Ventures can be generally classified as for-profit and non-profit enterprises. It is possible to generalize profit-oriented initiatives as private sector initiatives where the commercial target is the priority, and non-profit initiatives as third sector initiatives whose main purpose is to generate social benefit.
The purpose of this study is to reveal the aspects of the third sector that differ from the private sector. In addition to this purpose, the subject of what the qualifications should be for those who want to work in the third sector is another subject evaluated in the study. For this purpose, in this study, in which the qualitative research method was preferred, interviews were conducted in a semi-structured form with the participants who is working as professionals in the third sector. As a result of the interviews, it was revealed that the differences of the third sector and the private sector arising from their mission, motivation, structuring and objectives were emphasized. In addition to these findings, it was seen that the majority of the participants thought that those who aim to work in the third sector should have some specific personality traits. Which includes the experiences and observations of the participants working professionally in the third sector, will contribute to the national literature.
Key Words: Non-Governmental Organizations, Third Sector, Social Benefit
JEL Classification: B55, L26, L31, P31, L26
Girişimler genel olarak kâr amacı güden ve kâr amacı gütmeyen girişimler olarak sınıflandırılmaktır. Kâr amacı güden girişimleri ticari hedefin öncelikli olduğu özel sektör girişimleri, kâr amacı gütmeyen girişimleri ise sosyal fayda amaçlı üçüncü sektör girişimleri olarak genellemek mümkündür.
Bu çalışmanın amacı, üçüncü sektörün özel sektörden ayrılan yönlerinin ortaya koyulmasıdır. Bu amacın yanında, üçüncü sektörde çalışmak isteyenlerde bulunması gereken özelliklerin neler olabileceği konusu da çalışmada değerlendirilen bir diğer konudur. Bu amaçla, nitel araştırma yönteminin tercih edildiği bu çalışmada, üçüncü sektörde profesyonel çalışan olarak kariyerlerini sürdüren katılımcılarla yarı yapılandırılmış bir formla mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen mülakatların sonucunda, üçüncü sektör ve özel sektörün misyon, motivasyon, yapılanma ve amaçlarından kaynaklanan farklılıklarına vurgu yapıldığı ortaya çıkmıştır. Bu bulguların yanında, katılımcıların büyük çoğunluğunun, üçüncü sektörde çalışmayı hedefleyenlerin spesifik bazı kişilik özelliklerine sahip olmaları gerektiği düşüncesinde oldukları da görülmüştür. Üçüncü sektörde profesyonel olarak çalışan katılımcıların deneyimlerine ve gözlemlerine yer veren bu araştırmanın ulusal yazına katkıda bulunacağına inanılmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Sivil Toplum Kuruluşları, Üçüncü Sektör, Sosyal Fayda
JEL Sınıflandırması: B55, L26, L31, P31, L26
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |