adolescent sexual behavior: A longitudinal study. Journal of Marriage and Family.2008;70(1): 97-112.
  • 40. Creel LC, Perry RJ. Improving the quality of reproductive health care for young people. New Perspectives on Quality of Care.2002;4:1-8.
  • 41. Poroy A. Antik çağdan günümüze Avrupa'da cinsellik tarihi. 1.Baskı, İstanbul:Dharma Yayınları.2010;p:85-89.
  • 42. Bell A, Bray L. The knowledge and attitudes of student nurses towards patients with sexually transmitted infections: Exploring changes to the curriculum. Nurse Education in Practice.2014;14(5), 512-17.
  • 43. Sung SC, Huang HC, Lin MH. Relationship between the knowledge, attitude, and self-efficacy on sexual health care for nursing students. Journal of Professional Nursing.2015;31(3):254-26
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ece Alagöz 0000-0002-4913-0944

Sevcan Karataş 0000-0003-0247-3541

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

AMA Alagöz E, Karataş S. Hemşirelik Öğrencilerinin Anne Baba Tutumlarının Cinsel Mitlerle İlişkisi. JMS. Nisan 2021;2(2):56-63.