Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PROBLEMATIZATION OF TRADITION IN THE CONTEXT OF THE "GARiP" POETRY

Yıl 2009, Sayı: 2, 149 - 162, 31.12.2009

Öz

During the initial years of the republican era of Turkish literature, the Garip poetry movemen thelped in the renewing and transforming of poetry. Also called "Birinci Yeni" (The First New), the movement's views on arts and cultural heritage in a wider prospectand traditionin a narrower prospect have had a powerful echo in the world of literature. In our treatise it's been attempted to analyze how the Garip poets saw the concept or fact of tradition and why it was perceived as a problem. Tradition is the old continued in the new; its problematization is the perception, definition, application or ignorance thereof. It's the main purpose of this treatise how tradition, allegedly traditional Diwan poetry and its application and the fact of classic were perceived by the Garipists, who started with the principle of "transforming the structure from the foundations" and determined their poetic stance as disposing of whatever belonged to the old.

Kaynakça

  • Anday; Melih Cevdet, "Şiir ve Çevirisi", Çerçeve, Şubat 1987.
  • Anday, Melih Cevdet, "Yeni Bir Yazın", Gösteri, S. 12, Kasım 1981.
  • Anday; Melih Cevdet, Yeni Tanrılar, Çağdaş Yayınları, İstanbul 1974.
  • Anday, Melih Cevdet, "Yenilerin İnkar Hakkı", 0luş, S. 29, 16 Temmuz 1939.
  • Ayvazoğlu, Beşir, Yahya Kemal Eve Dönen Adam, Birlik Yayınları, Ankara, 1985.
  • Beyatlı, Yahya Kemal, Edebiyata Dair, İstanbul, 1971.
  • Bezirci, Asım, "Toplumcu Şiirimiz İçinde Nazım Hikmet", Gelecek, S . 1, 1 Mayıs 1971.
  • Eliot, T. S., Edebiyat Üzerine Dülşünceler, (çev. Prof. Dr. Sevim Kantarcıoğlu), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1990.
  • Ertop, Konur, "Melih Cevdet ve Bir Karacaoğlan Koşması", Gösteri, S. 133, Aralık 1991.
  • Hüseyin Sabri, "Klasikler", Tercümân-ı Hakikat, 11 Teşrinievvel 1897.
  • Kabadayı, Hayriye, 1908-1923 Yılları Türk Şiiri ve Şiir Teorisi, Atatürk Ünv., Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış doktora tezi), Erzurum, 1994.
  • Kahraman, Mehmet, Divan Edebiyatı Üzerine Tarfışmalar, Beyan Yayınları, İstanbul, 1996.
  • Kanık, Orhan Veli, Edebiyat Dünyamız, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1975.
  • Kanık, Orhan Veli, "Gerçek Yenilik", Ülkü, S. 120, 16 Eylül 1946.
  • Kanık, Orhan Veli, "Orhan Veli Konuşuyor", (Söyleşen: Bahadır Dülger. ), Tasvir, S. 713, 21 Mart 1947.
  • Kaplan, Ramazan, "Klasikler Tartışması (Başlangıç Dönemi)", Türkoloji, C. XI, S. 1, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1993.
  • Kolcu, Hasan, Türk Edebiyatında Hece-Aruz Tartışmaları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1993.
  • Kudret, ihsan İnci, Handan, Cevdet Kudret'e Mektuplar, Ümit Yayıncılık, Ankara, 1995.
  • Lav, Ercüment Behzat, "Garibin Çilesi I-II", Dikmen, 1 Ağustos 1941-15 Ağustos 1941-1 Eylül 1941.
  • Meriç, Cemil, "Klasik Dedikleri", Milli Kültür, S. 2, Temmuz 1980.
  • Nokta, "Homeros Klasiğimiz Mevlana Değil ... ", S. 5, 7 Şubat 1988.
  • Ozansoy, Gavsi Halid, "Tasfiye Lazım", Servet-i Fünun Uyanış, S. 580, 18 İkincikanun 1940.
  • Rifat, Oktay; Güzelleme, Çankaya Matbaası, Ankara, 1945.
  • Rifat, Oktay, "Oktay Rifat'la Bir Konuşma", Varlık, S. 352, 1 Kasım 1949.
  • Rifat, Oktay, Yaşayıp Ölmek, Aşk ve Avarelik Üzerine Şiirler, Nebioğlu Yayınevi, İstanbul (ts.).
  • Ulus, "Edebi Anketimiz: Şiir Ölüyor mu?", S. 5898, 30 İlkkanun 1937.
  • Zekeriya, Necati, On Makedon Ozanı, Cem Yayınevi, İstanbul 1971.

