Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Yurt Memnuniyet Düzeyleri ile Kişisel Gelişim Yönelimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 293 - 300, 24.12.2018
https://doi.org/10.2399/yod.18.015

Öz

Bu araştırmada, öğrencilerin yurt memnuniyet düzeyleri ile kişisel gelişim yönelimleri arasındaki ilişki araştırılmış ve farklı değişkenlerin etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Aksaray Üniversitesi'nde öğrenim gören 307 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Öğrenci Yurt Memnuniyeti Anketi ve Kişisel Gelişim Yönelimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğrencilerin yurt memnuniyet düzeyleri ile kişisel gelişim yönelimleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Ayrıca cinsiyetin; öğrencilerin yurt memnuniyet düzeylerinde ve kişisel gelişim yönelimlerinde etkisinin olmadığını ortaya koymaktadır. Kişisel Gelişim Yönelimi Ölçeğinin alt boyutlarına bakıldığında ise sadece Amaçlı Davranış boyutu açısından kızlar ve erkekler arasında anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir. Öğrencilerin yurt memnuniyet düzeyleri ile yaş ve yurttaki barınma süresi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Bu araştırmada ortaya çıkan sonuçlar yükseköğretim süreçlerinin iyileştirilmesine yönelik Yükseköğretim Kurulu (YÖK), üniversiteler, Kredi Yurtlar Kurumu ve Belediyeler gibi barınma yeri açısından katkı sağlayabilecek önemli kurumların uygun politikalar geliştirmesine katkı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2014). Yükseköğretim barınma (yurt) hizmetlerinde unutulan boyut: Mekânsal insan ilişkisi. Eğitime Bakış, Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 30, 12–19.
  • Arlı, E. (2013). Barınma yerinin üniversite öğrencilerinin kişisel ve sosyal gelişim ve akademik başarı üzerindeki etkilerinin odak grup görüşmesi ile incelenmesi, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 173–178.
  • Aslanargun, E. (2014). Türkiye’de yükseköğretim ve öğrenci yurt hizmetleri memnuniyeti. Eğitime Bakış, Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 30, 30–35.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma (11. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyükışık, G. (2009). Alabayır İlköğretim Okulu birinci sınıf öğrencilerinin sosyal gelişimlerinde sınıf rehberliğinin etkisi: Van-Alabayır Köyü örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Carter, V., and Good, E., 1973. Dictionary of education (4th ed.). New York, NY: McGraw Hill Book.
  • Coşkun, Y. D. ve Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 108–120.
  • Çelik, B. ve Arpacık, R. (1991). Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin barınma koşullarının ders başarıları üzerine etkisinin biyometrik analizi. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 38(3), 417–432.
  • Çoruk, A. (2012). Öğretmen adaylarının kişisel gelişime yönelik algıları ve kişisel gelişim çabaları. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 233–246.
  • Ekinci, C. E. (2009). Türkiye’de yükseköğretimde öğrenci harcama ve maliyetleri. Eğitim ve Bilim, 34(154), 119–134.
  • Filiz, Z. ve Çemrek, F. (2007). Üniversite öğrencilerinin barınma sorunlarının uygunluk analizi ile incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 207–224.
  • Güllü, K. ve Kuşdereci, S. (2011). Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun verdiği hizmetlerin üniversite öğrencileri tarafından algılanması: Sivas Yurtkur örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(1), 185–209.
  • İkiz, M. (2008). Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nda hizmet kalitesi ve müşteri tatmin düzeyinin ölçülmesi: Edirne Selimiye Öğrenci Yurdu Müdürlüğü örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kara, Ö. (2009). Yükseköğrenimde barınma sorunu: Türkiye’de öğrenci yurtları ve dünyadan örnekler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi - Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kentel, F. (2005). Türkiye’de genç olmak: Konformizm ya da siyasetin yeniden inşası. Birikim Dergisi, 196, 11–18.
  • Köse, E. (2009). Yurtta kalan ve ailesiyle birlikte yaşayan lise öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Li, Y., Sheely, M. C., and Whalen, D. F. (2005). Contributors to residence hall student retention: Why do students choose to leave or stay? Journal of College and University Student Housing, 33(2), 28–36.
  • Orhan, E. E. ve Ok, A. (2014). Öğretmenlik programlarını kimler tercih ediyor? Adayların giriş özellikleri ve öğretmenliğe yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 75–92.
  • Öksüz, E. ve Özmaden, M. (2016). Yükseköğrenim kredi ve yurtlar kurumu ve özel yurtlarda ikamet eden öğrencilerin boş zaman faaliyetlerini değerlendirme sorunları üzerine bir araştırma (Balıkesir İli Örneği). Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 71–79.
  • Özer, H. ve Sarı, A. (2009). Kovaryans analizi modelleriyle üniversite öğrencilerinin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi İİBF öğrencileri için bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 105–126.
  • Robitschek, C. (1998). Personal growth initiative: The construct and its measure. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 30(4), 183–198.
  • Roy, S. S., and Chadalawada, J. (2014). Predictors of academic performance of medical undergraduate students of microbiology class in Kolkata. International Journal of Medicine and Public Health, 4(4), 392–392.
  • Sajadi, S. A., Farsi, Z., Rajaei, N., Mazhari, M. S., and Habibi, H. (2016). Sleep quality and the factors affecting the fatigue severity and academic performance of students at AJA University of Medical Sciences. Journal of Advances in Medical Education (JAMED), 1(2), 9–15.
  • Sığrı, Ü. ve Gürbüz, S. (2012). Akademik başarı ve kişilik ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 30–48.
  • Şahinli, M. A. ve Kılınç, N. Ş. (2014). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi (KMÜ) öğrencilerinin barınma sorunlarının tespiti ve değerlendirilmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(2), 87–103.
  • Tabachnick, B. G., and Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Tat, M. (2007). Zihin dili programlaması (NLP)’nin kişisel gelişim ve kişilerarası iletişim üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ullah, H. ve Dam, H. (2009). Öğrencilerin akademik başarısı ve bunun öğrencinin öğrenmeye katılımı, fakülte ve arkadaş ilişkileriyle bağlantısı. Din Bilimleri Dergisi, 9(4), 179–195.
  • Yalçın, İ., and Malkoç, A. (2013). Adaptation of personal growth initiative scale-II to Turkish and investigation of psychometric properties. Düşünen Adam, 26(3), 258–266.
  • Yazıcı, E. (2001). Üniversite gençliği. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, N. (2014). Başarılı öğrenciler açısından yurtlar. Eğitime Bakış, Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 30, 19–23.
  • Yıldırım, T. (2016). Farklı standartta yurtlarda barınan öğrencilerinin akademik başarılarının karşılaştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 31–44.

