Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 87 - 96, 09.08.2022

Öz

Amaç: Bu çalışma hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilerde Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik tutum
ve memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı olarak planan bu çalışma 20.08.2020-30.12.2020 tarihleri arasında Batman Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ile Yozgat Bozok Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesinde uzaktan eğitim ile ders
gören Hemşirelik Bölümü okuyan n=273 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma verileri sosyo-demografik bilgi formu,
“Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği”, “Öğrenci Memnuniyet Düzeyi Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya %72,8’si kız, %27,1 erkek olmak üzere toplam 273 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin %90,8 uzaktan
eğitim hakkında bilgisi olduğu, %75,8 akıllı telefon, %24,2 bilgisayar ile uzaktan eğitime katıldıklarını, öğrencilerin %80’nin
uzaktan eğitimle derslerin verilmesinin yeterli ve etkili bulmadıklarını, %72,9 uzaktan eğitimin avantajlı olduğunu
belirtmiştir. Öğrenciler, uzaktan eğitimi avantajlı görmekte ve çoğu öğrencinin uzaktan eğitime karşı olumlu bir tutumu olsa
da (p<0,05), öğrencilerin %69,6’sı hemşirelik eğitiminde uzaktan eğitimin etkili ve yeterli olmadığını belirtmiştir.
Sonuç: Covid-19 pandemi sürecinde eğitim sürekliliğini sağlamak için kullanılan uzaktan eğitim sistemi üniversitelerin alt
yapı yetersizliği, internet erişim kısıtlılığı, ekonomik nedenler gibi birçok faktörden etkilendiği görülmüştür. Hemşirelik
bölümü gibi mesleki uygulama gerektiren alanlarında yaşanabilecek yetersizlik ortadan kaldırılması için ilerleyen süreç
içerisinde yüz yüze telafi eğitimlerinin yapılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Uzaktan Eğitim, Hemşirelik, Pandemi Süreci.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • 1. Karadağ E, Yücel C. Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 2020;10(2):181-192. 2. Eygü H, Karaman S, Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma, Sosyal bilimler, 2013;3(1):14-17.
  • 3. Bayram M, Peker A.T, Aka S.T, Vural M. Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2019;4(3):330-345.
  • 4. Haznedar Ö, Üniversite Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Becerilerinin ve E-Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, 2012.
  • 5. Öztürk D. Web Destekli Öğretimin Hemşirelik Eğitiminde Kullanılmasının Önemi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2014;30(2):79-87.
  • 6. Öztürk D. Uzaktan Eǧitime Hemşirelik Eǧitimi Penceresinden Bir Bakış, Anadolu Hemşirelik ve Saǧlık Bilimleri Dergisi, 2015;18:3.
  • 7. Gülbahar Y. E-Öğrenme Ortamlarında Katılımcıların Hazır Bulunuşluk ve Memnuniyet Düzeylerinin Ölçülmesi için Ölçek Geliştirme Çalışması Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2012;45(2):119-137.
  • 8. Ağır F, Gür H, Okçu A. Uzaktan Eğitime Karşı Tutum Ölçeği Geliştirmesine Yönelik Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 2007; 3(2):128-139.
  • 9. lgaz H. Uzaktan Eğitimde Teknoloji Kabulünün ve Topluluk Hissinin Öğrenen Memnuniyetine Katkısı, Hacettepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • 10. Baykal Ü, Sokmen S, Korkmaz Ş, Akgün E. Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği” Geliştirme Çalışması, i.0.F.N.H.Y.0 Hemşirelik Dergisi, 2022;XII(49):3-8.
  • 11. Şenyuva E. Hemşirelerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitim Teknolojileri Kuram ve Uygulama, 2013;3(2):23-41.
  • 12. Kızıltepe K.S, Kurtgöz A. Hemşirelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisi Sürecinde Aldıkları Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2020;13(74):559-566.
  • 13. Arslan R, Bircan H, Eleroğlu H. Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi Örneği, S.C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2019;20(2):8-10.
  • 14. Fidan M, Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları ve Epistemolojik İnançları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2016;31(3):536-550.
  • 15. Sanders D.W. Morrison-Shetlar A.I., Student attitudes toward web-enhanced instruction in an introductory biology course. Journal of Research on computing in Education, 2001;33(3):251-262.
  • 16. Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 2019;(4):4–9.
  • 17. Süt H.K, Küçükkaya B. Hemsirelik Bölümü Ögrencilerinin Uzaktan Egitime Iliskin Görüsleri, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2016;13(3):235-243.
  • 18. Taşocak G, Kaya H, Şenyuva E, Işık B, Bodur G. Relationship between nursing students’ views about web-based patient education course and anxiety in Turkey. Turkish Online Journal of Distance Education, 2014;15(3):197-214.
  • 19. Wang C, Cheng Z, Yue X.-G, McAleer M. Risk Management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 2020;13(2):36.
  • 20. Boz B, Kurubacak G. Hemşire öğrenenler için uzaktan eğitim tasarımı. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;12(3):77-83.
  • 21. Korkmaz Ö, Çakır R, Tan S.S. Öğrencilerin E-öğrenmeye Hazır Bulunuşluk ve Memnuniyet Düzeylerinin Akademik Başarıya Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2015;16(3):219-241

THE RELATIONSHIP BETWEEN NURSING STUDENTS' ATTITUDES TO DISTANCE EDUCATION IN THE COVID-19 PANDEMIC PROCESS AND THEIR SATISFACTION LEVELS

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 87 - 96, 09.08.2022

Öz

Aim: This study was conducted to determine the attitudes and satisfaction levels of students studying in the nursing department towards distance education during the Covid-19 pandemic process.
Method: This cross-sectional descriptive study was conducted with 273 students studying at the Department of Nursing at Batman University Faculty of Health Sciences and Yozgat Bozok University Faculty of Health Sciences between 20.08.2020 and 30.12.2020. Study data were collected using socio-demographic information form, "Attitude Scale Towards Distance Education", "Student Satisfaction Level Scale".
Results: A total of 273 students, 72.8% female and 27.1% male, participated in the study. 90.8% of the students have knowledge about distance education, 75.8% of them participated in distance education with a smart phone, 24.2% of them participated in distance education, 80% of the students did not find it sufficient and effective to teach via distance education, 72.9% said that distance education was advantageous. stated. Students see distance education as advantageous and although most students have a positive attitude towards distance education (p<0.05), 69.6% of students stated that distance education is not effective and sufficient in nursing education.
Conclusion: It has been seen that the distance education system used to ensure the continuity of education during the Covid-19 pandemic process has been affected by many factors such as inadequacy of infrastructure, internet access restriction, and economic reasons. Nursing department eliminate the inadequacies that may occur in areas such as vocational applications requiring removal for advancing the process in making face-to-face training compensation is recommended.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Karadağ E, Yücel C. Yeni Tip Koronavirüs Pandemisi Döneminde Üniversitelerde Uzaktan Eğitim: Lisans Öğrencileri Kapsamında Bir Değerlendirme Çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 2020;10(2):181-192. 2. Eygü H, Karaman S, Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma, Sosyal bilimler, 2013;3(1):14-17.
  • 3. Bayram M, Peker A.T, Aka S.T, Vural M. Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2019;4(3):330-345.
  • 4. Haznedar Ö, Üniversite Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Becerilerinin ve E-Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, 2012.
  • 5. Öztürk D. Web Destekli Öğretimin Hemşirelik Eğitiminde Kullanılmasının Önemi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2014;30(2):79-87.
  • 6. Öztürk D. Uzaktan Eǧitime Hemşirelik Eǧitimi Penceresinden Bir Bakış, Anadolu Hemşirelik ve Saǧlık Bilimleri Dergisi, 2015;18:3.
  • 7. Gülbahar Y. E-Öğrenme Ortamlarında Katılımcıların Hazır Bulunuşluk ve Memnuniyet Düzeylerinin Ölçülmesi için Ölçek Geliştirme Çalışması Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2012;45(2):119-137.
  • 8. Ağır F, Gür H, Okçu A. Uzaktan Eğitime Karşı Tutum Ölçeği Geliştirmesine Yönelik Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 2007; 3(2):128-139.
  • 9. lgaz H. Uzaktan Eğitimde Teknoloji Kabulünün ve Topluluk Hissinin Öğrenen Memnuniyetine Katkısı, Hacettepe Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2008.
