Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 170 - 189, 30.10.2019

Öz




20. Yüzyıl sadece
politik ve toplumsal gelişmeleriyle değil iletişim teknolojilerindeki
atılımlarıyla da dikkat çekici bir dönemdir. Haberleşme enstrümanlarının bu
yüzyıl içinde nitelik ve nicelik yönlerinden ilerleme kaydetmesi gündelik yaşam
için kolaylıklar sağlamıştır. Aynı ivme 21. Yüzyıla da taşınmıştır. Artık
iletişim için son derece yaygın bir ağa ve dijital alt yapıya sahip olan
günümüz insanının, mevcut irtibat koşullarını iyileştirmek için pek çok
seçeneği bulunmaktadır. Mektuplar ve telgraflar varlıklarını sürdürse de türevi
araçları en başta internet ortamının sunduğu hizmetler geri plana itmiştir.
Bugün posta yoluyla iletişim nostaljik bir seçenek gibi görünmektedir. Fakat
plastik sanatlar için durum farklıdır. Zira posta sanatı olarak bilinen
harekete hitap eden etkinliklere katılım hız kesmeden devam etmektedir.
Araştırma dâhilinde kültürel etkileşim konusuna ve bu konuda fırsatlar sunan
posta sanatı etkinliklerine odaklanılmıştır. Mevzu bahis etkinlikler literatür
taraması eşliğinde usul ve yürütme yönlerinden incelenmiştir. Ayrıca arşiv
görselleri ile etkinlik örnekleri etüt edilmiş ve posta sanatına yönelik
girişimlerin Türkiye adına olası kazanımları değerlendirilmiştir.



Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalar, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 3. Baskı, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Atalay, M. C. & Gürses, B. (2016). "Yükseköğretim Sanat Eğitiminde Posta Sanatı Uygulamaları", Cumhuriyetin Işığında Yükseköğretimde Sanat Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 23-25 Kasım 2016, Bildiriler Kitabı, Ankara: Gazi Üniversitesi, 623-637.
  • Bulak, H. (2018). “Sanat Tarihinin Temel Kavramları ve Bir Metin Eleştirisi”. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4 (8), 85-94.
  • Bulut, Ş. (2018). “Güncel Sanatı (Kavramsal) Anlamaya Çalışmak”. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4 (1), 69-76.
  • Çağırkan, B. (2017). “Kültür Sosyolojisinde Metodoloji Tartışmaları: İdeoloji Olarak Kültür ve Eylem Olarak Kültür”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42), 147-160.
  • Çakmakçı, Z. (2012). “Kültürlerarası İletişim ve Etkileşim Açısından Ortaçağ Bizans Camcılığına Bakış”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1 (2), 107-132.
  • Çelik Oğuz, S. (2011). “Turizm ve Posta Sanatı”, UETS 2011, 1. Uluslararası 4. Ulusal Eğirdir Turizm Sempozyumu: Turizmde Yeni Ufuklar, Süleyman Demirel Üniversitesi, Eğirdir Meslek Yüksekokulu, 443-448.
  • Çerçi, F. (2003). "Haberleşme Hizmetleri ve Osmanlı Devleti’nde Ulak Organizasyonu (Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Bu Konudaki Görüşleri)", Atatürk Üniversitesi İlahiyat Tetkikleri Dergisi, 20, 190-221.
  • Çokişler, E. (2019). “Silahlı Çatışmalar Sırasında Kültürel Malların Korunması Rejimi: Tarihsel Gelişimin Analizi”. Uluslararası İlişkiler, 16 (61), 55-74.
  • Demir, H. (2018). “Kültür, Vergi Kültürü ve Vergi Anlayışı”. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 99-111.
  • Demir, T. (2016). "Birinci Dünya Savaşı Yıllarında Osmanlı Haberleşme Kurumuna Dair Değerlendirmeler". Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 13, 25-26.
  • Ergüney, Y. D. & Pilehvarian, N. K. (2015). "Ondokuzuncu Yüzyıl Dünya Fuarlarında Osmanlı Temsiliyeti", Megaron, 10 (2), 224-240.
  • Güçhan, A. (2013). “Popüler Kültür Çalışmaları Işığında Pop Art”. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3 (2), 23-29.
  • Gültekin, G. (1994). Türk Kavramsal Sanatçılarının Çevre Yaratma Sorununa Yaklaşımlar", Türkiye'de Sanat Plastik Sanat Dergisi, Mayıs-Ağustos, 14’den aktaran
  • Giderer, H. E. (1995). “Kavramsal Sanat”, Anadolu Sanat, 3, 51-64.
  • Güneş, Ş. (2005). “Mail Art”, rh+ Sanat, Haziran. Web kaynağından alınmıştır: http://www.ozkaneroglu.com/goster.asp?kat=misafir&baslik=35. (01.04.2019).
  • Gür, B. (2012). “Hititler, Mikenler Ve Batı Anadolu'daki Kültür Etkileşimleri”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1 (2), 12-22.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. Yüzyıl İçin 21 Ders. (çev. Selin Siral). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Kan, K. (2012). “Orta Çağ’da Kültürler Arası Etkileşim Açısından Anadolu-Türk Kervansarayları”, 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, 1735-1742.
  • Koca, B . (2017). “Kavramsal Sanat”. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3 (2), 97-103.
  • Küzeci, D. (2018). “İlişkiler Bağlamında Dil, Yazın, Kültür, Toplum ve Eğitim”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (39), 109-124.
  • Küpçüoğlu, H. (2006). “Bahariye Sanat Galerisi “Portreler” Temalı Mail Art Sergi Davetiyesi”, İstanbul: Bahariye Sanat Galerisi.
  • Maktal Erbaş, A. & Korkmaz, Y. (2019). “Motif ve Çizim Şemalarının Dijital Ortama Aktarılmasının Tezyinî Sanatlardaki Tasarım Sürecine Katkısı”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34, 21-27.
  • Milne, E. (2014). “Poscards”, The Routledge Handbook of Mobilities, (ed.) Peter Adey vd. New York: Routledge, 306-315.
  • Osthoff, S. (2005). “From Mail-Art to Telepresence: Communication at a Distance in the Works of Paulo Bruscky and Eduardo Kac”, Chandler, A. & Neumark, N. (ed.) At A Distance Precursors to Art and Activism on the Internet. Mambridge: MIT Press, 260-281.
  • Pado, D. & Tezcan, L. (2018). “Kültür ve Kültür Boyutlarının İnovasyon Kapasiteleri Üzerine Etkileri”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (1), 275-292.
  • Sağıroğlu Aslan, A. (2014). “Erken Dönem Osmanlı Sanatında Latin Etkileri”. Zeitschrift für die Welt der Türken, 6 (2), 131-155.
  • Soysaldı, A. (2018). “Kültür, Sanat ve Beşeriyet İlişkisi”. Sanat ve Tasarım Dergisi, (22), 305-315.
  • Uz, A. & Abul, D. (2017). “Popular Culture Imagery In Jasper Johns’ Works”, .Journal of Awareness, 2 (3S), 69-80.
  • Uz, A. & Uz, N. (2018). Eğitim ve Sanatta Yenilikçi Sıradışı Yönleriyle Joseph Beuys. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5 (9), 48-58.
  • Yapıcıoğlu Ayaz, Y. (2018). “Görsel Kültürün Frankfurt Ekolü Çerçevesinde Değerlendirilmesi: Truman Show Filmi”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (10), 36-52.
  • Yayman Ataseven, S. (2017). “Andy Warhol’un Resimlerinde Popüler Kültürün Etkisi”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (16), 288-297.
  • Yurdigül, A. & Ünal, U., Güven, A. (2019). “Ahıska Türkleri’nin Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Kültürel Etkileşim Süreci Üzerine Bir Araştırma”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 419-437.
  • Yurtoğlu, N. (2016). "Haberleşme Sektörünün Önemli Bir Teşekkülü: Millî Mücadele Döneminden 1960 Yılına Türkiye’de Posta, Telgraf ve Telefon (PTT) Teşkilatı (1920-1960)". Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 32 (93), 47-104.

