Students who starts university in a new and often different city suddenly find themselves in a different academic and social environment. This new life differs from their past experiences in terms of educational experiences, human relations and social life. This descriptive study investigates the adaptation levels of first year nursing students of two different public universities in Izmir, Turkey at the beginning of the academic year and aims to determine the factors affecting their adaptation. The research data were obtained from 125 students enrolled in the nursing department of these universities by using a questionnaire. The data collection tools consisted of socio-demographic form and the University Life Scale. Numbers and percentages, ANOVA, and independent sample t test were used in the analysis. 75.2% of the students included in the study were female, and their mean age was calculated as 9=18.9±1.10. 55.2% of the students voluntarily chose the nursing department. The rate of students who made a university selection for the first time was 97.6%. The students were found to have the highest mean score in the "adaptation to the university environment" subscale and the lowest score in the "academic adaptation" subscale. The mean scores of adaptation to the university environment, adaptation to relationships with the opposite sex, and total adaptation were found to be higher for the students who opted for the profession willingly than those who did not and this difference was found to be statistically significant (220.202±36.43, p<0.05). The findings indicate that willful selection of the profession, the level of education of the mother, profession of the father, parents' living together, economic status, and living with the family are the variables that affect the adaptation of the students to the university life. Preparing university adaptation programs by taking the individual, social and cultural characteristics affecting the adaptation into account and tailoring the guidance and consultancy services based on student needs may facilitate successful adaptation.
Üniversiteye yeni ve genellikle farklı bir şehirde başlayan öğrenciler, kendilerini aniden farklı bir akademik ve sosyal çevre içinde bulmaktadır. Bu yeni yaşam boyutu; eğitim yaşantıları, insan ilişkileri ve sosyal yaşam açısından geçmiş yaşantılara göre daha bir farklılık göstermektedir. Bu çalışma, İzmir ilindeki iki farklı devlet üniversitesinin birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin öğretim yılı başlangıcında, üniversite yaşamına uyum düzeylerini incelemek ve uyumu etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı nitelikte bir araştırma olarak planlanmıştır. Araştırma verileri, 2018-2019 öğretim yılı başlangıcında üniversitelerin hemşirelik bölümüne kayıt yaptıran, katılıma onam veren toplam 125 öğrenciden anket yöntemi ile elde edilmiştir. Veri toplama araçları, sosyo-demografik form ve Üniversite Yaşamı Ölçeği'nden oluşmuştur. Verilerin analizinde sayı ve yüzde, ANOVA ve bağımsız gruplar t testi uygulanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %75.2'si kadın, yaş ortalamaları 9=18.92±1.10 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin %55.2'si hemşirelik bölümünü kendi isteği ile seçmiştir. İlk kez üniversite tercihi yapan öğrenci oranı %97.6'dır. Öğrencilerin puan ortalamalarının en yüksek "üniversite ortamına uyum", en düşük puan ortalamasının "akademik uyum" alt ölçeğinde olduğu görülmüştür. Mesleği isteyerek seçen öğrencilerin, "üniversite ortamına uyum", "karşı cinsle ilişkilerde uyum" ve toplam ölçek uyum puan ortalamaları isteyerek seçmeyenlere göre daha yüksek bulunmuş, bu farklılık istatistiksel olarak da anlamlı saptanmıştır (220.202±36.43, p<0.05). Çalışma sonucunda, mesleği isteyerek seçme, anne eğitim düzeyi, baba mesleği, anne babanın birlikte olması, ekonomik durum ve ailesinin yanında yaşama durumunun öğrencilerin üniversite yaşamına uyumunu etkileyen değişkenler olduğu görülmüştür. Üniversite uyum programları hazırlanırken, uyumu etkileyen bireysel, sosyal ve kültürel özelliklerin dikkate alınarak yapılandırılması ve ihtiyaç duydukları hizmetlere göre rehberlik ve danışmanlık hizmetleri sunulmasının uyumu kolaylaştırabileceği düşünülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.