Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A LONELY NOVEL FROM METHAPHOR TO ITS STYLE: AYNADAKİ YALAN

Yıl 2017, Sayı: 17, 20 - 31, 30.06.2017

Öz

Human beings cannot perceive themselves in their lives as
the others do them. That point of view, just those who are artistically
sensitive are able to acquire, not only prevent them from banality but also let
them get a different style. However this kind of opinion will bring about a
variety of phychlogical disabilities. The disappointment of this disabilities
is providential.






















The novel called “Aynadaki Yalan” by Necip Fazıl
Kısakürek incorporate the analysis of the self point from the very beginning to
the end.  according to Rene Girard,
within a romantic lie, a reality about the novel is being tried to be caught.
In the novel a mental journey of the writer, who is an obscure universe
together with his own mind and heart, and the style used inside the journey
open the door of an extraordinary fiction. In the notification, it is aimed to
analyse those sense values as well as evaluate the writing style of the writer
at this point.

Kaynakça

  • Brooks, Peter (2014). Psikanaliz ve Hikâye Anlatıcılığı. Hivren Demir Atay-Hakan Atay (Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Freud, Sigmund (2011). Uygarlığın Huzursuzluğu. Haluk Barışcan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Hançerlioğlu, Orhan (1993). Felsefe Ansiklopedisi, Kavramlar ve Akımlar, c.7. İstanbul: Remzi.
  • Jung, Carl Gustav (2005). Dört Arketip. Zehra Aksu Yılmazer (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Kısakürek, Necip Fazıl (2010). Aynadaki Yalan. İstanbul: Büyük Doğu.
  • Lacan, Jacques (2013). Psikanalizin Dört Temel Kavramı. Nilüfer Erdem (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Mengüşoğlu, Takiyyettin (1976). Fenomenologi ve Nicolai Hartmann, İstanbul: Edebiyat Fakültesi.
  • Nasio, J. D. (2007). Jacques Lacan’ın Kuramı Üzerine Beş Ders. Özge Erşen-Murat Erşen (Çev.). Ankara: İmge.
  • Özpay, Ahmet (2005). “Necip Fazıl’ın Romancılığı Üzerine”, Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, Ankara: Hece, S.97, s. 446-453.
  • Rifat, Mehmet (2011). Metnin Sesi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Tunalı, İsmail (2014). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Tüzer, İbrahim (2010). “Oğuz Atay’dan ‘Babama Mektup’ Ya da Bir Yazarın Ölen Babasıyla/Kendisiyle Hesaplaşması”, Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 5/4, s. 1499-1515.
  • Wright, Elizabeth (2002). Lacan ve Postfeminizm. Ebru Kılıç (Çev.). İstanbul: Everest.
  • Žižek, Slavoj (2010). Yamuk Bakmak, Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş. Tuncay Birkan (Çev.). İstanbul: Metis.

METAFORDAN ÜSLÛBA YALNIZ BİR ROMAN: AYNADAKİ YALAN

Yıl 2017, Sayı: 17, 20 - 31, 30.06.2017

Öz

İnsanlar yaşadıkları hayatın içerisinde kendilerini
başkalarının gördüğü biçimde göremezler. Sanatkârane bir duyarlılığa sahip
insanların başarabileceği bu bakış tarzı, onları, “sıradan”lıklarından
kurtardığı gibi üsluplarını da çok farklı bir yere oturtur. Ancak bu
görüş/düşünüş tarzı pek çok sarsıntıyı ve ruhi bunalımı da beraberinde
getirecektir. Bu sarsıntı/bunalımın hayal kırıklığını üsluba taşıması ise
mukadderdir.






















Necip Fazıl Kısakürek’in “Aynadaki Yalan” isimli romanı,
daha başlığından itibaren, yukarıda bahsettiğimiz kendine/içe bakışı irdeleyen
bir yapı arz etmektedir. Rene Girard’ın ifadesiyle romantik bir yalanın
içerisinde romana dair bir hakikat yakalanmaya çalışılmaktadır. Romanda, zihni
ve kalbiyle bilinmeyen bir kâinat olan yazarın ruhi yolculuğu çok farklı bir
“kurmaca”nın kapılarını aralamaktadır. Yazıda kahramanın bu ontolojik görüntüsü
Hartmann’ın değindiği varlık basamaklarında ifadesini bulan yanlarıyla
görülmeye çalışılacaktır. Bu anlam değerleri üçüncü basamağı da içine alan ve
bu basamağa katkısı büyük olan psikanalitik süreç unutulmadan çözümlenmeye
çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Brooks, Peter (2014). Psikanaliz ve Hikâye Anlatıcılığı. Hivren Demir Atay-Hakan Atay (Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Freud, Sigmund (2011). Uygarlığın Huzursuzluğu. Haluk Barışcan (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Hançerlioğlu, Orhan (1993). Felsefe Ansiklopedisi, Kavramlar ve Akımlar, c.7. İstanbul: Remzi.
  • Jung, Carl Gustav (2005). Dört Arketip. Zehra Aksu Yılmazer (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Kısakürek, Necip Fazıl (2010). Aynadaki Yalan. İstanbul: Büyük Doğu.
  • Lacan, Jacques (2013). Psikanalizin Dört Temel Kavramı. Nilüfer Erdem (Çev.). İstanbul: Metis.
  • Mengüşoğlu, Takiyyettin (1976). Fenomenologi ve Nicolai Hartmann, İstanbul: Edebiyat Fakültesi.
  • Nasio, J. D. (2007). Jacques Lacan’ın Kuramı Üzerine Beş Ders. Özge Erşen-Murat Erşen (Çev.). Ankara: İmge.
  • Özpay, Ahmet (2005). “Necip Fazıl’ın Romancılığı Üzerine”, Necip Fazıl Kısakürek Özel Sayısı, Ankara: Hece, S.97, s. 446-453.
  • Rifat, Mehmet (2011). Metnin Sesi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Tunalı, İsmail (2014). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Tüzer, İbrahim (2010). “Oğuz Atay’dan ‘Babama Mektup’ Ya da Bir Yazarın Ölen Babasıyla/Kendisiyle Hesaplaşması”, Turkish Studies -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 5/4, s. 1499-1515.
  • Wright, Elizabeth (2002). Lacan ve Postfeminizm. Ebru Kılıç (Çev.). İstanbul: Everest.
  • Žižek, Slavoj (2010). Yamuk Bakmak, Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş. Tuncay Birkan (Çev.). İstanbul: Metis.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selçuk Atay

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Atay, S. (2017). METAFORDAN ÜSLÛBA YALNIZ BİR ROMAN: AYNADAKİ YALAN. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 17(17), 20-31.
Creative Commons Lisansı
YTEA isimli yazarın Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları başlıklı eseri bu Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
www.ytearastirmalari.com bağlantısındaki esere dayalı olarak.