  • 10. Baykal Ü, Sokmen S, Korkmaz Ş, Akgün E. Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği” Geliştirme Çalışması, i.0.F.N.H.Y.0 Hemşirelik Dergisi, 2022;XII(49):3-8.
  • 11. Şenyuva E. Hemşirelerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitim Teknolojileri Kuram ve Uygulama, 2013;3(2):23-41.
  • 12. Kızıltepe K.S, Kurtgöz A. Hemşirelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisi Sürecinde Aldıkları Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşlerinin Belirlenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2020;13(74):559-566.
  • 13. Arslan R, Bircan H, Eleroğlu H. Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Cumhuriyet Üniversitesi Örneği, S.C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2019;20(2):8-10.
  • 14. Fidan M, Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları ve Epistemolojik İnançları, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,2016;31(3):536-550.
  • 15. Sanders D.W. Morrison-Shetlar A.I., Student attitudes toward web-enhanced instruction in an introductory biology course. Journal of Research on computing in Education, 2001;33(3):251-262.
  • 16. Sahu P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 2019;(4):4–9.
  • 17. Süt H.K, Küçükkaya B. Hemsirelik Bölümü Ögrencilerinin Uzaktan Egitime Iliskin Görüsleri, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2016;13(3):235-243.
  • 18. Taşocak G, Kaya H, Şenyuva E, Işık B, Bodur G. Relationship between nursing students’ views about web-based patient education course and anxiety in Turkey. Turkish Online Journal of Distance Education, 2014;15(3):197-214.
  • 19. Wang C, Cheng Z, Yue X.-G, McAleer M. Risk Management of COVID-19 by universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 2020;13(2):36.
  • 20. Boz B, Kurubacak G. Hemşire öğrenenler için uzaktan eğitim tasarımı. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008;12(3):77-83.
  • 21. Korkmaz Ö, Çakır R, Tan S.S. Öğrencilerin E-öğrenmeye Hazır Bulunuşluk ve Memnuniyet Düzeylerinin Akademik Başarıya Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 2015;16(3):219-241
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şahide Akbulut 0000-0002-3551-7873

Rukiye Höbek Akarsu 0000-0002-3476-0740

Özlem Şahan 0000-0002-3340-3186

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 9 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akbulut, Ş., Höbek Akarsu, R., & Şahan, Ö. (2022). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 87-96.
AMA Akbulut Ş, Höbek Akarsu R, Şahan Ö. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. Ağustos 2022;3(2):87-96.
Chicago Akbulut, Şahide, Rukiye Höbek Akarsu, ve Özlem Şahan. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3, sy. 2 (Ağustos 2022): 87-96.
EndNote Akbulut Ş, Höbek Akarsu R, Şahan Ö (01 Ağustos 2022) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3 2 87–96.
IEEE Ş. Akbulut, R. Höbek Akarsu, ve Ö. Şahan, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”, YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 87–96, 2022.
ISNAD Akbulut, Şahide vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3/2 (Ağustos 2022), 87-96.
JAMA Akbulut Ş, Höbek Akarsu R, Şahan Ö. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022;3:87–96.
MLA Akbulut, Şahide vd. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, 2022, ss. 87-96.
Vancouver Akbulut Ş, Höbek Akarsu R, Şahan Ö. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK TUTUMLARI İLE MEMNUNİYET DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2022;3(2):87-96.