Mail Art Activities As Cultural Correlation Platforms in Turkey

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 170 - 189, 30.10.2019

Öz











20th
century is a remarkable period not only with its political and social developments,
but also with great advances seen in the communication technologies.
Developments in the communication instruments during this century in terms of
quality and quantity surely introduced so many amenities to the daily life. And
same thrust is carried along to the 21st century. Now that human
beings have an enormous network and digital infrastructure for communications,
a wide variety of options are offered to enhance his existing conditions of
contact. Although old fashioned letters and telegrams still exist, they merged
into the background by the derivative instruments, including specifically
online services. Nowadays communicating by mail seems only nostalgic. But it is
different for the plastic arts because more and more people are attending to
the activities organized for the movement known as mail art. This research will
focus on cultural correlation and mail art activities that offer opportunities
in this area. These activities are examined from the aspect of process and
execution, coupled with literature scans. Besides that exemplary activities are
analyzed based on visual archive data and potential gains to be derived in
Turkey from the initiatives toward mail art are evaluated.  

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalar, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, 3. Baskı, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Atalay, M. C. & Gürses, B. (2016). "Yükseköğretim Sanat Eğitiminde Posta Sanatı Uygulamaları", Cumhuriyetin Işığında Yükseköğretimde Sanat Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, 23-25 Kasım 2016, Bildiriler Kitabı, Ankara: Gazi Üniversitesi, 623-637.
  • Bulak, H. (2018). “Sanat Tarihinin Temel Kavramları ve Bir Metin Eleştirisi”. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4 (8), 85-94.
  • Bulut, Ş. (2018). “Güncel Sanatı (Kavramsal) Anlamaya Çalışmak”. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4 (1), 69-76.
  • Çağırkan, B. (2017). “Kültür Sosyolojisinde Metodoloji Tartışmaları: İdeoloji Olarak Kültür ve Eylem Olarak Kültür”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42), 147-160.
  • Çakmakçı, Z. (2012). “Kültürlerarası İletişim ve Etkileşim Açısından Ortaçağ Bizans Camcılığına Bakış”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1 (2), 107-132.
  • Çelik Oğuz, S. (2011). “Turizm ve Posta Sanatı”, UETS 2011, 1. Uluslararası 4. Ulusal Eğirdir Turizm Sempozyumu: Turizmde Yeni Ufuklar, Süleyman Demirel Üniversitesi, Eğirdir Meslek Yüksekokulu, 443-448.
  • Çerçi, F. (2003). "Haberleşme Hizmetleri ve Osmanlı Devleti’nde Ulak Organizasyonu (Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Bu Konudaki Görüşleri)", Atatürk Üniversitesi İlahiyat Tetkikleri Dergisi, 20, 190-221.
  • Çokişler, E. (2019). “Silahlı Çatışmalar Sırasında Kültürel Malların Korunması Rejimi: Tarihsel Gelişimin Analizi”. Uluslararası İlişkiler, 16 (61), 55-74.
  • Demir, H. (2018). “Kültür, Vergi Kültürü ve Vergi Anlayışı”. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 99-111.
  • Demir, T. (2016). "Birinci Dünya Savaşı Yıllarında Osmanlı Haberleşme Kurumuna Dair Değerlendirmeler". Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 13, 25-26.
  • Ergüney, Y. D. & Pilehvarian, N. K. (2015). "Ondokuzuncu Yüzyıl Dünya Fuarlarında Osmanlı Temsiliyeti", Megaron, 10 (2), 224-240.
  • Güçhan, A. (2013). “Popüler Kültür Çalışmaları Işığında Pop Art”. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3 (2), 23-29.
  • Gültekin, G. (1994). Türk Kavramsal Sanatçılarının Çevre Yaratma Sorununa Yaklaşımlar", Türkiye'de Sanat Plastik Sanat Dergisi, Mayıs-Ağustos, 14’den aktaran
  • Giderer, H. E. (1995). “Kavramsal Sanat”, Anadolu Sanat, 3, 51-64.
  • Güneş, Ş. (2005). “Mail Art”, rh+ Sanat, Haziran. Web kaynağından alınmıştır: http://www.ozkaneroglu.com/goster.asp?kat=misafir&baslik=35. (01.04.2019).
