The rapid changes that occur nowadays
increase the uncertainties around companies and make the decision process
harder. The problems encountered in real life predominantly have complex
structures and depend on multiple criteria and alternatives. For that reason,
fuzzy and multiple-criteria decision making methods are gaining importance. The
aim of this study is to help a textile company, which produces shirt-making
fabric, choose the most suitable yarn supplier from a number of alternatives.
To solve the company’s problem in choosing the right supplier, the fuzzy TOPSIS
method was proposed in order to handle the linguistic variables used by the
decision makers. In the study, the criteria determined by the decision makers
were taken into consideration and three suppliers were evaluated to identify
the most suitable one.
Fuzzy Sets Fuzzy TOPSIS Selecting Supplier in Fuzzy Environment Textile
Günümüzde yaşanan hızlı değişim, işletmelerin
çevresindeki belirsizlikleri arttırmış, karar verme işlemini de
zorlaştırmıştır. Gerçek hayatta karşılaşılan problemlerin yapısı çoğunlukla
karmaşık aynı zamanda birden çok kriter ve alternatifi içermektedir. Bu nedenle
bulanık çok kriterli karar verme yöntemlerinin kullanılması önem kazanmıştır.
Çalışmamızın amacı gömleklik kumaş üretimi yapan bir tekstil işletmesinin
kullanacağı ipliğin alternatif tedarikçileri arasından en uygun olanının
seçimine yardımcı olmaktır. İşletmenin tedarikçi seçim problemine karar
vericilerin sözel değerlendirmelerinde yer alan belirsizliği ele alabilmek için
bulanık TOPSIS yöntemi önerilmiştir. Çalışmada, karar vericiler tarafından
belirlenen kriterler göz önüne alınarak üç tedarikçi firma arasından işletme
için en uygun tedarikçi firma belirlenmeye çalışılmıştır.
Bulanık Kümeler Bulanık TOPSIS Bulanık Ortamda Tedarikçi Seçimi Tekstil
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 23 Sayı: 3 |