Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TELEVİZYON REKLAMLARININ ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2024, , 1 - 14, 16.03.2024
https://doi.org/10.51947/yonbil.1358755

Öz

Reklamların çocuklar üzerindeki etkileri karmaşık bir konudur. Reklamların oyun zamanlarını etkilemesi, tüketim alışkanlıklarını şekillendirmesi ve yanlış değerlendirmelere neden olabilmesi gibi etkileri bulunmaktadır. Bu nedenle, çocukların reklamların etkilerine karşı bilinçli bir şekilde korunması, ebeveynlerin ve düzenleyici kurumların ortak çabalarıyla sağlanabilir. Çocukların reklamlara eleştirel bir gözle yaklaşması ve içsel değerlerine uygun kararlar vermesi, sağlıklı tüketim alışkanlıklarının geliştirilmesi için önemlidir. Ebeveynlerin çocuklarına reklamları sorgulama, reklam tekniklerini anlama ve doğru seçim yapma becerileri kazandırması gerekmektedir. Bu şekilde çocuklar, reklamların etkisine karşı daha dirençli olabilir ve kendi değerleriyle uyumlu kararlar verebilirler.

Destekleyen Kurum

Nişantaşı Üniversitesi

Teşekkür

Makalemin incelenmesi ve yayınlanması konusunda gereken ilgi ve hassasiyet için sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum.

Kaynakça

  • Akca, N. (2019). Televizyon Reklamlarının Çocuklar Üzerine Etkisi: Yiyecek Reklamları Üzerine Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdal, T. (2018). Dijital Çağın Gösteriş Kültüründe İletişimin ‘Ne Derler’den ‘Bir Şey Desinler’e Uzanan Devinimi, Dönüşen Dünyada İletişimin Rolü Sempozyumu (15- 16 Mart 2018) Kıbrıs, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi.
  • Aktaş, H., Özüpek, M. N., & Altunbaş, H.: (2011). Çocukların marka tercihleri ve medya tüketim alışkanlıkları. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(4), 115-125.
  • Akyüz, Y, (1991), “Çocukların Tv Reklamlarının Olumsuz Etkilerinden Korunması, Çocukların İstismarı ve İhmali, Çocukların Kötü Muameleden Korunması”, 1. Ulusal kongre, Ankara.
  • Arnas, Y. A. (2006). “The effects of television food advertisement on children’s food purchasing requests”, Pediatrics International, 48,138–145.
  • Aydın, A. (2007). Eğitim psikolojisi. Tek Ağaç Eylül Yayıncılık. Beder S, (1998), “Marketing To Children, A Community View, Caring For Children İn The Media Age”, A National Conference, Sydney, New College Institute For Values Research.
  • Chan K., Mcneal U. J. (2004), “Chinese Children’s Attitudes Towards Television Advertising: Truthfulness And Liking”, Internatıonal Journal Of Advertısıng, 23(3).
  • Çerçi, F. (2009). Çocukların Reklamı Anlama ve Algılama Düzeyleri ile Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Mersin İlinde Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dağlı, Ö., & Hacıbektaşoğlu, E. (2015). Televizyon reklamlarının çocuk-aile ilişkisi ve boş zaman kavramı ekseninde değerlendirilmesi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 183-212.
  • Elden M. Ve Ulukök Ö., (2006), “Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik “Küresel İletişim Dergisi, Sayı 2, Güz.
  • İplikçi, H. G., & Mikail, B. A. T. U. (2018). Dijital iletişim ve çocuk: Türkiye’de çocuk web sitelerindeki reklamlara yönelik bir içerik analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29. Özel Sayısı), 242-256.
  • Kapferer, J.N.: (1991). Çocuk ve Reklam. (Çev: Şermin Önder). İstanbul.
  • Levıs, M. K. ve Hıll, A. J. (1998). "Food Advertising on British Children's Television: A Content Analysis and Experimental Study with Nine-Year Olds", International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders", 22 (3), s. 206-214.
  • Özmen, S. K. (2004). Aile içinde öfke ve saldırganlığın yansımaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 27-39.
  • Ulu, B.B. (2007). Televizyon Reklamlarında Star Kullanımının Tüketiciler Üzerine Etkisi: İmzir İlinde Üniversites Öğrencileri Arasında Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Afyonkarahisar: Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