  • Gür, B. (2012). “Hititler, Mikenler Ve Batı Anadolu'daki Kültür Etkileşimleri”. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1 (2), 12-22.
  • Harari, Y. N. (2018). 21. Yüzyıl İçin 21 Ders. (çev. Selin Siral). İstanbul: Kolektif Kitap.
  • Kan, K. (2012). “Orta Çağ’da Kültürler Arası Etkileşim Açısından Anadolu-Türk Kervansarayları”, 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, 1735-1742.
  • Koca, B . (2017). “Kavramsal Sanat”. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3 (2), 97-103.
  • Küzeci, D. (2018). “İlişkiler Bağlamında Dil, Yazın, Kültür, Toplum ve Eğitim”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (39), 109-124.
  • Küpçüoğlu, H. (2006). “Bahariye Sanat Galerisi “Portreler” Temalı Mail Art Sergi Davetiyesi”, İstanbul: Bahariye Sanat Galerisi.
  • Maktal Erbaş, A. & Korkmaz, Y. (2019). “Motif ve Çizim Şemalarının Dijital Ortama Aktarılmasının Tezyinî Sanatlardaki Tasarım Sürecine Katkısı”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 34, 21-27.
  • Milne, E. (2014). “Poscards”, The Routledge Handbook of Mobilities, (ed.) Peter Adey vd. New York: Routledge, 306-315.
  • Osthoff, S. (2005). “From Mail-Art to Telepresence: Communication at a Distance in the Works of Paulo Bruscky and Eduardo Kac”, Chandler, A. & Neumark, N. (ed.) At A Distance Precursors to Art and Activism on the Internet. Mambridge: MIT Press, 260-281.
  • Pado, D. & Tezcan, L. (2018). “Kültür ve Kültür Boyutlarının İnovasyon Kapasiteleri Üzerine Etkileri”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3 (1), 275-292.
  • Sağıroğlu Aslan, A. (2014). “Erken Dönem Osmanlı Sanatında Latin Etkileri”. Zeitschrift für die Welt der Türken, 6 (2), 131-155.
  • Soysaldı, A. (2018). “Kültür, Sanat ve Beşeriyet İlişkisi”. Sanat ve Tasarım Dergisi, (22), 305-315.
  • Uz, A. & Abul, D. (2017). “Popular Culture Imagery In Jasper Johns’ Works”, .Journal of Awareness, 2 (3S), 69-80.
  • Uz, A. & Uz, N. (2018). Eğitim ve Sanatta Yenilikçi Sıradışı Yönleriyle Joseph Beuys. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5 (9), 48-58.
  • Yapıcıoğlu Ayaz, Y. (2018). “Görsel Kültürün Frankfurt Ekolü Çerçevesinde Değerlendirilmesi: Truman Show Filmi”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Düşünceler Hakemli E-Dergisi, (10), 36-52.
  • Yayman Ataseven, S. (2017). “Andy Warhol’un Resimlerinde Popüler Kültürün Etkisi”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (16), 288-297.
  • Yurdigül, A. & Ünal, U., Güven, A. (2019). “Ahıska Türkleri’nin Medya Kullanım Alışkanlıkları ve Kültürel Etkileşim Süreci Üzerine Bir Araştırma”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23 (1), 419-437.
  • Yurtoğlu, N. (2016). "Haberleşme Sektörünün Önemli Bir Teşekkülü: Millî Mücadele Döneminden 1960 Yılına Türkiye’de Posta, Telgraf ve Telefon (PTT) Teşkilatı (1920-1960)". Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 32 (93), 47-104.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burak Boyraz

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Boyraz, B. (2019). Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 170-189.
AMA Boyraz B. Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Ekim 2019;3(2):170-189.
Chicago Boyraz, Burak. “Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3, sy. 2 (Ekim 2019): 170-89.
EndNote Boyraz B (01 Ekim 2019) Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3 2 170–189.
IEEE B. Boyraz, “Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri”, Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 170–189, 2019.
ISNAD Boyraz, Burak. “Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3/2 (Ekim 2019), 170-189.
JAMA Boyraz B. Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;3:170–189.
MLA Boyraz, Burak. “Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri”. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 3, sy. 2, 2019, ss. 170-89.
Vancouver Boyraz B. Türkiye’de Kültürel Etkileşim Platformları Olarak Posta Sanatı Etkinlikleri. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;3(2):170-89.