GARİP ŞİİRİ BAĞLAMINDA GELENEĞİN SORUNSALLAŞTIRILMASI

Yıl 2009, Sayı: 2, 149 - 162, 31.12.2009

Öz

Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının başlangıç yıllarında şiirde yenileşme ve değişme yolunda Garip şiir hareketinin önemli katkısı olmuştur. "Birinci Yeni" olarak da adlandırılan bu hareketin geniş anlamı ile sanat ve kültürel miras, dar anlamı ile gelenek konusundaki görüşleri ve düşünceleri edebiyat dünyasında geniş, yankılar uyandırmıştır. Biz incelememizde Garip şairlerinin gelenek kavramına ya da olgusuna nasıl baktıklarını ve bu kavramın neden bir sorun olarak algılandığını irdelemeye çalışacağız. Gelenek, yenide devam eden eski, bunun algıIanması, tanımlanması, uygulanması ya da yadsınması ise geleneğin sorunsallaştırlmasıdır. "Yapıyı temelinden değiştirme" ilkesi ile yola çıkan ve eskiye ait ne varsa tümünü atmayı poetik duruş, olarak belirleyen Garipçilerin gelenek, geleneksel nitelik kazandığı söylenen Divan şiiri ve bu şiirin uygulanıyor olması ile klasik olgusunun nasıl algıIandığını açıklamak bu incelemenin asıl amacıdır.

Kaynakça

  • Anday; Melih Cevdet, "Şiir ve Çevirisi", Çerçeve, Şubat 1987.
  • Anday, Melih Cevdet, "Yeni Bir Yazın", Gösteri, S. 12, Kasım 1981.
  • Anday; Melih Cevdet, Yeni Tanrılar, Çağdaş Yayınları, İstanbul 1974.
  • Anday, Melih Cevdet, "Yenilerin İnkar Hakkı", 0luş, S. 29, 16 Temmuz 1939.
  • Ayvazoğlu, Beşir, Yahya Kemal Eve Dönen Adam, Birlik Yayınları, Ankara, 1985.
  • Beyatlı, Yahya Kemal, Edebiyata Dair, İstanbul, 1971.
  • Bezirci, Asım, "Toplumcu Şiirimiz İçinde Nazım Hikmet", Gelecek, S . 1, 1 Mayıs 1971.
  • Eliot, T. S., Edebiyat Üzerine Dülşünceler, (çev. Prof. Dr. Sevim Kantarcıoğlu), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1990.
  • Ertop, Konur, "Melih Cevdet ve Bir Karacaoğlan Koşması", Gösteri, S. 133, Aralık 1991.
  • Hüseyin Sabri, "Klasikler", Tercümân-ı Hakikat, 11 Teşrinievvel 1897.
  • Kabadayı, Hayriye, 1908-1923 Yılları Türk Şiiri ve Şiir Teorisi, Atatürk Ünv., Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış doktora tezi), Erzurum, 1994.
  • Kahraman, Mehmet, Divan Edebiyatı Üzerine Tarfışmalar, Beyan Yayınları, İstanbul, 1996.
  • Kanık, Orhan Veli, Edebiyat Dünyamız, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1975.
  • Kanık, Orhan Veli, "Gerçek Yenilik", Ülkü, S. 120, 16 Eylül 1946.
  • Kanık, Orhan Veli, "Orhan Veli Konuşuyor", (Söyleşen: Bahadır Dülger. ), Tasvir, S. 713, 21 Mart 1947.
  • Kaplan, Ramazan, "Klasikler Tartışması (Başlangıç Dönemi)", Türkoloji, C. XI, S. 1, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1993.
  • Kolcu, Hasan, Türk Edebiyatında Hece-Aruz Tartışmaları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1993.
  • Kudret, ihsan İnci, Handan, Cevdet Kudret'e Mektuplar, Ümit Yayıncılık, Ankara, 1995.
  • Lav, Ercüment Behzat, "Garibin Çilesi I-II", Dikmen, 1 Ağustos 1941-15 Ağustos 1941-1 Eylül 1941.
  • Meriç, Cemil, "Klasik Dedikleri", Milli Kültür, S. 2, Temmuz 1980.
  • Nokta, "Homeros Klasiğimiz Mevlana Değil ... ", S. 5, 7 Şubat 1988.
  • Ozansoy, Gavsi Halid, "Tasfiye Lazım", Servet-i Fünun Uyanış, S. 580, 18 İkincikanun 1940.
  • Rifat, Oktay; Güzelleme, Çankaya Matbaası, Ankara, 1945.
  • Rifat, Oktay, "Oktay Rifat'la Bir Konuşma", Varlık, S. 352, 1 Kasım 1949.
  • Rifat, Oktay, Yaşayıp Ölmek, Aşk ve Avarelik Üzerine Şiirler, Nebioğlu Yayınevi, İstanbul (ts.).
  • Ulus, "Edebi Anketimiz: Şiir Ölüyor mu?", S. 5898, 30 İlkkanun 1937.
  • Zekeriya, Necati, On Makedon Ozanı, Cem Yayınevi, İstanbul 1971.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mitat Durmuş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durmuş, M. (2009). GARİP ŞİİRİ BAĞLAMINDA GELENEĞİN SORUNSALLAŞTIRILMASI. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları(2), 149-162.
Creative Commons Lisansı
YTEA isimli yazarın Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları başlıklı eseri bu Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
www.ytearastirmalari.com bağlantısındaki esere dayalı olarak.