Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ FARKINDALIK DURUMLARININ ANKSİYETE DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 17 - 28, 30.01.2025

Öz

Amaç: Bu araştırıma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin küresel iklim değişikliğine yönelik farkındalık durumlarının anksiyete düzeyleri üzerine etkisinin incelenmesi amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini İstanbul’da bulunan bir vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümünde öğrenim gören 177 öğrenci oluşturdu. Veriler katılımcılardan yüz yüze toplandı. Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalık Ölçeği ve İklim Değişikliği Anksiyetesi Ölçeği kullanıldı. Elde edilen veriler SPSS 22 istatistik programı ile analiz edildi. Verilerin analizinde istatistik metodları (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) kullanıldı.
Bulgular: Araştırmada, hemşirelik bölümü öğrencilerinin İklim Değişikliği Anksiyetesi Ölçeği toplam puan ortalamasının 22,42±9,14 ve Küresel İklim Değişikliğine Yönelik Farkındalık Ölçeği toplam puan ortalamasının 22,45±8,8 olduğu belirlendi. Katılımcıların %67,2’sinin küresel küresel iklim değişikliği hakkında bilgi sahibi olduğu, %79,5’inin küresel iklim değişikliği nedeniyle geleceğinden endişe ettiği, %65’inin küresel iklim değişikliği nedeniyle ruh sağlığının kötü yönde etkilendiği ve %53,7’sinin iklimdeki değişlikler nedeniyle korku, güçsüzlük, öfke ve tükenmişlik gibi duygular hissettiği belirlendi.
Sonuç: Araştırmada, hemşirelik bölümü öğrencilerinin büyük çoğunluğunun küresel iklim değişikliği konusunda bilgi sahibi olduğu, iklim değişikliğinin öğrencilerin ruh sağlığı üzerinde olumsuz etkiler oluşturduğu ve birçok katılımcının iklim değişikliğine bağlı olarak geleceğe yönelik kaygı ve korku hissettiği belirlenmiştir. Bu çalışma, hemşirelik bölümü öğrencilerinin iklim krizi farkındalığının anksiyete düzeyleri üzerindeki etkisine dair önemli bulgular sağlamaktadır. Geleceğin sağlık profesyonelleri olan hemşirelik bölümü öğrencilerinin iklim krizinin sağlık üzerindeki etkilerine dair farkındalıklarını artırmaya ve anksiyete düzeylerini azaltmaya yönelik eğitim ve müdahalelerin planlanması önerilmektedir.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • 1. Ojala M. Hope and climate-change engagement from a psychological perspective. Curr Opin Psychol. 2023;49:101514. doi:10.1016/j.copsyc. 2022.101514
  • 2. Lawrance LE, Jennings N, Kioupi V, Thompson R, Diffey J, Vercammen A. Psychological responses, mental health, and sense of agency for the dual challenges of climate change and the COVID-19 pandemic in young people in the UK: an online survey study. Lancet Planet Health. 2022;6(9):726-738.
  • 3. United Nations. Goal 13: Take urgent action to combat climate change and its impacts. Published 2023. Accessed May 10, 2023. https://www. un.org/sustainabledevelopment/climate-change/
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ruh Sağlığı Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arzu Dikici 0000-0003-0077-9264

Murat Ekinci 0009-0009-8807-4146

Furkan Öz 0009-0006-2220-3716

Melikenur Kamit 0009-0007-2064-6190

Rojbin Akcan 0009-0000-8005-0822

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2024
Kabul Tarihi 24 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

AMA Dikici A, Ekinci M, Öz F, Kamit M, Akcan R. HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ FARKINDALIK DURUMLARININ ANKSİYETE DÜZEYLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. JMS. Ocak 2025;6(1):17-28.