Makams have appeared in different shapes in different schools. One of these schools is Arel-Ezgi-Uzdilek. In this school, makams have been classified in different ways. Shed makams are one of these classifications. It has been observed that there is no consensus among the theorists of the Arel-Ezgi-Uzdilek school regarding shed makams. This study aims to clarify whether the şedaraban and suzidil makams, which are considered to be sheds of the zirgüleli hicaz makam, are indeed shed makams. Three works recommended by the theorists of the Arel-Ezgi-Uzdilek school for the examination of the aforementioned makams have been identified. Then, based on the idea that the şedaraban and suzidil makams are sheds of the zirgüleli hicaz makam, these works were transposed to the dügâh note, which is the tonic note of the zirgüleli hicaz makam, and rewritten in the mus2 notation program. The distribution of the tones on the dügâh scale was determined, and their averages were presented in graphs and their percentages in tables. The works in the zirgüleli hicaz, şedaraban, and suzidil makams were analyzed and interpreted both individually and comparatively. Based on the data obtained, it was concluded that the şedaraban and suzidil makams have distinct identities and are not sheds of the zirgüleli hicaz makam.
Makamlar farklı okullarda farklı biçimlerde karşımıza çıkmaktadır. Bu okullardan biri de Arel-Ezgi-Uzdilek’tir. Bu okulda makamlar farklı sınıflandırmalara tabi tutulmuştur. Şed makamlar da bu sınıflardan biridir. Şed makamlar konusunda Arel-Ezgi-Uzdilek okulu kuramcıları arasında bir fikir birliği olmadığı görülmüştür. Bu çalışmada, zirgüleli hicaz makamının şedleri arasında sayılan şedaraban ve suzidil makamlarının birer şed makam olup olmadığı konusuna açıklık getirilmesi amaçlanmıştır. Arel-Ezgi-Uzdilek okulu kuramcılarının, anılan makamlar için incelenmesini en çok tavsiye ettiği üçer eser tespit edilmiştir. Ardından bu eserler, şedaraban ve suzidil makamlarının zirgüleli hicaz makamının birer şeddi oldukları fikrinden hareketle, zirgüleli hicaz makamının kararı olan dügâh perdesi üzerine göçürülerek mus2 nota yazım programında yeniden yazılmıştır. Dügâh perdesi üzerinde eserlerin perde dağılımları tespit edilerek ortalamaları grafiklerle, yüzdeleri tablolarla verilmiştir. Zirgüleli hicaz, şedaraban ve suzidil makamlarındaki eserler kendi içinde ve karşılaştırmalı olarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen veriler ışığında, şedaraban ve suzidil makamlarının farklı kimlikler taşıdığı ve zirgüleli hicaz makamının birer şeddi olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışma etik kurul onayı gerektirmemektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Müzik Teorileri |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 1 Eylül 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 6 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |