Amaç: Düşünce, entelektüel sürece dayalı yetenek gerektiren bir
süreçtir. Eleştiren düşünme, düşünce üzerine düşünmemizi sağlayan bir üst düşünme becerisidir. Hemşirelikte bu bağlamda eleştirel
düşünme; yönetim, karar verme, klinik yargı, profesyonel başarı ve
etkili iletişimi etkileyen önemli bir özelliktir. Hemşirelerin eleştirel
düşünme becerilerini klinik ortamda karar verme sürecinin her
aşamasında kullanmaları gerekir. Hemşirelik eğitimi sürecinde
eleştirel düşünme temelli verilen dersler, hemşirelerin rasyonel bir
şekilde karar vermelerine ve bakım verdikleri hastalara daha empatik yaklaşmalarına yardımcı olabilmektedir. Araştırmanın amacı,
hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin empati
kurma ve karar verme becerileri arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmaya, bir vakıf üniversitesinde eğitim
gören ve eleştirel düşünme eğitimi almış olan (n=149) öğrenciler
dahil edilmiştir. Araştırmada Demografik Bilgi Formu, California
Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (CCTD), Empatik Beceri Ölçeği
(EBÖ), Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ) ve Melbourne Karar Verme
Stilleri Ölçeği (MKCSÖ) kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre; eleştirel düşünme becerilerinin empatik beceri, empatik eğilim ve karar verme becerileri üzerinde önemli ölçüde ilişkisi olduğunu doğrular niteliktedir (p<0.001).
Tartışma ve Sonuç: Hemşirelik eğitiminde eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi karar verme süreci ve empatik eğilim gösterme becerisi ile ilişkilidir ve eleştirel düşünme dersinin bu veriler
doğrultusunda ele alınması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 3 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2 |