Öğretim elemanlarının öğretim becerileri bazı dersler ya da seminerlerle geliştirilmektedir. Bu çalışma, Türkiyede verilmekte olan iki eğitim dersiyle (Gelişim ve Öğrenme; Öğretimde Planlama ve Değerlendirme), doktora öğrencilerinin etkili öğretim kavramına ilişkin tanımlarında oluşan değişiklikleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Farklı alanlarda öğrenim gören 71 doktora öğrencisi, bu eğitim derslerini almadan önce ve aldıktan sonra, etkili öğretim yapılan bir sınıfı betimlemiştir. Veriler üzerinde klasik içerik analizi yapılmıştır. Doktora öğrencilerinin etkili öğretim kavramına ilişkin tanımları öğretici merkezli ve öğrenen merkezli olarak sınıflandırılmıştır. Doktora öğrencilerinin yarısından fazlasının etkili öğretim kavramına ilişkin tanımında eğitim sonrasında değişiklik görülmemiştir. Bununla birlikte, öğretim elemanlarının yaklaşık üçte birinin etkili öğretim tanımı öğretici merkezliden öğrenen merkezliye doğru değişmiştir. Sonuç olarak, bu derslerin doktora öğrencilerinin etkili öğretimi, öğrenen merkezli yönde tanımlamalarına yeterince katkı getirmediği görülmektedir. Çalışmanın sonuçları ülke genelindeki hedeflerle kurumsal ve bireysel hedeflerin uyumsuzluğundan kaynaklanmış olabilir. Bu derslerin merkezi bir kurum tarafından oluşturulan yoğun içeriklerinin öğrenilmesi için, eğitim süresinin yetersiz olduğu düşünülmektedir. Doktora öğrencilerinin derslere yönelik tutum düzeylerinin düşük olması da etkili öğretim kavramı üzerinde düşünmelerini olumsuz etkilemiş olabilir. Makalede, doktora öğrencilerinin etkili öğretimi öğrenen merkezli kavramsallaştırmalarına yardımcı olabilecek bazı öneriler bulunmaktadır.
Etkili öğretim öğrenci merkezli yaklaşım öğretim elemanı yükseköğretim.
The education of the instructors for teaching is carried out through some postgraduate courses or seminars. This study aims to find out the changes in doctoral students conception of effective teaching through the two educational courses (Development and Learning, and Instructional Planning and Evaluation) taught in Turkey. Seventy-one doctoral students described a class in which effective teaching is conducted before and after taking these educational courses. The classical content analysis was administered on the data. The doctoral students conceptions of the effective teaching were categorized within instructor-centred and learner-centred conceptions. The analysis revealed that the conceptions of the effective teaching of more than a half of the doctoral students were not changed by the training about teaching. What the analysis also revealed, however, was that the changes in their conceptions from instructor-centred category to learner-centred category were higher than those from learner-centred category to instructor-centred category. In conclusion, these courses were not influential sufficiently for the doctoral students in improving learner-centred conceptions of the effective teaching. These conclusions might be attributed to the inconsistency in the national, institutional, and individual objectives. Time dedicated to studying these courses is thought to be short for learning the intensive contents of the courses determined by a central institution. The low attitudes of doctoral students also might have affected their thinking about the conception of the effective teaching. Following the evaluation of the data, some proposals are recommended for doctoral students to conceptualize the effective teaching within the learner-centred way.
Effective teaching higher education instructor learner-centred approach.
| Diğer ID | JA89BS94RM | 
|---|---|
| Bölüm | Ampirik Araştırma | 
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2013 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 2 | 
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr 
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.