Investigation of the relationship between students' levels of dormitory satisfaction and personal growth initiatives

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 3, 293 - 300, 24.12.2018
https://doi.org/10.2399/yod.18.015

Öz

In this research, the relationship between the level of student dormitory satisfaction and student personal growth initiatives was investigated and the effect of different variables was examined. The sampling of the research is composed of 307 students who are studying at Aksaray University. In order to determine the dormitory satisfaction of students, the "Student Dormitory Satisfaction Survey" was used in the research. Also, in order to determine the students' personal growth initiatives, "Personal Growth Initiative Scale" was used. The findings show that there is a significant positive relationship between students' level of satisfaction and personal growth initiatives. However, we found no effect of gender on the level of student dormitory satisfaction or their personal growth initiatives. When we look at the subscales of the personal growth initiative scale, it is clear that there are significant differences between males and females. Furthermore, there is a positive relationship between the level of dormitory satisfaction of students and their age and length of time of stay in the dormitory. The results of this research will contribute to the development of appropriate policies by key institutions, that can contribute to the place of shelter for students, such as Council of Higher Education, universities, Higher Education Credit and Dormitories Institution and municipalities.

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2014). Yükseköğretim barınma (yurt) hizmetlerinde unutulan boyut: Mekânsal insan ilişkisi. Eğitime Bakış, Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 30, 12–19.
  • Arlı, E. (2013). Barınma yerinin üniversite öğrencilerinin kişisel ve sosyal gelişim ve akademik başarı üzerindeki etkilerinin odak grup görüşmesi ile incelenmesi, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2), 173–178.
  • Aslanargun, E. (2014). Türkiye’de yükseköğretim ve öğrenci yurt hizmetleri memnuniyeti. Eğitime Bakış, Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 30, 30–35.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma (11. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyükışık, G. (2009). Alabayır İlköğretim Okulu birinci sınıf öğrencilerinin sosyal gelişimlerinde sınıf rehberliğinin etkisi: Van-Alabayır Köyü örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Balıkesir.
  • Carter, V., and Good, E., 1973. Dictionary of education (4th ed.). New York, NY: McGraw Hill Book.
  • Coşkun, Y. D. ve Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 108–120.
  • Çelik, B. ve Arpacık, R. (1991). Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi öğrencilerinin barınma koşullarının ders başarıları üzerine etkisinin biyometrik analizi. Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 38(3), 417–432.
  • Çoruk, A. (2012). Öğretmen adaylarının kişisel gelişime yönelik algıları ve kişisel gelişim çabaları. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 233–246.
  • Ekinci, C. E. (2009). Türkiye’de yükseköğretimde öğrenci harcama ve maliyetleri. Eğitim ve Bilim, 34(154), 119–134.
  • Filiz, Z. ve Çemrek, F. (2007). Üniversite öğrencilerinin barınma sorunlarının uygunluk analizi ile incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 207–224.
  • Güllü, K. ve Kuşdereci, S. (2011). Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumunun verdiği hizmetlerin üniversite öğrencileri tarafından algılanması: Sivas Yurtkur örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(1), 185–209.
