Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Occupational Expectations and Career Plans of Civil Engineering Students

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 38 - 50, 20.04.2020
https://doi.org/10.2399/yod.19.012

Öz

The economic fluctuations experienced in recent years have affected the construction industry as all other industries. The construction sector in Turkey is the leading sector of the economy. Every year, job opportunities in the construction sector motivate students to study at the civil engineering departments at the tertiary level. In this study, a survey was distributed to 370 civil engineering students to measure their level of awareness of the career choices, and to determine their career expectations and goals. The results obtained from the survey were evaluated in terms of percentage-frequency and the median results were presented. The students were asked about their post-graduation occupational preferences, which were analyzed through the Thurstone's case V technique. The exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and construct validity analysis were applied to the data and the results were discussed. The hypothesis tests revealed a significant difference by previous work experience, the love of profession, and the status of the country and sector.

Kaynakça

  • Baran, T., Kahraman, S., & Girgin, S. C. (2011). İnşaat mühendisliği eğitiminde beklentiler: İMO İzmir Şubesi Çalıştayı sonuçları. İnşaat Mühendisliği Eğitimi 2. Sempozyumu, 23–24 Eylül, Muğla (s. 297–306).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tahtam, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivarite data anaysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • İMO (2008). Türkiye’de inşaat mühendisliği eğitimine inşaat mühendisliği bölümleri, inşaat mühendisliği öğrencileri, inşaat mühendisleri ve inşaat sektörüyle genel bir bakış.
  • İMO 40. Dönem Değerlendirmeler, Görüşler, Raporlar (s. 89–177). 19 Mart 2018 tarihinde <http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/13848.pdf> adresinden erişildi.
  • İMO (2012). İnşaat mühendislerinin çalışma alanları ve KPSS. Genç Mühendisler Forumu, 2012/1. 14 Şubat 2019 tarihinde <http://www.imo.org.tr/resimler/dosya_ekler/1333a6d6e718bbd_ek.pdf> adresinden erişildi.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın.
  • Kaşlı, M., Timur, B., & Doğantekin, A. (2015). Üniversite sosyal olanaklarının öğrencilerin duygusal bağlılığına etkisi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi örneği. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators (EITOC), 28–30 Mayıs, Konya (s. 576–586).
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York, NY: Guildford Publications.
  • Koç, V., & Birinci, F. (2015). İnşaat mühendisliği eğitiminde içselleştirilmiş bilgi kazandırmaya yönelik yapılabilecekler. 3. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 24–25 Ekim, Ankara (s. 65–73).
  • Mıstıkoğlu, G. (2012). İstanbul’daki inşaat mühendisliği öğrencilerinin motivasyonlarını etkileyen faktörlerin değerlendirmesi. NWSA - Engineering Sciences, 7(3), 632–641.
  • Nachar, N. (2008). The Mann-Whitney U: A test for assessing whether two independent samples come from the same distribution. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 4(1), 13–20.
  • Sünbül, A. B. (2017). İnşaat mühendisliği eğitiminde durum değerlendirmesi ve öneriler. 4. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 17–18 Kasım, İzmir (s. 50–62).
  • Tantekin Çelik, G., Bayram, S., & Laptalı Oral, E. (2017). İnşaat mühendisliği eğitiminin öğrenci kültürü ve kişilik özellikleri üzerine etkileri. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 22(3), 307– 323.
  • Thurstone, L. L. (1927). A law of comparative judgment. Psychological Review, (34), 273–286.
  • TÜİK (2017). Gayrisafi Yurtiçi Hâsıla istatistikleri. 19 Mart 2018 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr> adresinden erişildi.
  • TÜİK (2018a). İnşaat sektörü istihdam endeksi istatistikleri. 19 Mart 2018 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr> adresinden erişildi.
  • TÜİK (2018b). İnşaat sektörü güven endeksi istatistikleri. 19 Mart 2018 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr> adresinden erişildi.
  • Uğur, L. O. (2007). İnşaat mühendisliği eğitimindeki sorunlar, mesleki uygulama düzenlemeleri ve meslek kipi seçiminin değerlendirilmesi. Ankara: İMO.
  • Vavra, T. G., (1997). Improving your measurement of customer satisfaction. Milwaukee, WI: ASQ Quality Press.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. Istanbul University Journal of the School of Business, 46, Özel sayı (Special Issue), 74–85.
  • Yılmaz, T., Yılmaz, B., & Sezici, H. (2009). İnşaat mühendisliği bölümü öğrencilerinin başarı notlarının değerlendirilmesi. 1. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 6–8 Kasım, Antalya, (s. 343–352).

İnşaat Mühendisliği Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri ve Kariyer Planları

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 1, 38 - 50, 20.04.2020
https://doi.org/10.2399/yod.19.012