The Effect of Television Ads on Children

Yıl 2024, , 1 - 14, 16.03.2024
https://doi.org/10.51947/yonbil.1358755

Öz

This project represents a qualitative research conducted through the method of document analysis. The research aimed to examine the impact of television advertisements on children. In this context, relevant literature was reviewed and the concepts of advertising and children were explored. Particularly, the problems that advertisements create for children and the methods to cope with these issues were emphasized. The obtained results indicate that advertisements have significant negative effects on children. Therefore, it is essential for parents to equip their children with critical evaluation skills for advertisements, an understanding of advertising techniques, and the ability to make informed choices. This way, children can become more resistant to the influence of advertisements and make decisions aligned with their values. Additionally, enhancing children's media literacy skills can help them better comprehend advertising strategies.

Kaynakça

  • Akca, N. (2019). Televizyon Reklamlarının Çocuklar Üzerine Etkisi: Yiyecek Reklamları Üzerine Bir Çalışma (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akdal, T. (2018). Dijital Çağın Gösteriş Kültüründe İletişimin ‘Ne Derler’den ‘Bir Şey Desinler’e Uzanan Devinimi, Dönüşen Dünyada İletişimin Rolü Sempozyumu (15- 16 Mart 2018) Kıbrıs, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi.
  • Aktaş, H., Özüpek, M. N., & Altunbaş, H.: (2011). Çocukların marka tercihleri ve medya tüketim alışkanlıkları. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 6(4), 115-125.
  • Akyüz, Y, (1991), “Çocukların Tv Reklamlarının Olumsuz Etkilerinden Korunması, Çocukların İstismarı ve İhmali, Çocukların Kötü Muameleden Korunması”, 1. Ulusal kongre, Ankara.
  • Arnas, Y. A. (2006). “The effects of television food advertisement on children’s food purchasing requests”, Pediatrics International, 48,138–145.
  • Aydın, A. (2007). Eğitim psikolojisi. Tek Ağaç Eylül Yayıncılık. Beder S, (1998), “Marketing To Children, A Community View, Caring For Children İn The Media Age”, A National Conference, Sydney, New College Institute For Values Research.
  • Chan K., Mcneal U. J. (2004), “Chinese Children’s Attitudes Towards Television Advertising: Truthfulness And Liking”, Internatıonal Journal Of Advertısıng, 23(3).
  • Çerçi, F. (2009). Çocukların Reklamı Anlama ve Algılama Düzeyleri ile Demografik Değişkenler Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Mersin İlinde Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dağlı, Ö., & Hacıbektaşoğlu, E. (2015). Televizyon reklamlarının çocuk-aile ilişkisi ve boş zaman kavramı ekseninde değerlendirilmesi. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 183-212.
  • Elden M. Ve Ulukök Ö., (2006), “Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik “Küresel İletişim Dergisi, Sayı 2, Güz.
  • İplikçi, H. G., & Mikail, B. A. T. U. (2018). Dijital iletişim ve çocuk: Türkiye’de çocuk web sitelerindeki reklamlara yönelik bir içerik analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29. Özel Sayısı), 242-256.
  • Kapferer, J.N.: (1991). Çocuk ve Reklam. (Çev: Şermin Önder). İstanbul.
  • Levıs, M. K. ve Hıll, A. J. (1998). "Food Advertising on British Children's Television: A Content Analysis and Experimental Study with Nine-Year Olds", International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders", 22 (3), s. 206-214.
  • Özmen, S. K. (2004). Aile içinde öfke ve saldırganlığın yansımaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 27-39.
  • Ulu, B.B. (2007). Televizyon Reklamlarında Star Kullanımının Tüketiciler Üzerine Etkisi: İmzir İlinde Üniversites Öğrencileri Arasında Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Afyonkarahisar: Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlknur Özdemir 0009-0003-5811-9581

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2024
Kabul Tarihi 3 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Özdemir, İ. (2024). TELEVİZYON REKLAMLARININ ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(15), 1-14. https://doi.org/10.51947/yonbil.1358755
Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi
ISSN: 2149-1984
YÜKSEKBİLGİLİ EĞİTİM VE DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ.