BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilir Kalkınma için Yükseköğretim Politika ve Stratejileri

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 3, 137 - 141, 01.12.2012

Öz

Son yıllarda sürdürülebilir kalkınma ilkeleri ülkelerin gündeminde giderek ön plana çıkmakta ve gerek Avrupa Birliği ve ABDde gerekse uluslararası arenada politika yapıcıların önem verdiği temel prensip olarak yer almaktadır. Sürdürülebilir kalkınmayı sağlamada eğitim, özellikle de yükseköğretim kuruluşları kritik bir rol üstlenmektedir. Konunun önemi BMin 2005-2014 yıllarını Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim On Yılı olarak ilan etmesinden de anlaşılmaktadır. Ancak, Talloires Deklarasyonuna 50 ülkeden 440 yükseköğretim kuruluşu tarafından imza atılmış olmasına rağmen, Türkiyeden bu deklarasyonda imzası olan tek üniversite ise Ankara Üniversitesidir. Aynı deklarasyonda ABDden 160ın üzerinde üniversitenin imzası bulunmaktadır. Yükseköğretim politika yapıcılarının dikkatini konuya çekmek için, bu çalışma ilk etapta konuyla ilgili bazı öneriler geliştirmektedir. Dolayısıyla, bu kavramsal araştırmanın ana amacı, öncelikle sürdürülebilir kalkınma için yükseköğretim kavramının tanımını yapmak, önemini vurgulamak ve tüm Dünyadan uygulama örnekleri sunmaktır. Bunların yanı sıra bu çalışmada, sürdürülebilir kalkınma ilkelerinin üniversite faaliyetlerine ve yaşamına nasıl entegre edilebileceği üzerinde de durulmaktadır. Ayrıca, Türkiyede sürdürülebilir kalkınma için yükseköğretimde başlangıç aşamasında neler yapılması konusunda bir takım öneriler sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Anderberg, E., Norden, B., and Hansson, B. (2009). Global learning for sustainable development in higher education: Recent trends and a cri- tique. International Journal of Sustainability in Higher Education, 10(4), 368-378.
  • Axelsson, K., Sonesson, H., and Wickenberg, P. (2008). Why and how do universities work for sustainability in higher education (HE)? International Journal of Sustainability in Higher Education, 9(4), 469-478.
  • Cortese, A. D. (1992). Education for an environmentally sustainable future: A priority for environmental protection. Environmental Science & Technology, 8, 1108–1111.
  • Cortese, A. D. (2003). The critical role of higher education in creating a sustainable future. Planning Higher Education Journal, 31(3), 15–22
  • Djordjevic, A., and Cotton, D. R. E. (2011). Communicating the sustain- ability message in higher education institutions. International Journal of Sustainability in Higher Education, 12(4), 381-394.
  • EMRGNC (2003). Defining sustainability: a hundred perspectives. 15 Eylül 2012 tarihinde <http://www.emrgnc.com.au/SustainabilityDefinitions. pdf> adresinden erişildi.
  • Hammond, C., and Churchman, D. (2008). Sustaining academic life: A case for applying principles of social sustainability to the academic pro- fession. International Journal of Sustainability in Higher Education, 9(3), 235-245.
  • Howard, J., Mitchell, D., Spennemann, D., and Webster-Mannison, M. (2000). Is today shaping tomorrow for tertiary education in Australia? International Journal of Sustainability in Higher Education, 1(1), 83-96.
  • Lukman, R., and Glavic, P. (2007). What are the key elements of a sustain- able university? Clean Technologies and Environmental Policy, 9, 103-114.
  • Krizek, K., Newport, D., White, J., and Townsend, A. R. (2012). Higher education’s sustainability imperative: how to practically respond? International Journal of Sustainability in Higher Education, 13(1), 19-33.
  • Moore, J. (2005). Policy, priorities and action: a case study of the universi- ty of British Columbia’s engagement with sustainability. Higher Education Policy, 18, 179-197.
  • Nomura, K., and Abe, O. (2010). Higher education for sustainable devel- opment in Japan: Policy and progress. International Journal of Sustainability in Higher Education 11(2), 120-129.
  • Orr, D. W. (2002). The nature of design: Ecology, culture and human intention. New York: Oxford University Press.
  • Sherren, K. D. (2008). Sustainability Bound? A study of interdisciplinarity and values in universities. Unpublished PhD Thesis. Canberra: The Australian National University.
  • Sobhani, F. A., Shahbuddin, A. S., Amran, A., and Rahman, S. (2010). Challenges of sustainability education: the case of private universities in Bangladesh. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2(5), 231-248.
  • Ting, L. S., Bin Mohammed, A. H., and Choong, W. W. (2012). Proposed implementation strategies for energy sustainability on a Malaysian uni- versity campus. Business Strategy Series, 13(5), 208-213.
  • UNESCO (2002). Education for sustainability: From Rio to Johannesburg: Lessons learnt from a decade of commitment. Paris, UNESCO.
  • University Leaders for a Sustainable Future-ULSF (2013). Talloires Declaration Institutional Signatory List. 15 Eylül 2012 tarihinde adresinden erişildi.
  • Velazquez, L., Munguia, N., Platt, A., and Taddei, J. (2005). Sustainable university: What can be the matter?. Journal of Cleaner Production, 14, 810-819.

Higher education policy and strategies for sustainable development

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 3, 137 - 141, 01.12.2012

Öz

In recent years, the principles of sustainable development have become in the forefront of the agenda of the countries; and it has been the basic principle of policy makers both in European Union and USA, and as well as in the international arena. While achieving sustainable development, education -particularly higher education institutions- play a pivotal role. The importance of the topic can be understood from the declaration of UN, which announced the years of 2005-2014 as the Decade of Education for Sustainable Development. Nevertheless, even though more than 440 higher education institutions from 50 countries have signed Talloires Declaration, it is only Ankara University from Turkey which signed the declaration for University Leaders for a Sustainable Future-ULSF. Yet, 160 universities from USA have signed the declaration. Hence in order to attract the attention of the higher education policy makers to the topic, this study will provide preliminary suggestions. Therefore, the essential purpose of this conceptual research is to clarify the definition of higher education for sustainable development, emphasize its importance, and present implementation examples from the world. Besides, the integration of sustainable development principles to the activities of the universities will also be examined within the scope of this study. Furthermore, some initial suggestions for the Turkish higher education are provided in order to maintain sustainable development.

Kaynakça

  • Anderberg, E., Norden, B., and Hansson, B. (2009). Global learning for sustainable development in higher education: Recent trends and a cri- tique. International Journal of Sustainability in Higher Education, 10(4), 368-378.
  • Axelsson, K., Sonesson, H., and Wickenberg, P. (2008). Why and how do universities work for sustainability in higher education (HE)? International Journal of Sustainability in Higher Education, 9(4), 469-478.
  • Cortese, A. D. (1992). Education for an environmentally sustainable future: A priority for environmental protection. Environmental Science & Technology, 8, 1108–1111.
  • Cortese, A. D. (2003). The critical role of higher education in creating a sustainable future. Planning Higher Education Journal, 31(3), 15–22
  • Djordjevic, A., and Cotton, D. R. E. (2011). Communicating the sustain- ability message in higher education institutions. International Journal of Sustainability in Higher Education, 12(4), 381-394.
  • EMRGNC (2003). Defining sustainability: a hundred perspectives. 15 Eylül 2012 tarihinde <http://www.emrgnc.com.au/SustainabilityDefinitions. pdf> adresinden erişildi.
  • Hammond, C., and Churchman, D. (2008). Sustaining academic life: A case for applying principles of social sustainability to the academic pro- fession. International Journal of Sustainability in Higher Education, 9(3), 235-245.
  • Howard, J., Mitchell, D., Spennemann, D., and Webster-Mannison, M. (2000). Is today shaping tomorrow for tertiary education in Australia? International Journal of Sustainability in Higher Education, 1(1), 83-96.
  • Lukman, R., and Glavic, P. (2007). What are the key elements of a sustain- able university? Clean Technologies and Environmental Policy, 9, 103-114.
  • Krizek, K., Newport, D., White, J., and Townsend, A. R. (2012). Higher education’s sustainability imperative: how to practically respond? International Journal of Sustainability in Higher Education, 13(1), 19-33.
  • Moore, J. (2005). Policy, priorities and action: a case study of the universi- ty of British Columbia’s engagement with sustainability. Higher Education Policy, 18, 179-197.
  • Nomura, K., and Abe, O. (2010). Higher education for sustainable devel- opment in Japan: Policy and progress. International Journal of Sustainability in Higher Education 11(2), 120-129.
  • Orr, D. W. (2002). The nature of design: Ecology, culture and human intention. New York: Oxford University Press.
  • Sherren, K. D. (2008). Sustainability Bound? A study of interdisciplinarity and values in universities. Unpublished PhD Thesis. Canberra: The Australian National University.
  • Sobhani, F. A., Shahbuddin, A. S., Amran, A., and Rahman, S. (2010). Challenges of sustainability education: the case of private universities in Bangladesh. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2(5), 231-248.
  • Ting, L. S., Bin Mohammed, A. H., and Choong, W. W. (2012). Proposed implementation strategies for energy sustainability on a Malaysian uni- versity campus. Business Strategy Series, 13(5), 208-213.
  • UNESCO (2002). Education for sustainability: From Rio to Johannesburg: Lessons learnt from a decade of commitment. Paris, UNESCO.
  • University Leaders for a Sustainable Future-ULSF (2013). Talloires Declaration Institutional Signatory List. 15 Eylül 2012 tarihinde adresinden erişildi.
  • Velazquez, L., Munguia, N., Platt, A., and Taddei, J. (2005). Sustainable university: What can be the matter?. Journal of Cleaner Production, 14, 810-819.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA58FZ32ZM
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

V. Aslıhan Nasır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Nasır, V. A. (2012). Sürdürülebilir Kalkınma için Yükseköğretim Politika ve Stratejileri. Yükseköğretim Dergisi, 2(3), 137-141.

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.