Öz

Son yıllarda yaşanan ekonomik dalgalanmalar tüm sektörleri olduğu gibi inşaat sektörünü de etkilemiştir. Ülkemizde inşaat sektörü, ekonominin lokomotif sektörü konumundadır. İnşaat sektöründeki yoğun iş imkânı, her yıl pek çok öğrencinin inşaat mühendisliği bölümünü seçmesinde önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmada, inşaat mühendisliği bölümü öğrencilerinin meslek seçimi konusundaki bilinç düzeyini ölçmek, mesleki beklentilerini ve kariyer hedeflerini belirlemek amacıyla 370 öğrenciye bir anket çalışması uygulanmıştır. Anket çalışması sonucu elde edilen veriler, yüzde-frekans cinsinden değerlendirilmiş ve medyan sonuçları verilmiştir. Öğrencilere mezun olduktan sonra çalışmak istedikleri alanlar sorulmuş ve Thurstone tekniğine göre analiz edilmiştir. Mesleki beklentiler anketine açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve yapı geçerliliği analizleri uygulanmış ve sonuçlar tartışılmıştır. Yapılan hipotez testleri sonucunda, öğrenciyken iş deneyimine sahip olma ve üniversitelere göre meslek sevgisi ve ülke ve sektör durumu faktörlerinde anlamlı farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • Baran, T., Kahraman, S., & Girgin, S. C. (2011). İnşaat mühendisliği eğitiminde beklentiler: İMO İzmir Şubesi Çalıştayı sonuçları. İnşaat Mühendisliği Eğitimi 2. Sempozyumu, 23–24 Eylül, Muğla (s. 297–306).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tahtam, R. L., & Black, W. C. (1998). Multivarite data anaysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • İMO (2008). Türkiye’de inşaat mühendisliği eğitimine inşaat mühendisliği bölümleri, inşaat mühendisliği öğrencileri, inşaat mühendisleri ve inşaat sektörüyle genel bir bakış.
  • İMO 40. Dönem Değerlendirmeler, Görüşler, Raporlar (s. 89–177). 19 Mart 2018 tarihinde <http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/13848.pdf> adresinden erişildi.
  • İMO (2012). İnşaat mühendislerinin çalışma alanları ve KPSS. Genç Mühendisler Forumu, 2012/1. 14 Şubat 2019 tarihinde <http://www.imo.org.tr/resimler/dosya_ekler/1333a6d6e718bbd_ek.pdf> adresinden erişildi.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın.
  • Kaşlı, M., Timur, B., & Doğantekin, A. (2015). Üniversite sosyal olanaklarının öğrencilerin duygusal bağlılığına etkisi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi örneği. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators (EITOC), 28–30 Mayıs, Konya (s. 576–586).
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York, NY: Guildford Publications.
  • Koç, V., & Birinci, F. (2015). İnşaat mühendisliği eğitiminde içselleştirilmiş bilgi kazandırmaya yönelik yapılabilecekler. 3. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 24–25 Ekim, Ankara (s. 65–73).
  • Mıstıkoğlu, G. (2012). İstanbul’daki inşaat mühendisliği öğrencilerinin motivasyonlarını etkileyen faktörlerin değerlendirmesi. NWSA - Engineering Sciences, 7(3), 632–641.
  • Nachar, N. (2008). The Mann-Whitney U: A test for assessing whether two independent samples come from the same distribution. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 4(1), 13–20.
  • Sünbül, A. B. (2017). İnşaat mühendisliği eğitiminde durum değerlendirmesi ve öneriler. 4. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 17–18 Kasım, İzmir (s. 50–62).
  • Tantekin Çelik, G., Bayram, S., & Laptalı Oral, E. (2017). İnşaat mühendisliği eğitiminin öğrenci kültürü ve kişilik özellikleri üzerine etkileri. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 22(3), 307– 323.
  • Thurstone, L. L. (1927). A law of comparative judgment. Psychological Review, (34), 273–286.
  • TÜİK (2017). Gayrisafi Yurtiçi Hâsıla istatistikleri. 19 Mart 2018 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr> adresinden erişildi.
  • TÜİK (2018a). İnşaat sektörü istihdam endeksi istatistikleri. 19 Mart 2018 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr> adresinden erişildi.
  • TÜİK (2018b). İnşaat sektörü güven endeksi istatistikleri. 19 Mart 2018 tarihinde <http://www.tuik.gov.tr> adresinden erişildi.
  • Uğur, L. O. (2007). İnşaat mühendisliği eğitimindeki sorunlar, mesleki uygulama düzenlemeleri ve meslek kipi seçiminin değerlendirilmesi. Ankara: İMO.
  • Vavra, T. G., (1997). Improving your measurement of customer satisfaction. Milwaukee, WI: ASQ Quality Press.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. Istanbul University Journal of the School of Business, 46, Özel sayı (Special Issue), 74–85.
  • Yılmaz, T., Yılmaz, B., & Sezici, H. (2009). İnşaat mühendisliği bölümü öğrencilerinin başarı notlarının değerlendirilmesi. 1. İnşaat Mühendisliği Eğitimi Sempozyumu, 6–8 Kasım, Antalya, (s. 343–352).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Serkan Aydınlı 0000-0002-2897-4144

Gözde Tantekin Çelik Bu kişi benim 0000-0002-0045-4489

Savaş Bayram 0000-0002-0153-6750

Emel Oral Bu kişi benim 0000-0002-7477-7993

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydınlı, S., Tantekin Çelik, G., Bayram, S., Oral, E. (2020). İnşaat Mühendisliği Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri ve Kariyer Planları. Yükseköğretim Dergisi, 10(1), 38-50. https://doi.org/10.2399/yod.19.012

Yükseköğretim Dergisi (TÜBA-HER), ESCI, TR Dizin, EBSCO ve Google Scholar tarafından dizinlenmektedir.

Yayıncı
34633
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA

     34636  34637  34638



Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazarlara aittir.

Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazarlar, makaleleri yayımlanmak üzere kabul edildiğinde tüm yayın haklarını derginin yayıncısı olan Türkiye Bilimler Akademisi’ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.

Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.