Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜNÜMÜZ POPÜLİZMİNDE TÜRK MÜZİĞİ DİNLEYİCİSİNİN KORUNMASI VE GELENEĞİN AKTARILMASI: YÖNTEMLER VE YAKLAŞIMLAR

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 35 - 47, 20.03.2024
https://doi.org/10.51576/ymd.1447374

Öz

Günümüzde popüler müziğin etkin olduğu müzik piyasasında, geleneksel Türk müziği ve makamlarının korunması, yaşatılması ve temelinde yer edinmiş düşünce yapısı ile kuşaktan kuşağa aktarılması büyük önem teşkil etmektedir. Bu bildiri, geleneksel Türk müziği dinleyici kitlesinin korunması ve bu zengin müzikal mirasın gelecek nesillere aktarılması için yeni yöntemler ve yaklaşımlar sunmayı amaçlamaktadır. Günümüz popülizminin etkisi altında, geleneksel müziğimizin nasıl bir evrim geçirebileceği, gelişen ve değişen teknolojinin bir parçası olma durumu ile modern dünyada nasıl bir yer edinebileceği ve yeni yaklaşımlar açısından varmak istenilen yöntemler üzerine odaklanılacaktır. Bu bağlamda, geleneksel Türk müziğinin sadece geçmişin bir yankısı olarak değil, aynı zamanda sürekli gelişen ve dönüşen bir kültürel ifade biçimi olarak nasıl korunabileceği ve geliştirilebileceği üzerinde durulacaktır. Yeni medya platformlarının ve dijital teknolojilerin bu müziği daha geniş bir kitleye ulaştırma potansiyeli, geleneksel müziğimizin çağdaş dünyada nasıl bir konum edinebileceğinin anahtarını sunmaktadır. Ayrıca, eğitim sistemlerinde geleneksel müziğe daha fazla yer verilmesi, genç nesillerin bu müzikle organik bir bağ kurmasını sağlayacak ve kültürel mirasımızın sürdürülebilir bir şekilde aktarılmasına katkıda bulunacaktır. Sonuç olarak, geleneksel Türk müziği ve makamlarının gelecek nesillere aktarılması, bu zengin kültürel mirasın modern dünya ile uyum içinde nasıl evrilebileceği, teknoloji ile nasıl bütünleşebileceği ve yenilikçi yaklaşımlarla nasıl canlı tutulabileceği üzerine stratejik düşünceler gerektirmektedir. Bu süreç hem müzikal mirasımızın korunmasını hem de geleneksel müziğimizin global bir perspektifte yeniden şekillendirilmesini sağlayacak yenilikçi ve kapsayıcı yöntemlerin keşfedilmesini zorunlu kılmaktadır.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2014). Kültür Endüstrisi / Kültür Yönetimi (B.O. Doğan, Çev.) İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, Thedor.W. (2016). Negatif Diyalektik. çev. Şeyda Öztürk, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Alemdar K., & Erdoğan İ. (1994). Popüler Kültür ve İletişim, İstanbul: Ümit Yayınları.
  • Atiker, E. (1998). Modernizm ve Kitle Toplumu. Vadi Yayınları, Ankara.
  • Aytimur, R. G. (2019). Theodor Adorno ve Walter Benjamin’de Sanat Eserinin Doğası, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe (Sistematik Felsefe ve Mantık) Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi Ankara.
  • Aytimur, R. G. (2017), Müzik Eğitiminde Sistematik Düşüncenin ve Felsefi Yaklaşımların Müzik Eğitimi Anabilim Dallarındaki Öğrenciler Düzeyinde İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Örneği Doktora Tezi, Ankara.
  • Barnard, M. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Çev. Güliz Korkmaz. Ütopya, İstanbul.
  • Dominic S. (1995). An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, London.
  • Krogh, T. (1999). Frankfurt Okulunun Kültür Analizi. Medya İktidar İdeoloji, (Der: Mehmet Küçük), Ankara.
  • Oktay, A. (2002). Türkiye’de Popüler Kültür, Everest Yayınları, İstanbul.
  • Özbek, M. (2002). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, Ankara.
  • Özdemirci, A. (2004). Popüler Kültür, Tüketim Psikolojisi ve İmaj Yönetimi: Türkiye (1950-1980). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim Organizasyon Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Swingewood, A. (1996). Kitle Kültürü Efsanesi. (Çev. Aykut Kansu). Bilim ve Sanat Wayne, M. (2018). Yeni Başlayanlar İçin Kapital. Çev. Ümit Şensesen. İstanbul: Yordam Kitap Yayınları, Ankara.

