In 1846 Marx and Proudhon are exchanging one
very significant correspondence. As a consequence, Marx’s admiration for
Proudhon changes into hate. Proudhon was very skeptical about Marx and Engels’
initiatives to organize a solidarity network among disparate socialist and
communist movements across Europe. Our study aims at analyzing the political and
theoretical consequences of Marx’s reading of Proudhon’s works and particularly
his Philosophy of Misery. Criticisms
Marx addresses to Proudhon harbor important developments on the nature of
scientific approach.
1846 yılında Marx’la Proudhon arasında çok anlamlı
bir mektuplaşma gerçekleşir. Bu mektuplaşma sonucu Marx’ın Proudhon’a duyduğu
hayranlık nefrete dönüşür. Marx’la Engels’in, Avrupa düzeyinde etkinliklerini
dağınık biçimde sürdüren sosyalist ve komünist hareketler arasında oluşturmaya
çalıştıkları dayanışma örgütü girişimlerine Proudhon çok mesafeli kalmıştır.
Çalışmamız, Fransız düşünürün bu tutumunun Marx’ın Proudhon’u, özellikle onun Sefaletin Felsefesi kitabını okumasını
nasıl etkilediği üzerine bir sorgulamadır. Marx’ın Sefaletin Felsefesi’ne yönelttiği eleştiriler, bilimsel yaklaşımın
ne olması gerektiği konusunda önemli çözümlemeler içerir.
Proudhon Marx Sefaletin Felsefesi Felsefenin Sefaleti Devrim Bilimsellik Kuramsal tutarlılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |