ÖZ
Bu araştırma, Türk Halk Müziği (THM) Repertuvarı dersinde öğretilen eserlerde bulunması gereken hususları uzman görüşleri doğrultusunda belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma, Devlet Konservatuvarları, Güzel Sanatlar Fakülteleri ve Müzik ve Sahne Sanatları Fakültelerinde görev yapan 15 alan uzmanı ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmış, veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış ve betimsel analizle çözümlenmiştir. Bulgular, dersin üniversitelerde ikinci sınıftan itibaren, haftada iki saat ve altı dönem boyunca verilmesi gerektiğini ortaya koymuştur. Ayrıca repertuvarda basit makamlardan şed ve bileşik makamlara, basit usullerden karma usullere geçişin esas alınması; öğretim yaklaşımının hem makam/ayak hem de usul merkezli olması gerektiği vurgulanmıştır. Ses genişliğinin bir oktavdan başlayarak kademeli biçimde artırılması gerektiği, tüm düzeylerde yöresel formlara yer verilmesinin önemli olduğu, repertuvarın ise TRT arşivindeki eserler ile farklı yörelere özgü türküleri kapsaması gerektiği belirlenmiştir. Sonuç olarak, çalışma THM Repertuvarı dersine yönelik standartların belirlenmesine katkı sağlamakta ve ileride geliştirilecek programlar için ihtiyaç analizi niteliği taşımaktadır.
TÜRK HALK MÜZİĞİ REPERTUVAR KONSERVATUVAR EĞİTİMİ NİTEL ARAŞTIRMA İHTİYAÇ ANALİZİ
This study aims to determine the essential criteria for the pieces taught in the Turkish Folk Music (TFM) Repertoire course based on expert opinions. The research was conducted with 15 specialists working in State Conservatories, Faculties of Fine Arts, and Faculties of Music and Performing Arts. Employing a case study design within the qualitative research paradigm, data were collected through semi-structured interviews and analyzed via descriptive analysis. Findings indicate that the course should begin in the second year of undergraduate education, be taught for six semesters, and be allocated two hours per week. The repertoire should progress from simple maqams to shad and compound maqams and from simple rhythmic patterns (usul) to mixed rhythmic patterns. The teaching approach should combine makam/foot and rhythmic structures. Vocal ranges should start within one octave and expand gradually, while all levels should incorporate diverse regional forms such as deyiş, ağıt, bozlak, and oyun havası. Experts emphasized that the repertoire should primarily consist of works from the TRT archives alongside folk songs representing different regions. Overall, the study contributes to defining standards for teaching the TFM Repertoire course and provides a needs analysis to guide future curriculum development.
TURKİSH FOLK MUSİC REPERTOİRE CONSERVATORY EDUCATİON QUALİTATİVE RESEARCH NEEDS ANALYSİS
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Müzik Eğitimi, Türk Halk Müziğinde Yorumculuk |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 8 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 4 |