Görüş Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Lisansüstü Eğitim Üzerine Gözlem ve Öneriler: Inter-University Modeli

Yıl 2021, , 187 - 190, 01.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.20.602813

Öz

Türkiye'deki henüz gelişimini tamamlamamış üniversitelerde de bilimsel ve akademik yeterlilikleri üst düzeyde öğretim üyeleri bulunabilmektedir. Fakat söz konusu üniversitelerdeki hem toplam öğretim üyesi sayısının hem de uluslararası düzeydeki öğretim üyesi oranının düşüklüğü nedeniyle bu üniversitelerdeki lisansüstü eğitiminin yeterli düzeyde olup olmadığı konusu zaman zaman tartışılabilmektedir. Öte yandan, uluslararası düzeydeki öğretim üyesi sayımızın ihtiyacımızın çok gerisinde olması nedeniyle henüz gelişimini tamamlamamış üniversitelerdeki kaliteli öğretim üyesi potansiyelini etkin bir şekilde kullanmamız gerekmektedir. Bu yazıda, üniversitelerimizdeki, özellikle de gelişme sürecindeki üniversitelerimizdeki öğretim üyesi potansiyelini lisansüstü eğitimin kalitesini artırmada etkin bir şekilde kullanmayı amaçlayan inter-university modeli tartışılmaya açılmaktadır. Bu bağlamda, bu makalede önce, ABD, Kanada, Hindistan gibi ülkelerde uygulanmakta olan çeşitli inter-university modellerine değinilmiş ve daha sonra ise Türkiye'nin ihtiyaçları ve şartlarına uygun bir inter-university modelinin ana hatları önerilmiştir.

Kaynakça

  • Ağıralioğlu, N. (2013). Türkiye’de lisansüstü öğretim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), 1–9.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğtimde nitelik arayışı. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177–187.
  • İbiş, E. (2014). Lisanüstü eğitimin sorunları. Yükseköğretim Dergisi, 4(3), 117–123.
  • Karadağ, N., & Özdemir, S. (2017). Türkiye’de doktora eğitimi sürecine ilişkin öğretim üyelerinin ve doktora öğrencilerinin görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 267–281.
  • Karaman, S., & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94–114.

Some Observations and Suggestions for the Graduate Education in Turkey: The Inter-University Model

Yıl 2021, , 187 - 190, 01.08.2021
https://doi.org/10.2399/yod.20.602813

Öz

Some developing universities in Turkey may have some senior faculty members who are distinguished by their scientific and academic qualifications. However, there is an ongoing debate over the sufficiency of the level of the graduate studies in Turkey due to the low number and ratio of such distinguished faculty. As such, making an effective use of the potential of international-level qualified faculty members in Turkish universities, especially those in the developing universities, is essential since the potential of faculty with international-level qualifications in Turkey is already insufficient. This article discusses an inter-university model that aims to make the best use of the limited number of faculty members with top-level qualifications in Turkey. First, the inter-university models in some countries, such as USA, Canada, India are presented, and then the outline of an inter-university model that is compatible with the necessities and the conditions of Turkey is proposed.

Kaynakça

  • Ağıralioğlu, N. (2013). Türkiye’de lisansüstü öğretim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(1), 1–9.
  • Bozan, M. (2012). Lisansüstü eğtimde nitelik arayışı. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 177–187.
  • İbiş, E. (2014). Lisanüstü eğitimin sorunları. Yükseköğretim Dergisi, 4(3), 117–123.
  • Karadağ, N., & Özdemir, S. (2017). Türkiye’de doktora eğitimi sürecine ilişkin öğretim üyelerinin ve doktora öğrencilerinin görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 267–281.
  • Karaman, S., & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94–114.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Görüş
Yazarlar

Recai Erdem 0000-0002-0035-9019

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Erdem, R. (2021). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Üzerine Gözlem ve Öneriler: Inter-University Modeli. Yükseköğretim Dergisi, 11(2 Pt 1), 187-190. https://doi.org/10.2399/yod.20.602813

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.