The study was conducted to investigate the effect of nepotism perceptions on career concerns of final-year undergraduate students and recent graduates and to measure how this effect differs according to demographic factors. In the study, cross-sectional research method and convenience sampling technique were used as quantitative research methods. The study was conducted with 448 participants, who were students enrolled in four higher education institutions, and recent graduates. In the analysis phase, firstly, structural equation modeling was used to determine whether the relationships thought to exist were compatible with the data, and then the differences between the groups were tested with multiple group analysis. According to the results of the analysis, in the effect of nepotism perception on career anxiety, it was determined that nepotism perception affected only professional career anxiety in the female participants, while it affected both professional and family-based career anxiety in the male participants. Considering the income level of the household, it was found that the perception of nepotism affected family-based career anxiety in participants with low household income, while the perception of nepotism had no effect on occupational and family-based career anxiety in participants with higher household income. In terms of parental attitude, the perception of nepotism affected family-based career anxiety in authoritarian families, while it affected occupational career anxiety in democratic families. In terms of the desired sector of employment, while the perception of nepotism affected both professional and family-based career anxiety in participants who intend to work in the public sector, no such effect was found in participants who intend to continue their careers in private, freelance and academic sectors. The impact of nepotism perception on career anxiety varies according to demographic characteristics among senior students and recent graduates of universities.
Career Anxiety Nepotism Demographic Attributes University Students and Newly Graduates Multiple Group Analysis
Çalışma, üniversitelerin lisans programı son sınıf öğrencileri ve bu programlardan yeni mezun olanların nepotizm algılarının kariyer kaygıları üzerindeki etkisini araştırmak ve bu etkinin demografik faktörlere göre nasıl farklılaştığını ölçmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel araştırma yöntemi ve kolayda örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma 448 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, dört yükseköğretim kurumunda kayıtlı ve yeni mezun olmuş öğrencilerden oluşmaktadır. Analiz aşamasında öncelikle var olduğu düşünülen ilişkilerin veri ile uyumlu olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla yapısal eşitlik modellemesi yapılmış, daha sonra gruplar arasındaki farklılıklar da çoklu grup analizi ile test edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, nepotizm algısının kariyer kaygısı üzerindeki etkisinde cinsiyete göre; kadın katılımcılarda nepotizm algısının sadece mesleki kariyer kaygısını etkilediği; erkek katılımcılarda ise hem mesleki hem de aile temelli kariyer kaygısını etkilediği belirlenmiştir. Hanenin gelir düzeyi dikkate alındığında, düşük hane halkı gelirine sahip olan katılımcılarda nepotizm algısının aile temelli kariyer kaygısını etkilediği; daha yüksek hane halkı gelirine sahip olan katılımcıların ise nepotizm algısının mesleki ve aile temelli kariyer kaygısı üzerinde etkisi bulunmadığı tespit edilmiştir. Ebeveyn tutumuna bakıldığında ise otoriter ailelerde katılımcıların nepotizm algısı aile temelli kariyer kaygısını etkilerken; demokratik ailelerde mesleki kariyer kaygısını etkilemektedir. Çalışılmak istenen sektöre göre bakıldığında da kamu sektörünü tercih etmeyi düşünen katılımcılarda nepotizm algısı hem mesleki hem de aile temelli kariyer kaygısını etkilerken; özel, serbest ve akademik olarak kariyerlerini devam ettirmeyi düşünen katılımcılarda böyle bir etki ortaya çıkmamıştır. Dolayısıyla, bu çalışma ile nepotizm algısının kariyer kaygısı üzerindeki etkisinin, üniversitelerin son sınıf öğrencileri ve yeni mezunlar açısından, demografik faktörlere göre farklılaştığı ortaya konulmuştur.
Kariyer Kaygısı Nepotizm Demografik Özellikler Üniversite Öğrencileri ve Yeni Mezunlar Çoklu Grup Analizi
Bu çalışma 12/04/2022 tarih ve 2022/43/04 sayılı Kastamonu Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar ve Yayın Etiği Kurulu Onay Belgesi ile bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun olarak hazırlanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 9 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.