PROTECTING TURKISH MUSIC LISTENERS AND TRANSMITTING THE TRADITION IN TODAY'S POPILISM: METHODS AND APPROACHES

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 35 - 47, 20.03.2024
https://doi.org/10.51576/ymd.1447374

Öz

In the current music market, where popular music predominates, the preservation, sustenance, and intergenerational transmission of traditional Turkish music and its foundational makams are of paramount importance. This paper aims to introduce new methods and approaches for safeguarding the audience of traditional Turkish music and ensuring the transmission of this rich musical heritage to future generations. Under the influence of contemporary populism, this document will focus on how our traditional music can evolve, integrate with advancing and changing technology, find its place in the modern world, and the methods desired for these new approaches. In this context, it will be discussed how traditional Turkish music can be preserved and developed not merely as an echo of the past but as a continuously evolving and transforming cultural expression. The potential of new media platforms and digital technologies to reach a broader audience presents a key to positioning our traditional music in the contemporary world. Furthermore, allocating more space for traditional music within educational systems will enable younger generations to form an organic connection with this music, contributing to the sustainable transmission of our cultural heritage. In conclusion, the transmission of traditional Turkish music and makams to future generations requires strategic thinking on how this rich cultural heritage can evolve in harmony with the modern world, integrate with technology, and be kept alive through innovative approaches. This process necessitates the discovery of innovative and inclusive methods that will not only preserve our musical heritage but also reshape our traditional music from a global perspective.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2014). Kültür Endüstrisi / Kültür Yönetimi (B.O. Doğan, Çev.) İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Adorno, Thedor.W. (2016). Negatif Diyalektik. çev. Şeyda Öztürk, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Alemdar K., & Erdoğan İ. (1994). Popüler Kültür ve İletişim, İstanbul: Ümit Yayınları.
  • Atiker, E. (1998). Modernizm ve Kitle Toplumu. Vadi Yayınları, Ankara.
  • Aytimur, R. G. (2019). Theodor Adorno ve Walter Benjamin’de Sanat Eserinin Doğası, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe (Sistematik Felsefe ve Mantık) Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi Ankara.
  • Aytimur, R. G. (2017), Müzik Eğitiminde Sistematik Düşüncenin ve Felsefi Yaklaşımların Müzik Eğitimi Anabilim Dallarındaki Öğrenciler Düzeyinde İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Örneği Doktora Tezi, Ankara.
  • Barnard, M. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Çev. Güliz Korkmaz. Ütopya, İstanbul.
  • Dominic S. (1995). An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, London.
  • Krogh, T. (1999). Frankfurt Okulunun Kültür Analizi. Medya İktidar İdeoloji, (Der: Mehmet Küçük), Ankara.
  • Oktay, A. (2002). Türkiye’de Popüler Kültür, Everest Yayınları, İstanbul.
  • Özbek, M. (2002). Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İletişim Yayınları, Ankara.
  • Özdemirci, A. (2004). Popüler Kültür, Tüketim Psikolojisi ve İmaj Yönetimi: Türkiye (1950-1980). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yönetim Organizasyon Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Swingewood, A. (1996). Kitle Kültürü Efsanesi. (Çev. Aykut Kansu). Bilim ve Sanat Wayne, M. (2018). Yeni Başlayanlar İçin Kapital. Çev. Ümit Şensesen. İstanbul: Yordam Kitap Yayınları, Ankara.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzikoloji ve Etnomüzikoloji, Türk Halk Müziğinde Yorumculuk, Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Turgay Akdağoğlu 0000-0002-9375-2089

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2024
Kabul Tarihi 13 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akdağoğlu, T. (2024). GÜNÜMÜZ POPÜLİZMİNDE TÜRK MÜZİĞİ DİNLEYİCİSİNİN KORUNMASI VE GELENEĞİN AKTARILMASI: YÖNTEMLER VE YAKLAŞIMLAR. Yegah Müzikoloji Dergisi, 7(1), 35-47. https://doi.org/10.51576/ymd.1447374