  • İkiz, M. (2008). Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu'nda hizmet kalitesi ve müşteri tatmin düzeyinin ölçülmesi: Edirne Selimiye Öğrenci Yurdu Müdürlüğü örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Kara, Ö. (2009). Yükseköğrenimde barınma sorunu: Türkiye’de öğrenci yurtları ve dünyadan örnekler. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi - Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kentel, F. (2005). Türkiye’de genç olmak: Konformizm ya da siyasetin yeniden inşası. Birikim Dergisi, 196, 11–18.
  • Köse, E. (2009). Yurtta kalan ve ailesiyle birlikte yaşayan lise öğrencilerinin yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Li, Y., Sheely, M. C., and Whalen, D. F. (2005). Contributors to residence hall student retention: Why do students choose to leave or stay? Journal of College and University Student Housing, 33(2), 28–36.
  • Orhan, E. E. ve Ok, A. (2014). Öğretmenlik programlarını kimler tercih ediyor? Adayların giriş özellikleri ve öğretmenliğe yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 75–92.
  • Öksüz, E. ve Özmaden, M. (2016). Yükseköğrenim kredi ve yurtlar kurumu ve özel yurtlarda ikamet eden öğrencilerin boş zaman faaliyetlerini değerlendirme sorunları üzerine bir araştırma (Balıkesir İli Örneği). Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 71–79.
  • Özer, H. ve Sarı, A. (2009). Kovaryans analizi modelleriyle üniversite öğrencilerinin başarılarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Atatürk Üniversitesi İİBF öğrencileri için bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 105–126.
  • Robitschek, C. (1998). Personal growth initiative: The construct and its measure. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 30(4), 183–198.
  • Roy, S. S., and Chadalawada, J. (2014). Predictors of academic performance of medical undergraduate students of microbiology class in Kolkata. International Journal of Medicine and Public Health, 4(4), 392–392.
  • Sajadi, S. A., Farsi, Z., Rajaei, N., Mazhari, M. S., and Habibi, H. (2016). Sleep quality and the factors affecting the fatigue severity and academic performance of students at AJA University of Medical Sciences. Journal of Advances in Medical Education (JAMED), 1(2), 9–15.
  • Sığrı, Ü. ve Gürbüz, S. (2012). Akademik başarı ve kişilik ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Savunma Bilimleri Dergisi, 10(1), 30–48.
  • Şahinli, M. A. ve Kılınç, N. Ş. (2014). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi (KMÜ) öğrencilerinin barınma sorunlarının tespiti ve değerlendirilmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(2), 87–103.
  • Tabachnick, B. G., and Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Tat, M. (2007). Zihin dili programlaması (NLP)’nin kişisel gelişim ve kişilerarası iletişim üzerindeki etkileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Ullah, H. ve Dam, H. (2009). Öğrencilerin akademik başarısı ve bunun öğrencinin öğrenmeye katılımı, fakülte ve arkadaş ilişkileriyle bağlantısı. Din Bilimleri Dergisi, 9(4), 179–195.
  • Yalçın, İ., and Malkoç, A. (2013). Adaptation of personal growth initiative scale-II to Turkish and investigation of psychometric properties. Düşünen Adam, 26(3), 258–266.
  • Yazıcı, E. (2001). Üniversite gençliği. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım, N. (2014). Başarılı öğrenciler açısından yurtlar. Eğitime Bakış, Eğitim-Öğretim ve Bilim Araştırma Dergisi, 30, 19–23.
  • Yıldırım, T. (2016). Farklı standartta yurtlarda barınan öğrencilerinin akademik başarılarının karşılaştırılması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 31–44.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Emin İbili

Hafize Uyanık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA İbili, E., & Uyanık, H. (2018). Öğrencilerin Yurt Memnuniyet Düzeyleri ile Kişisel Gelişim Yönelimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 8(3), 293-300. https://doi.org/10.2399/yod.18.015

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.