Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Nursing Students' Self-Directed Learning Skills on Their Views on Distance Education

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 89 - 98, 21.03.2025

Öz

Objective: This study was conducted to determine the effect of nursing students' self-directed learning skills on their views on distance education.
Method: The study was conducted as a descriptive and correlational research with 280 students. The data were collected by using the Student Information Form, the Self-Directed Learning Skills Scale and the Views on Distance Education Scale. The study data were evaluated in the IBM SPSS Statistics 21.0 program. The p<0.05 value was taken as a reference for statistical significance.
Results: It was determined that the students' Views on Distance Education Scale total score averages were 49.80±10.41, and the Self-Directed Learning Skills Scale total score averages were 84.42±13.6. it was determined that the Self-Directed Learning Skills Scale total mean score averages differed statistically significantly according to the graduated high school (p<0,05). In addition to, it was determined that the total score averages of the Views on Distance Education Scale differed statistically significantly in terms of class, graduated high school, the device used during distance education and the type of education preference (p<0.05). There was no relationship between students' self-directed learning skills total score and views on distance education total score (p>0.05).
Conclusion: It was determined that the students' views on distance education were at a moderate level, and their self-directed learning skills were above the medium level. Considering that many courses are still conducted with distance education, it is thought that students' self-directed learning skills should be increased.

Kaynakça

  • World Health Organization. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report-51. World Health Organization; March 11, 2020. Erişim Adresi: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10. Erişim Tarihi: 20 Temmuz 2024
  • Telli Yamamoto G, Altun D. Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2020; 3(1): 25-34. https://doi.org/ 10.26701/uad.711110
  • 2020 Eğitim Öğretim Yılı Hemşirelik Eğitimine İlişkin Türk Hemşireler Derneği ve Hemşirelik Eğitimi Derneğinin Görüş ve Önerileri, Eylül 2020. Erişim adresi http://hemed.org.tr/dosyalar/pdf/2020-thd-hemed-2020-2021-guz-hemsirelik.pdf Erişim Tarihi 20 Mayıs 2021.
  • Akyürek Mİ. Uzaktan eğitim: Bir alanyazin taramasi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2020; 4(1): 1-9.
  • Özbay Ö. Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015; (5): 376-394
  • Yılmazsoy B, Kahraman M. Uzaktan eğitimde sosyal ağlar ve öğreticinin etkinliği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2018; 4(2): 5-9.
  • Knowles, MS. Self-directed learning: A guide for learners and teachers. Cambridge: Englewood Cliffs; 1975.
  • Kahyaoğlu Süt H, Küçükkaya B. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 2016; 13(3): 235-243.
  • Özbay Ö, Çınar S. Views of nursing students on distance education. Educcon; 12 December 2020.
  • Keskin M, Özer Kaya D. COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2020; 5(2): 59-67.
  • Durgun H, Can T, Avcı AB, Kalyoncuoğlu B. Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2021; 14(2):141-147.
  • Kürtüncü M, Kurt A. COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2020; 7(5): 66-77
  • Keskin Kızıltepe S, Kurtgöz A. Hemşirelik öğrencilerinin covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Journal of International Social Research, 2020; 13(74).
  • Sümen A, Evgin D. Hemşirelik öğrencilerin öz-yönetimli öğrenme düzeyleri ve uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2022; 8(1): 45-56.
  • Aşkın Tekkol İ, Demirel M. Öz-yönetimli öğrenme becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 2018; 9(2): 85-100
  • Yıldırım S, Yıldırım G, Çelik E, Karaman S. Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2014; 3(3): 365-370.
  • Andsoy II., Güngör T, Bayburtluoğlu T, Yaman S. Karabük üniversitesi sağlık yüksekokulu birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim sistemine ilişkin düşünceleri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 2012; 4(2): 66-73. doi:10.30569.adiyamansaglik.967965
  • Çelik Eren D, Korkmaz M, Öz Yıldırım Ö, Aydın Avcı, İ. Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutum ve memnuniyet düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2021; 24(2): 246-254. https://doi.org/10.17049/ataunihem.862820
  • Sarı T, Nayır F. Challenges in distance education during the (Covid-19) pandemic period. Qualitative Research in Education, 2020; 9(3): 328-360
  • Şener Y, Şener Taplak A, Höbek Akarsu R. COVID-19 pandemisi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye yönelik görüş ve tutumları. Sağlık Bilimlerinde Değer, 2022; 12(1): 137-146.
  • He L, Yang N, Xu L, Ping F, Li W, Sun Q, Zu H, Zhang H. Synchronous distance education vs traditional education for health science students: A systematic review and meta‐analysis. Medical Education, 2021; 55(3): 293-308.
  • Karaaslan, M. M., Çelik, İ., Kurt, Ş., Yavuz, A. Y., & Bektaş, M. (2022). Undergraduate nursing students' experiences of distance education during the COVID-19 pandemic. Journal of Professional Nursing, 2022; 38: 74-82.
  • Yılmazsoy B, Kahraman M. Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 2019; 12(2): 783-818.
  • Nazarianpirdosti M, Janatolmakan M, Andayeshgar B, Khatony A. Evaluation of self-directed learning in nursing students: A systematic review and meta-analysis. Education Research International, 2021: 1-8.

Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 89 - 98, 21.03.2025

Öz

Amaç: Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin öz yönetimli öğrenme becerisinin uzaktan eğitime yönelik görüşlerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipteki bu araştırmaya 280 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Öğrenci Tanıtım Formu, Öz-Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği ve Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler Ölçeği kullanılarak yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler IBM SPSS Statistics 21.0 istatistik paket programında değerlendirilmiştir. p<0.05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler Ölçeği toplam puan ortalamalarının 49,80±10,41 olduğu ve Öz Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği toplam puan ortalamalarının ise 84,42±13,6 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin mezun olunan liseye göre Öz Yönetimli Öğrenme Becerileri Ölçeği toplam puan ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı şekilde farklılık gösterdiği saptanmıştır (p<0,05). Ayrıca sınıf, mezun olunan lise, uzaktan eğitim sırasında kullanılan cihaz ve eğitim şekli tercihi açısından Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler Ölçeği toplam puan ortalamalarının istatistiksel olarak anlamlı şekilde farklılık gösterdiği belirlenmiştir (p<0,05). Öğrencilerin öz yönetimli öğrenme becerileri toplam puanı ile uzaktan eğitime yönelik görüşler toplam puanı arasında ilişki saptanmamıştır (p>0.05).
Sonuç: Öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin orta düzeyde olduğu, Öz yönetimli öğrenme becerilerinin orta düzeyin üzerinde olduğu belirlenmiştir. Halen birçok dersin uzaktan eğitimle yürütüldüğü göz önünde bulundurulduğunda öğrencilerin öz yönetimli öğrenme becerilerinin artırılması gerektiği düşünülmektedir.

Teşekkür

Araştırmanın veri toplama sürecinde yardımcı olan öğrenci arkadaşlara ve çalışmaya katılan öğrencilere, ayrıca çalışma sürecindeki desteklerinden dolayı Doç. Dr. Sevda Korkut’ a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • World Health Organization. Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report-51. World Health Organization; March 11, 2020. Erişim Adresi: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10. Erişim Tarihi: 20 Temmuz 2024
  • Telli Yamamoto G, Altun D. Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2020; 3(1): 25-34. https://doi.org/ 10.26701/uad.711110
  • 2020 Eğitim Öğretim Yılı Hemşirelik Eğitimine İlişkin Türk Hemşireler Derneği ve Hemşirelik Eğitimi Derneğinin Görüş ve Önerileri, Eylül 2020. Erişim adresi http://hemed.org.tr/dosyalar/pdf/2020-thd-hemed-2020-2021-guz-hemsirelik.pdf Erişim Tarihi 20 Mayıs 2021.
  • Akyürek Mİ. Uzaktan eğitim: Bir alanyazin taramasi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2020; 4(1): 1-9.
  • Özbay Ö. Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015; (5): 376-394
  • Yılmazsoy B, Kahraman M. Uzaktan eğitimde sosyal ağlar ve öğreticinin etkinliği. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2018; 4(2): 5-9.
  • Knowles, MS. Self-directed learning: A guide for learners and teachers. Cambridge: Englewood Cliffs; 1975.
  • Kahyaoğlu Süt H, Küçükkaya B. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, 2016; 13(3): 235-243.
  • Özbay Ö, Çınar S. Views of nursing students on distance education. Educcon; 12 December 2020.
  • Keskin M, Özer Kaya D. COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2020; 5(2): 59-67.
  • Durgun H, Can T, Avcı AB, Kalyoncuoğlu B. Covid-19 sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri ve kaygı düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2021; 14(2):141-147.
  • Kürtüncü M, Kurt A. COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2020; 7(5): 66-77
  • Keskin Kızıltepe S, Kurtgöz A. Hemşirelik öğrencilerinin covid-19 pandemisi sürecinde aldıkları uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşlerinin belirlenmesi. Journal of International Social Research, 2020; 13(74).
  • Sümen A, Evgin D. Hemşirelik öğrencilerin öz-yönetimli öğrenme düzeyleri ve uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2022; 8(1): 45-56.
  • Aşkın Tekkol İ, Demirel M. Öz-yönetimli öğrenme becerileri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 2018; 9(2): 85-100
  • Yıldırım S, Yıldırım G, Çelik E, Karaman S. Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2014; 3(3): 365-370.
  • Andsoy II., Güngör T, Bayburtluoğlu T, Yaman S. Karabük üniversitesi sağlık yüksekokulu birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim sistemine ilişkin düşünceleri. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 2012; 4(2): 66-73. doi:10.30569.adiyamansaglik.967965
  • Çelik Eren D, Korkmaz M, Öz Yıldırım Ö, Aydın Avcı, İ. Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutum ve memnuniyet düzeyleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2021; 24(2): 246-254. https://doi.org/10.17049/ataunihem.862820
  • Sarı T, Nayır F. Challenges in distance education during the (Covid-19) pandemic period. Qualitative Research in Education, 2020; 9(3): 328-360
  • Şener Y, Şener Taplak A, Höbek Akarsu R. COVID-19 pandemisi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin çevrimiçi öğrenmeye yönelik görüş ve tutumları. Sağlık Bilimlerinde Değer, 2022; 12(1): 137-146.
  • He L, Yang N, Xu L, Ping F, Li W, Sun Q, Zu H, Zhang H. Synchronous distance education vs traditional education for health science students: A systematic review and meta‐analysis. Medical Education, 2021; 55(3): 293-308.
  • Karaaslan, M. M., Çelik, İ., Kurt, Ş., Yavuz, A. Y., & Bektaş, M. (2022). Undergraduate nursing students' experiences of distance education during the COVID-19 pandemic. Journal of Professional Nursing, 2022; 38: 74-82.
  • Yılmazsoy B, Kahraman M. Uzaktan eğitim öğrencilerinin öz-yönetimli öğrenme becerilerinin incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 2019; 12(2): 783-818.
  • Nazarianpirdosti M, Janatolmakan M, Andayeshgar B, Khatony A. Evaluation of self-directed learning in nursing students: A systematic review and meta-analysis. Education Research International, 2021: 1-8.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Esasları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Türkan Ülker

Betül Korkmaz 0009-0002-8263-878X

Mervenur Korucu 0009-0000-3111-1131

Yayımlanma Tarihi 21 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2023
Kabul Tarihi 13 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ülker, T., Korkmaz, B., & Korucu, M. (2025). Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(1), 89-98.
AMA Ülker T, Korkmaz B, Korucu M. Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. Mart 2025;6(1):89-98.
Chicago Ülker, Türkan, Betül Korkmaz, ve Mervenur Korucu. “Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6, sy. 1 (Mart 2025): 89-98.
EndNote Ülker T, Korkmaz B, Korucu M (01 Mart 2025) Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6 1 89–98.
IEEE T. Ülker, B. Korkmaz, ve M. Korucu, “Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi”, YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 89–98, 2025.
ISNAD Ülker, Türkan vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6/1 (Mart 2025), 89-98.
JAMA Ülker T, Korkmaz B, Korucu M. Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2025;6:89–98.
MLA Ülker, Türkan vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi”. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, 2025, ss. 89-98.
Vancouver Ülker T, Korkmaz B, Korucu M. Hemşirelik Öğrencilerinin Öz-Yönetimli Öğrenme Becerilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerine Etkisi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2025;6(1):89-98.