Dünyanın "Bilgi Ekonomisi" gerçeklerini yaşadığı günümüzde, ülkelerin refah düzeyleri, bilgiyi üretebilme ve bu bilgiyi kullanabilme yeteneklerine doğrudan bağlıdır. Bu çerçevede, yükseköğretim politikaları ile ilgili konuların ve bu konular arasında yükseköğretim kurumlarının çeşitliliğinin, hükümetlerin öncelikli gündem maddelerinden olması beklenir. Türkiye'nin Yükseköğretim Sistemi için de durum farklı değildir. Bu makale, Türkiye'nin Yükseköğretim Sistemi üzerinde gelecekte yapılabilecek çeşitlilik/farklılık (diversity) çalışmalarına temel oluşturmayı hedeflemektedir. Makale, yükseköğretim sistemlerinin çeşitliliği konusunda geçmiş bilimsel çalışmaların detayları çerçevesinde öncelikle altı aşamadan oluşan bir "Araştırma Akışı" önermektedir. Sonraki aşamada Türkiye Yükseköğretim Sistemi'nin güncel yapısı dikkate alınarak sistemin temel bileşenleri (oyuncuları) belirlenmekte, yükseköğretim sistemlerinin "kendi kendini uyarlayabilen karmaşık sistemler" oldukları varsayımı ile Türkiye Yükseköğretim Sistemi'nin kavramsal yapısı şematik olarak çizilmektedir. Çalışma kapsamında çeşitliliğin işlemselleştirilmesi (operationalization) amacıyla, mümkün olan en geniş şekliyle bir Boyut-Seti geliştirilmiştir. Yükseköğretim sisteminin bileşenlerinin özsel (inherent) karakteristikleri ile bileşenler arasındaki etkileşimleri kapsayan bu Boyut-Seti ile ilgili veri ulaşılabilirliği ve/veya veri derleme yöntemleri ayrıca listelenmiştir. Geliştirilen Boyut-Seti ve önerilen "Araştırma Akışı"nın Türkiye Yükseköğretim Sistemi'ndeki çeşitliliğin inceleneceği bilimsel çalışmalara temel oluşturacağı düşünülmektedir.
Çeşitlilik farklılaşma işlemselleştirme kendi kendini uyarlayabilen karmaşık sistemler yükseköğretim kurumları yükseköğretim sistemi sistem analizi.
Considering the very obvious fact that the world has entered a phase of "knowledge economy", and countries' future welfare will highly depend on their ability to create and apply knowledge, one can quite easily infer that policy issues regarding higher education systems will be at the heart of governments' agenda, so the diversity and diversification. The case of Turkish Higher Education System will not be an exception. This paper attempts to develop a basis for prospective diversity studies on Turkish Higher Education System. At first, a six step "Research Stream" was proposed along with a detailed literature review evaluating previous research studies on HESs' diversity. In the light of the structure of contemporary Turkish HES, key components (players) of the system were determined and system's conceptual framework was depicted assuming that HESs are complex adaptive systems. A comprehensive Dimension-Setfor operationalization of diversity was then developed, reflecting inherent characteristics of and interactions between the components, at its widest possible extents. Data availability and/or data generation methods for each dimension were listed. The provided Dimension-Setand proposed "Research Stream" are deemed to foster prospective research studies on the diversity in Turkish HES.
Research and Development Center Istanbul Kültür University Istanbul Turkey
Diğer ID | JA39VA59YA |
---|---|
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.