The automotive sector, where the highest foreign investments are made in the world, plays a critical role in the economic development of countries. The reason why the automotive sector is the locomotive in the development of national economies is that it has strong ties with other industrial branches of the economy in the production process. Therefore, the sector is seen as a strategic development tool by governments. Therefore, supporting the sector through various incentives or direct public capital is a long-standing development policy.
In this study, the development stages of Turkey's automotive industry, the policies pursued by the state to strengthen the automotive industry, and other factors that contributed to the development of Turkey's automotive industry are examined specifically through Turkey's two domestic automobile initiatives (Devrim and Togg). In line with the aim of the research, studies on the automotive sector in Turkey from the Ottoman period to the present have been analyzed. In particular, a detailed literature review was conducted with the studies on Turkey's first domestic automobile initiative, Devrim cars. The resource dependency theory, which is considered to be related to the subject of the study, was examined and then the relationship between the state and the business world in Turkey was briefly summarized. Finally, the role of the state in Turkey's domestic automobile initiatives (Devrim and Togg) was analyzed.
Resource Dependence Theory Domestic Automotive initiative Devrim and Togg
Dünyada en yüksek dış yatırımların yapıldığı otomotiv sektörü ülkelerin ekonomik olarak kalkınmasında kritik bir rol üstlenmektedir. Otomotiv sektörün ülke ekonomilerinin kalkınmasında lokomotif olmasının nedeni üretim sürecinde ekonominin diğer sanayi kollarıyla bağlarının kuvvetli olmasıdır. Bu yüzden sektör devletler tarafından stratejik kalkınma aracı olarak görülmektedir. Dolayısıyla sektörün çeşitli teşvikler veya doğrudan kamu sermayesi yoluyla desteklenmesi uzun yıllardır süregelen bir kalkınma politikasıdır.
Bu araştırmada, Türkiye’nin otomotiv endüstrisinin gelişme aşamaları, otomotiv endüstrisini güçlendirmek için devletin izlediği politikalar ve Türkiye’nin otomotiv endüstrisinin gelişmesine katkıda bulunan diğer faktörler özellikle Türkiye’nin iki yerli otomobil girişimleri (Devrim ve Togg) üzerinden incelenmektedir. Araştırmanın amacı doğrultusunda, Türkiye’de Osmanlı döneminden günümüze otomotiv sektörüne yönelik yapılmış çalışmalar incelenmiştir. Özellikle Türkiye’nin ilk yerli otomobil girişimi olan Devrim arabaları ilgili yapılmış çalışmalarla detaylı yazın taraması yapılmıştır. Çalışmanın konusuyla ilişkili olduğu düşünülen kaynak bağımlılığı kuramı açıklanmıştır. Daha sonra, Türkiye’de devlet ve iş dünyası ilişkisi kısaca özetlendi. Son olarak Türkiye’nin yerli otomobil girişimlerinde (Devrim ve Togg) devletin rolü irdelendi.
.
Kaynak Bağımlılığı Kuramı Yeni Otomotiv girişimi Devrim ve Togg
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 31 Sayı: 2 |